Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blir alltid solide nyhetsoppslag når den amerikanske elbilprodusenten Tesla legger fram kvartalrapportene sine. Eller når sjefen sjøl, Elon Musk, begynner å uttale seg om situasjonen.

Nylig skjedde begge deler samtidig. Tesla la fram tallene for årets tre første måneder og Musk kommenterte både dette og en del andre temaer.

Mest interessant er kanskje nyheten om at den fjerde modellen i rekken fra Tesla begynner å nærme seg produksjon.

To av verdens rikeste erklærer krig mot elbilen

Kompakt-SUV

Så langt har Tesla fått på plass Model S, Model 3 og Model X. Neste i rekken blir Model Y. Og hadde det ikke vært for at Ford har sikret seg betegnelsen Model E, hadde det blitt en modellrekke som staver SEXY.

Y-en er altså svært interessant, fordi det blir en kompakt-SUV. Mindre og billigere enn Model X.

Den vil gå rett inn i det segmentet som øker aller mest i verden akkurat nå. Men den må finne seg i at konkurrenter fra blant annet Hyundai og Kia vil være på markedet først.

Tesla-sjef Elon Musk ser fortsatt lyst på fremtiden, og tenker lansiktig. Om to år regner han med å være i gang med den fjerde modellen i Tesla-rekken: Model Y. Illustrasjonsfoto
Tesla-sjef Elon Musk ser fortsatt lyst på fremtiden, og tenker lansiktig. Om to år regner han med å være i gang med den fjerde modellen i Tesla-rekken: Model Y. Illustrasjonsfoto Foto: Justin Pritchard

Uff da, Tesla, dette er ikke bra

Produksjonsstart 2020

I kjent stil har det vært blitt kommunisert litt forskjellige tidspunkter. En periode virket det som om man skal starte produksjonen av Model Y allerede neste år.

Nå sier imidletid Musk at produkjsonen vil starte om to år – i 2020.

Det han derimot ikke kan si noe om, er hvor den skal bygges. Det som er helt sikkert, er at fabrikken i Fremont, California, har mer enn nok med Model 3. Så det må bli et annet sted.

Model S som bruktbil? Les vår bruktbilguide her

Revolusjon

I kjent stil, er heller ikke Musk særlig opptatt av å være beskjeden på vegne av merkets nye modeller.

– Jeg tror den kommer til å bli en revolusjon, sier han.

Og rett skal være rett: Alle modellene Tesla har sluppet så langt, har på sine måter vært til dels svært nyskapende. Derfor er det nok mange som er spente på hvilke kaniner han vil trekke opp av hatten når det er Model Y sin tur ...

Bil-gigant kjøpte Model X – til overpris

Produksjon av Model 3

Men før vi kommer så langt, er det altså en viss Model 3 som trenger oppmerksomhet. Nærmere bestemt produksjonen av Teslas volummodell.

Her har det vært massevis av utfordringer underveis. Og fortsatt ligger man langt bak skjema.

I forbindelse med kvartalsrapporten, uttalte imidlertid Musk at man håper å øke produksjonen fra rundt 2.200 til oppimot 6.000 biler i uka mot slutten av andre kvartal.

Dette blir en spennende nyhet fra Tesla

Tøffe tak

Skal Tesla klare å bli lønnsomme, MÅ Model 3-leveringene komme skikkelig i gang. Akkurat nå har de nemlig lagt bak seg det dårligste kvartalsresultatet noen gang: Et underskudd 6,3 milliarder kroner.

Nå skal det også sies at det faktisk er et lavere enn man hadde forventet. Og inntektene er i størrelsesorden 27,3 milliar kroner, noe som er det høyeste man har hatt så langt.

Men for Tesla handler 2018 i stor grad om å få positive tall på bunnlinja så raskt som mulig.

Eksklusivt: Her tester Broom Tesla-nyheten