Mer enn 160 virksomheter fra omlag 30 ulike bransjer deltar i Norsk Kundebarometer 2018. Volvo er den som scorer aller best og stikker av med Kundetilfredshetsprisen 2018
Mer enn 160 virksomheter fra omlag 30 ulike bransjer deltar i Norsk Kundebarometer 2018. Volvo er den som scorer aller best og stikker av med Kundetilfredshetsprisen 2018

Volvo har Norges mest fornøyde kunder

Går helt til topps i Norsk Kundebarometer 2018.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter bolig, er bil for mange av oss den største investeringen vi gjør. Biler er dyre i Norge, det koster også å eie og bruke dem.

Da er det naturligvis også viktig for de ulike bilmerkene at kundene deres er fornøyd og i år er det nettopp et bilmerke som topper resultatlisten av Norsk Kundebarometer.

6.446 forbrukere har deltatt i årets undersøkelse som viser hvor lojale og tilfredse norske forbrukere er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra.

Opp fra tredjeplassen

Norsk Kundebarometer 2018 blir offentliggjort senere i dag, men det er allerede klart at Volvo har gått helt til topps og er vinner av Kundetilfredshetsprisen 2018.

Øystein Herland er sjef for Volvo i Norge. Her fra lansering av nye XC40.
Øystein Herland er sjef for Volvo i Norge. Her fra lansering av nye XC40.

Dermed løfter de seg ytterligere fra i fjor. Da ble Volvo nummer tre, bak finn.no og Flytoget som delte førsteplassen.

– Dette er veldig gøy og et bevis på at satsingen vi gjør på kundetilfredshet sammen med våre forhandlere er vellykket, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Bestemte seg for å bli best

Mer enn 160 virksomheter fra omlag 30 ulike bransjer deltok i undersøkelsen som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra Norsk Kundebarometer. Fire bilmerker kommer blant de ti beste på kundetilfredshet, og best av alle er Volvo-forhandlerne.

For å komme i den posisjonen har Volvo jobbet målrettet over flere år.

– Allerede i 2011 bestemte vi og forhandlerne oss for å bli best i bilbransjen innen 2016. Det klarte vi gjennom sterkt fokus på utvikling av kultur og kundeforståelse. At vi nå også er best uansett bransje er stort, sier Herland, i en pressemelding.

Ute etter bruktbil? Her får du oversikten

Hatt noe på gang i flere år

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har blitt arrangert av Handelshøyskolen BI i over 20 år.

Pål Silseth som er leder for Norsk Kundebarometer, ser også at Volvos tilnærming har lønnet seg over tid.

– Volvo har hatt noe på gang i flere år, og nå gikk de helt til topps. Dette er et resultat av langsiktig og målrettet jobbing, i motsetning til dem som hyppig endrer strategi og hele tiden gjør nye ting, sier Silseth, til Dagens Næringsliv.

V60 er siste bil ut fra Volvo, den blir i praksis oppfølgeren til den mangeårige storselgeren V70.
V60 er siste bil ut fra Volvo, den blir i praksis oppfølgeren til den mangeårige storselgeren V70.

Dyre biler

Også på salgsssiden går det bra for Volvo i Norge. Så langt i er de Norges fjerde mest solgte bilmerke, med en markedsandel på 9 prosent. Dette er en spesielt sterk prestasjon når vi vet at Volvos to bestselgende modeller, V90 og XC60, begge ligger i det øvre prisskiktet.

Volvo er i gang med å erstatte hele modellutvalget sitt med nye biler. De startet på toppen og har lansert de større bilene først. I år kom den kompakte SUV-en XC40 som også skal lanseres som ladbar hybrid og elbil. Og senere i år kommer familie-stasjonsvognen V60 som har potensiale til å bli Volvos nye bestselger.

De mest fornøyde bileierne – etter tre år

Video: Se hva Volvo har funnet på i taket her