Siste fest for kunstneren:

Døtrene tok et sterkt farvel med pappa Pushwagner: – Vi elsker deg!

Den verdenskjente kunstneren ble bisettes på Kunstnernes Hus mandag.

Terje Brofos, med kunstnernavnet Pushwagner, døde 24. april etter kort tids sykeleie, 77 år gammel.

Mandag klokken 14 startet bisettelsen, der gamle venner stilte opp for å hylle og minnes det nasjonale kunstikonet.

Bisettelsen ble innledet av en inderlig opptreden av Hilde Louise Asbjørnsen som fremførte den tidløse jazz-klassikeren «I'll be seeing you».

Seremonimester Thomas Seltzer tok deretter et sterkt farvel med Push, som vennene gjerne kalte ham.

– Vi skal minnes og hedre kunstneren og mennesket Pushwagner. Vi skal lyse fred over ham og feire at en lang kamp er over. Push sitt liv var slik jeg ser det en endeløs kamp. Denne kampen var alltid sentral i kunsten hans. Der det myke kjemper mot det harde. Det lille mot det store. Det ekte mot det falske. Det ville mot det kontrollerende. Det runde mot det firkantede. Det organiske mot det mekaniske, mennesket mot maskinen. Fred mot krig. Og om og om igjen det uskyldige barnets kamp mot voksenverdenens faenskap. Det var ingen til om hvilken side Push sto på. Fordi han var selv dette ville genuine naturbarnet, sa Seltzer i sin hyllest av kunstneren.

– Døden kom brått

Han fortalte videre om den tøffe tiden før Pushwagner gikk bort.

Seltzer hyllet Pushwagner

– Døden kom ikke overraskende på Push, men den kom brått. Det tok 19 dager fra han møtte opp på Diakonhjemmet sykehus med en lammelse i stemmebåndet og fikk påvist lungekreft, til han var borte. De siste døgnene var utmattende både for ham selv og de som var der med ham. Hele tiden med et håp om at han skulle lure døden enda litt til. Og en lettelse når han til slutt endelig fikk slippe mer kamp. Han har etterlatt seg stillhet, gråhet og tomhet, men døden gir oss også muligheten til å se Terje i et nytt lys fra start til slutt som et fullendt liv og et fullført livsverk, sa Seltzer.

Pushwagner ble det siste tiåret ansett som en av Norges viktigste samtidskunstnere, og han oppnådde også internasjonal anerkjennelse med blant annet stor suksess på samtidskunst-biennalene i Berlin og Sydney.

– Pushwagner så fremtiden og den var grusom. Med sin karakteristiske strek traff han oss alle nærmest profetisk. Hvis ikke vi evner å se og forstå og ta grep. Da blir fremtiden totalitær og destruktiv, sa forfatter Petter Mejlænder i sin hyllest av kunstneren, og avsluttet med å takke ham for alt han har gitt.

– Vi elsker deg

Døtrene hans, Bonnie og Elizabeth stod sammen på talerstolen og tok et sterkt farvel med sin gudbenådede kunstner-pappa.

Terje Brofoss (1940 - 2018) Foto: Marius Hauge
Terje Brofoss (1940 - 2018) Foto: Marius Hauge

– Privat var han en familiemann. Jeg tror han hadde et dypt, menneskelig, elskende og skjørt hjerte. Nesten for skjørt. Jeg var nærmest ham i de fem første årene av livet mitt i London. Det var en lykkelig tid og jeg husker hans studio i loftsetasjen i Chelsea-leiligheten vår. Rommet var fullt av bilder og fargestifter. Den eneste gangen jeg husker han kjeftet på meg var da jeg lekte med de fargestiftene.. Jeg husker en fantastisk sommer vi tilbrakte her i Norge i fantastisk naturskjønne omgivelser og sammen med hans venner. Livet med min far var magisk så lenge det varte. Luften rundt ham var på en eller annen måte rikere. Jeg kan fortelle dere at jeg elsket ham av hele mitt hjerte. Han far snill morsom og full fanteri, og han var en mester til skuespill, fortalte datteren Bonnie i sine personlige minneord.

– Vi elsker deg, og vi vil se deg igjen, avsluttet hun med.

Historisk

En rekke kulturpersonligheter deltok med ulike innslag under bisettelsen.

Aksel Hennie er tilstede. Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix
Aksel Hennie er tilstede. Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Filmskaperne Even Benestad og August Baugstø-Hansen, som sto bak dokumentarfilmen «Pushwagner», viste filmklipp av kunstneren under tittelen «Terje på byen». Dette er materiale som aldri tidligere er blitt vist.

Hilde Louise Asbjørnsen stod for flere av de musikalske innslagene i bisettelsen, mens Aksel Hennie fremførte en tekst av Rolf Jacobsen.

Direktør Anne Hilde Neset ved Kunstnernes Hus betegner bisettelsen som en historisk begivenhet ettersom dette er første gang noen bisettes derfra.

Hilde Louise Asbjørnsen skal opptre under Pushwagners begravelse Foto: Johannessen, Gitte / NTB scanpix
Hilde Louise Asbjørnsen skal opptre under Pushwagners begravelse Foto: Johannessen, Gitte / NTB scanpix

Det er opprettet en minneside på kunstnerens hjemmeside der alle som ønsker det, kan legge igjen en siste hilsen.

De som var til stede under selve bisettelsen, fikk også anledning til å skrive noen ord i en kondolanseprotokoll.

Slik var bisettelsen:

  • I’LL BE SEEING YOU (SAMMY FAIN/IRVING KAHAL): Musikk ved Hilde Louise Orchestra (Hilde Louise Asbjørnsen (vokal), Anders Aarum (piano), Jens Fossum (kontrabass), Hermund Nygård (trommer), Svein Erik Martinsen (gitar), Atle Nymo (saxofon), Erik Eilertsen (trompet), Jørgen Gjerde (trombone))
  • INNLEDENDE ORD: Seremonimester Thomas Seltzer
  • EN MIKROBIOGRAFI: Forfatter Petter Mejlænder
  • DEN GRÅTENDE SAXOFONEN: Improvisasjon av Atle Nymo
  • TALE FRA FAMILIEN: Bonnie Brofos
  • OM KUNSTNERENS SJEL: Seremonimester Thomas Seltzer
  • TERJE PÅ BYEN: Film – August Baugstø Hanssen & Even Benestad
  • AXEL JENSEN COLLAGE: Skuespiller Aksel Hennie
  • MINNESORD: Kunsthistoriker Tommy Sørbø
  • PINK PUSH WAGON (HILDE LOUISE ASBJØRNSEN): Musikk ved Hilde Louise Orrchestra
  • TAKK: Forfatter Jan Verner-Carlsson
  • MERCEDES BENZ (JANIS JOPLIN): Musikk ved Annette Gil
  • STILLHETEN ETTERPÅ (ROLF JACOBSEN): Skuespiller Aksel Hennie
  • AVSLUTTENDE ORD: Seremonimester Thomas Seltzer
  • ST. JAMES INFIRMARY: Musikk ved Hilde Louise Orrchestra

(©NTB)