Advarer mot «pakkereiser» for plastisk kirurgi i utlandet: – Gambler med egen helse

OPERERTE SEG I TYRKIA: Pia Dursett valgte å operere nesen på en klinikk i Istanbul i Tyrkia. For henne var det en avskrekkende opplevelse.
OPERERTE SEG I TYRKIA: Pia Dursett valgte å operere nesen på en klinikk i Istanbul i Tyrkia. For henne var det en avskrekkende opplevelse. Foto: Privat
Unge nordmenn drar på «All-inclusive»-ferier med plastiske operasjoner på kjøpet. Det bekymrer norske kirurger.

Å reise til utlandet for å «fikse» på utseendet blir tilsynelatende mer og mer vanlig.

Det er billigere, omtrent halvparten av prisen det koster i Norge, og noen utenlandske klinikker kan i tillegg skilte med lukseriøse ferieopphold for den tilreisende pasienten.

Én av dem som er imot denne praksisen er Bjørn E. Rosenberg, spesialist i plastikkirurgi ved Fana Medisinske Senter og leder av Norsk Forening for Estetisk Plastikkirurgi (NFEP).

– Fullstendig uetisk

Han mener risikoen ved dette er for stor.

– De har såkalte «pakkereiser». De tilbyr å hente pasienten i limousin på flyplassen, og at pasienten får ta med venninnen sin gratis og bo på luksushotell.

– I mine øyne er dette fullstendig uetisk. De tilbys en vare der hovedinnholdet er luksus og ferie. Men dette dreier seg om helse og unge, sårbare mennesker, sier Rosenberg.

– Gambler med egen helse

Hans inntrykk er at det ofte er unge jenter som «lokkes» av slike tilbud, og at de muligens blendes av alt de får i tillegg til operasjonen, og mister fokus på inngrepet i seg selv. Det mener han er svært uheldig.

– Det er mange problemer med dette. Man vet lite om klinikkens kirurger og hygienen på klinikken, sier Rosenberg før han fortsetter:

– Én ting er jo at kirurgen er god, men hva med sykepleierne? Følger de norsk standard? Er utstyret godt nok? Rutinene for overvåkning? Og så videre. Man gambler med egen helse, konkluderer Rosenberg.

Ikke krav på erstatning

Går noe galt, har man heller ikke krav på erstatning gjennom Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) om man reiser utenlands for å gjøre et inngrep.

– Det er viktig å være klar over at man står helt på egenhånd, sier Rosenberg.

Også Kjersti Ausen, leder av Norsk plastikkirurgisk forening og spesialist i plastikkirurgi ved Aleris i Trondheim, ber folk om å være varsom i valg av klinikk i utlandet.

– Det kan være langt til hjelp dersom det oppstår komplikasjoner, og det er utvilsomt høyere risiko for multiresistente bakterier og dårlig hygiene i andre land. Det er også viktig å spørre seg: Hva vet du om kirurgen? Kvalifikasjonene? De kan være kjempeflinke, men det er også mange som er ute eter å sko seg på helseturistene der ute, forklarer hun.

Ulik opplevelse

TV 2 har snakket med to kvinner som har benyttet seg av et slikt tilbud på klinikken «Comfort Zone Surgery» i Istanbul i Tyrkia – med to helt ulike oppfatninger av oppholdet.

De har likevel en felles oppfatning av at det er svært vanlig at skandinavere benytter seg av slike tilbud i utlandet.

Blogger Pia Dursett (20) opererte nesen i juli i fjor.

OPERERTE I UTLANDET: Pia Dursett valgte å gjøre neseoperasjonen i utlandet. Foto: Privat
OPERERTE I UTLANDET: Pia Dursett valgte å gjøre neseoperasjonen i utlandet. Foto: Privat

Hun ble tipset om klinikken av en kamerat, som hadde lest gode omtaler av stedet fra bloggere som hadde vært der selv – blant andre Isabel Raad og Sophie Elise Isachsen.

Isabel Raad har i senere tid advart mot å bruke klinikken, da hun hevder å ha blitt dårlig behandlet. Raad har ikke svart på TV 2s henvendelser.

– Kameraten min hadde operert seg i Norge ved to anledninger, og så nesten ikke forskjell i etterkant. Jeg ville ha en ganske drastisk endring, og var redd for at jeg ikke ville få den forandringen jeg ønsket ved norske klinikker, forteller Dursett.

Hun hadde ønsket å gjøre noe med nesa fra tidlig alder da hun store deler av skolegangen opplevde å bli mobbet for den.

– De kalte meg «bignose» og «spissmusa» fordi den var så spiss. Så da jeg fikk fast jobb og hadde råd til det, ville jeg bare gjennomføre det. Jeg tenkte ikke så veldig mye over risikoen, fordi jeg ville bare ha det gjort, forklarer hun.

– En skremmende opplevelse

Dursett bestilte operasjonen på e-post, og kort tid etter reiste hun og samboeren ned for å gjennomføre inngrepet.

Hun medgir at hun ble litt fristet av pakkereisen, samt at prisen var såpass lav.

– Alt så veldig bra ut på nettet, men da vi kom til flyplassen snudde inntrykket fort. Det var ingen informasjon å oppdrive, og vi ble hentet av en tyrker som ikke kunne noe engelsk.

– Så kjørte vi til en villa milevis unna flyplassen og langt oppe i skauen. Det var en veldig skremmende opplevelse, forteller Dursett til TV 2.

Følte seg dårlig ivaretatt

I pasient-villaen oppholder pasientene seg før og etter et inngrep på klinikken. Da de ankom villaen, ble de mottatt av sykepleiere som ifølge Dursett ikke kunne engelsk.

VAR REDD: Dursett forteller at hun var svært engstelig både før og etter operasjonen fordi hun opplevde å få for lite informasjon. Foto: Privat
VAR REDD: Dursett forteller at hun var svært engstelig både før og etter operasjonen fordi hun opplevde å få for lite informasjon. Foto: Privat

– De førte oss opp til rommet vårt, forklarte at det var middag klokken 19.00, og lukket døra. Det var bare veldig rart, konstaterer Dursett og medgir at hun nok ikke hadde gjennomført operasjonen dersom hun ikke hadde følge av samboeren.

Operasjonsdagen ble heller ingen positiv opplevelse.

– Den dagen jeg skulle opereres, stresset helsepersonellet rundt da de skulle ta blodprøvene mine og endte opp med å ta en annen pasient først. Så der satt jeg på sykehuset og ventet i fire timer med en nål i armen, sier Dursett litt oppgitt.

Hun følte hun ble dårlig ivaretatt både før og etter operasjonen. Ifølge 20-åringen var det svært dårlig informasjon og oppfølging.

Fornøyd med resultatet

Til tross for den dårlige opplevelsen, forteller Dursett at hun er fornøyd med resultatet.

– Jeg pustet litt dårligere gjennom nesen etter operasjonen og dro derfor til en lege i Norge for å få sjekket det opp. Han sa at de hadde gjort en god jobb, og da må jeg si at jeg ble lettet, forteller hun.

Hun legger til at hun hadde gjennomført operasjonen på nytt, men ikke på samme klinikk.

– Om jeg ikke hadde hatt med meg samboeren min dit, så hadde jeg nok snudd i døra, avslutter hun.

– Følte meg trygg

Svenske Maria Sara Larsen (29) har akkurat gjennomført sin andre rumpeoperasjon ved samme klinikk. Hennes opplevelse spriker veldig fra Dursetts.

– Jeg var trygg på at jeg ville bli godt behandlet der. Jeg hadde jo vært med samboeren min ned tidligere da han opererte nesen, forklarer Maria Sara.

Hun legger til at også hennes samboers mor og hennes venninne har vært gjennom en plastisk operasjon ved samme klinikk. Alle fire er fornøyde både med resultatet og behandlingen de fikk.

– Min oppfatning er at man blir godt fulgt opp der. Du oppholder deg i den villaen i minimum tre dager etter en operasjon, og det meste og verste av komplikasjoner hender i så fall de første dagene, forklarer Maria Sara.

Larsen har også utført to operasjoner i Sverige tidligere. Her ble hun sendt hjem samme dag, og hevder hun kjørte hjem på egenhånd rett etter at hun våknet fra narkosen. Det slapp hun i Tyrkia.

OPERERT: Her er Sara Marias rumpe før og etter (til høyre) den første operasjonen i Tyrkia. Foto: Privat
OPERERT: Her er Sara Marias rumpe før og etter (til høyre) den første operasjonen i Tyrkia. Foto: Privat

– Der bor du sammen med sykepleiere som svarer deg på spørsmål, hjelper deg og følger med at alt står bra til. I tillegg får du servert mat og vasket klærne dine om du ønsker det. Det er veldig behagelig når man har så store smerter etter operasjonen.

– Jeg følte meg veldig trygg, men selvfølgelig: Alle oppfatter ting ulikt, og alt kan skje uansett hvor du er hen i verden. Alt har en risiko, forteller hun.

