Bilen ingen konkurrenter klarer å matche

Prøvekjørt: Dacia Duster er Norges billigste SUV.

Budskapet kan vanskelig misforsås: Dette er Norges billigste SUV!
Budskapet kan vanskelig misforsås: Dette er Norges billigste SUV!

Det er ikke vanskelig å få øye på bilen når jeg skal hente den hos importøren i Oslo. "Norges billigste SUV" står det med store bokstaver på siden av den.

Og når du har et så enkelt og salgbart budskap, da er det naturligvis bare å kjøre på. Dacia Duster starter på nesten oppsiktsvekkende rimelige 190.000 kroner i Norge.

Tidligere har vi testet den med 4x4, da starter prisen på 258.000 kroner. Men hvis du ikke trenger firehjulstrekk, kan du altså spare en god slump penger på det.

Hva er nytt?

Duster kom i andre generasjon tidligere i år og har fått et skikkelig oppsving i salget. Utvendig må du nesten ha første utgave for å se forskjellen. Innvendig har det skjedd mer, og det var da også høyst nødvendig.

Ergonomien har blitt vesentlig bedre. Det er ryddet opp i knapper og brytere (bortsett fra at cruisekontroll-knappen ikke er der vi venter å finne den, på rattet) og alt er funksjonelt og ryddig.

Det er mye hard plast i dette interiøret, men det har blitt langt mer brukervennlig og oversiktlig enn det var i første generasjon Duster.
Det er mye hard plast i dette interiøret, men det har blitt langt mer brukervennlig og oversiktlig enn det var i første generasjon Duster.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken til Duster er at dette i praksis er ny bil – til bruktbilpris. Her får du altså en SUV i familiebilstørrelse, til under 200.000 kroner.

Bagasjerommet er større enn på utgaven med 4x4, 445 liter med tohjulstrekk, kontra 411. Dacia tilbyr også automatgir på denne, det får du ikke på firehjulstrekkeren.

Hvordan merkes sparelinja? Først og fremst på at bilen er enkel og ukomplisert. Interiøret er preget av mye hardplast og støydempingen er ikke spesielt god.

Vi sliter også med å finne en god sittestilling, disse forsetene er ikke akkurat på Volvo-nivå.

Kjøreegenskapene er helt greie, men ikke involverende.

Hva koster den?

Testbilen er toppmodellen Prestige, den kommer på 240.000 kroner. I tillegg har den ekstrautstyr for snaut 20.000 kroner, blant annet automatisk klimaanlegg, multiview-kamera og Europa-kart til navigasjonen.

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Hvem er konkurrentene?

Prismessig er Duster i en klasse for seg. Den som kommer nærmest i oppskrift er nok Ford EcoSport, men prismessig klarer den ikke å matche Duster. Nye Seat Arona er også en rival, det samme er søstermodellen Skoda Karoq. Men begge er i praksis mye dyrere. Suzuki Vitara er både gammel og enkel, men ligger godt over Duster i pris.

Dacia selger så langt bare én modell i Norge, det er uklart om importøren kommer til å ta inn flere.
Dacia selger så langt bare én modell i Norge, det er uklart om importøren kommer til å ta inn flere.

Vil naboen bli imponert?

Nei, men dette er nesten litt verdivalg. Kjøper du en Duster, viser du hele verden at bil for deg er en bruksgjenstand. Punktum.

Broom mener:

Vi nordmenn er på verdenstoppen i å kjøpe dyre biler. Slik sett går Dacia skikkelig mot strømmen. Duster er rett og slett SUV på billigsalg. Den dekker bilbehovet for veldig mange, til en pris konkurrentene ikke klarer å matche.

Kommer du fra en åtte-ti år gammel japansk eller koreansk bil, vil du heller ikke oppleve den som spesielt umoderne. Motsatt vei: Hvis kjøreglede og luksusfølelse er viktig for deg, da er nok dette helt uaktuelt.

Hva mener eierne?

Vi har 25 eier-vurderinger av Dacia Duster inne i Brooms bilguide. Klikk her for å se hva de mener om bilen:

Visste du at:

– 1,5-liters dieselen trives bedre her, enn i utgaven med 4x4. 0-100 km/t går på 11,9 sekunder, det er et halvt sekund kjappere enn på firehjulstrekkeren.

– Dacia har blitt tatt til Norge også før dagens importør satte i gang, da var det snakk om en svært prisgunstig pickup.

– Dacia er viktig for hjemlandet Romania. De er landets største selskap målt i omsetning, også den største eksportøren.

Virkelig sjelden: Har du hørt om dette merket før?

Duster har mer enn doblet salget etter at den kom i ny utgave tidligere i år.
Duster har mer enn doblet salget etter at den kom i ny utgave tidligere i år.

DACIA DUSTER

Modell: 1,5 dCi Prestige Motor: 1,5-liter diesel Effekt:110 hk / 260 Nm 0-100 km/t: 11,9 sek Toppfart: 171 km/t Forbruk: 0,45 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,34 - 1,80 - 1,69 meter Vekt: 1.304 kg Bagasjerom: 445/1.478 liter Pris: 240.000 kroner

Se video av Dacia Duster under: