Regjeringen foreslår nå å endre ekomloven slik at det ikke skal være dyrere å ringe til femsifrede spesialnummer enn til vanlige nummer.

På tide, mener Forbrukertilsynet.

– Vi mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som klager over å måtte ringe til dyre spesialnummer når de av ulike årsaker må kontakte offentlige tjenester, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.

Mange klager

Klagene gjelder blant annet sykehus som holder seg med femsifrede nummer, men forbrukere tar også kontakt vedrørende numrene til institusjoner som politiet, HELFO, Skatteetaten og Bane Nor.

Flest henvendelser gjelder imidlertid Pasientreiser. Dette er institusjonen som behandler søknader fra pasienter som har krav på å få dekket reiseutgifter til behandlingsstedet.

– Det er ganske ille, for dette er forbrukere som ofte er sårbare – eldre, syke og trygdede, sier Øverli.

Dyrt å ringe

Det koster mer å ringe til femsifrede spesialnummer enn til vanlige telefonnummer. Som TV 2 skrev i mars, kan det koste opptil 2,99 kroner per minutt å ringe til politiets femsifrede nummer eller til Pasientreiser.

EU-domstolen har slått fast at det er ulovlig å ta i bruk dyre spesialnummer til kundeservice. Private aktører har derfor måttet slutte å bruke slike nummer.

Offentlige instanser omfattes imidlertid ikke av regelen og har derfor kunnet fortsette med spesialnummer. Dette blir det nå slutt på om lovforslaget blir vedtatt.

Bør ikke koste mer å kontakte det offentlige

Forbrukertilsynet er opptatt av at det ikke bør være en økonomisk terskel å ta kontakt med det offentlige for å tipse om lovbrudd, få hjelp eller kreve egne rettigheter.

– Forvaltningen er heller ikke tjent med å gjøre seg vanskelig tilgjengelig for egne borgere gjennom dyre telefonnummer. Det er tross alt landets egne innbyggere disse tjenestene er til for, sier Bente Øverli.

Lovforslaget er nå ute til høring. Høringsfristen er satt til 23. mai.