– Riksrevisjonen kan ikke gripe inn i luftambulansestrid

Riksrevisor Per-Kristian Foss avviser Tromsø-ordførerens ønske.

Siste: Forsvaret setter inn et Bell-helikopter for å hjelpe krisen i ambulansefly-beredskapen i nord.

Bell-helikopteret vil være operativt for ambulanseoppdrag fra i morgen av og er stasjonert i Bardufoss.

Det er Forsvarets operative hovedkvarter som opplyser om dette nå i kveld.

– Ikke en jobb for Foss

Kristin Røymo (Ap) stiller spørsmål ved hele anbudsprosessen som foranlediget krisen, men Foss minner om at Riksrevisjonens oppgave er å undersøke om statlige virksomheter har gjennomført sine oppgaver i samsvar med det Stortinget har vedtatt.

Luftambulansestriden mener han derimot handler om en virksomhetsovertakelse i løpende prosess.

– Riksrevisjonen er ikke politisk kontrollør av regjeringens løpende arbeid, fastslår Foss.

– Andre forhold som vi heller ikke kan gå inn i, omfatter pågående arbeid med utredninger, høringer og proposisjoner, altså politisk og administrativ forberedelse og utforming av forslag til Stortinget, poengterer riksrevisoren.

I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år. Det har skapt problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.

Ansatte i Lufttransport FW har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.

Tre av fem ute

Fra klokken 18 mandag er tre av fem luftambulansefly ute av beredskap i henholdsvis Brønnøysund, Alta og Kirkenes. Fra klokken 6 til 18 tirsdag er ett av seks fly ute av beredskap. Det vil ramme luftambulansens dagfly som er stasjonert i Alta.

Noen av utmeldingene skyldes sykdom, mens andre utmeldinger skyldes mangel på mannskap.

– Det som er viktig å få fram her er at der det er redusert beredskap, vil det dekkes opp med fly eller helikoptre fra andre steder i Norge. Vi har en samlet luftambulansetjeneste i Norge der vi koordinerer hele luftflåten slik at vi kan få lufttransport dit det er størst behov, sier kommunikasjonsdirektør Anne May Knudsen i Helse Nord til NTB.

Bekymret

Norsk Sykepleierforbund er imidlertid ikke beroliget og er bekymret over pilotmangelen.

– Pilotmangelen som vi nå ser er varslet lenge, og er en konsekvens av valget som ble gjort i forbindelse med anbudsprosessen, sier forbundsleder Eli Gunhild By som undrer seg over om krisen kan ha kommet overraskende på helseminister Bent Høie (H).

I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år. Det har skapt problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.

Ansatte i Lufttransport AS har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.

(©NTB)