29-åringen forteller at dersom man er misfornøyd med resultatet av en operasjon, eller det oppstår komplikasjoner, kan man reise ned igjen, og få korrigeringen gratis dersom man varsler om det i løpet av en tre måneder lang periode.

Skeptisk til norske kirurger

Larsen er på sin side skeptisk til norske kirurgers agenda ved å snakke nedlatende om de utenlandske klinikkene. Hun mener dette er en måte å skaffe seg flere kunder på.

29-åringen avviser samtidig at hun kun gjorde det på grunn av pris og omgivelser, men også på grunn av kvalitet og kompetanse.

– Jeg stoler mye heller på noen som opererer minst fire personer hver dag enn én til to pasienter i uka. Kompetanse går jo også på hvor mange operasjoner man har gjennomført, sier hun.

Ikke samme service til halv pris

Når TV 2 kontakter eieren av klinikken Larsen og Dursett har besøkt, Engin Yesilirmak, innrømmer han at de er kjent med at noen pasienter ikke føler seg godt nok ivaretatt. Likevel hevder han at de bruker tilstrekkelig tid på alle pasienter.

KLINIKKEIER: Engin Yesilirmak eier Comfort Zone Surgery i Istanbul. Foto: Pressebilde
KLINIKKEIER: Engin Yesilirmak eier Comfort Zone Surgery i Istanbul. Foto: Pressebilde

– Ja, vi har nok tid til hver enkelt pasient. Dessverre er det vanskelig å tilfredsstille alle pasientene. Vi opererer omlag 80 pasienter hver måned, som tilsvarer fire til fem hver dag, og noen vil kanskje oppfatte at de får dårligere oppfølging enn andre. Sånn vil det alltid være, forklarer Yesilirmak, som opplyser at omlag 25 prosent av alle deres pasienter er norske.

Han legger også til at den lave prisen på inngrepene sier noe om hva man kan forvente.

– I og med at man betaler bare halvparten av prisen man betaler i Norge, kan man ikke forvente den samme servicen med oppfølging og forsikring som man får hjemme. En lavere pris har sine fordeler og ulemper, sier han og legger til:

– Om vi hadde hatt samme europeiske standard som norske klinikker og alle våre ansatte hadde snakket engelsk, ville pasientene også måtte betalt samme pris her som i Norge, konstaterer Yesilirmak.

– Bedre kompetanse

Men han hevder at ekspertisen på operasjonene er bedre og mer moderne enn i Norge.

– Vi følger de samme retningslinjene som de gjør i USA og så fort det kommer ny teknologi og viten der, har vi også det. Våre ansatte deltar på alle internasjonale konferanser og er oppdaterte til enhver tid. Dessuten gjør våre kirurger fire til fem operasjoner i løpet av en dag, og jo flere operasjoner jo bedre kompetanse, forklarer Yesilirmak.

– Men hvilket ansvar har dere dersom en utenlandsk pasient dør på operasjonsbordet?

– Det har aldri skjedd, så det trenger vi trenger ikke å tenke så mye på. Før operasjon gjør vi en full helsesjekk når de kommer. Er det noen problemer som avdekkes under denne, opererer vi ikke, konstaterer Yesilirmak.

Yesilimark viser også til at de har en tre måneders garanti på inngrepet. Dersom man får komplikasjoner eller er misfornøyd med resultatet, kan man varsle om dette innen tre måneder, og få en korrigerende operasjon dekket.

På Comfort Zones nettsider står det at også kirurgen enten må være enig i at komplikasjonene er forårsaket av operasjonen de har gjort, eller at den var mislykket.

Reagerer på garanti

Spesialist i plastikkirurgi, Kjersti Ausen, reagerer på denne garantien. Ifølge Ausen kan man nemlig verken se det endelige resultatet eller korrigere en operasjon tidligere enn 6-12 måneder etter det opprinnelige inngrepet, og at «garantier» som tilbyr korreksjoner innen kortere tidsfrister dermed vil være villedende eller medisinsk ufornuftige.

– Å gjøre en korreksjon før den tid, vil være medisinsk feil. Arrene trenger tilstrekkelig tid til å modnes, og man ser ikke sluttresultatet før det er gått 6-12 måneder. Man kan ikke rushe biologien, konstaterer hun.

Som svar på Ausens utspill svarer Yesilirmak dette:

– Den tre måneder lange garantien vi opplyser om er bare veiledende, og kan endres til tolv måneder dersom vi ser at de endelige resultatene ikke synes ved tre måneder. Har en pasient problemer på grunn av et inngrep gjort hos oss, så fikser vi det om det har gått 3, 6 eller 12 måneder, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook