Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare her i Norge salget av nye dieselbiler faller. Den samme utviklingen ser vi i flere europeiske land. Dette begynner nå også å få konsekvenser for bilprodusentene, som må omstille seg kjappere enn mange nok hadde ventet.

Ett eksempel er Storbritannia. Med rundt 2,5 millioner personbiler i årlig salg er de det nest største markedet i Europa, bare slått av Tyskland. Her faller dieselsalget kraftig, bare i mars var det ned med 37 prosent.

Det går særlig hardt ut over produsentene som har stor dieselandel av salget sitt. Land Rover er blant de som har fått merke det. Hittil i år har salget i hjemmemarkedet gått ned med 20 prosent. Det gjør at eierselskapet Jaguar Land Rover kutter hele 1.000 stillinger ved fabrikken i Solihull, utenfor Birmingham.

Produserer Leaf

Nissan er en annen bilprodusent som har fått merke utviklingen. De har fabrikk i Sunderland, hvor blant annet storselgeren Qashqai og elbilen Leaf blir produsert.

Her har det nå blitt kunngjort at flere hundre jobber må kuttes, på grunn av lavere etterspørsel. Fabrikken har i dag rundt 6.700 ansatte.

Interessen for nye Nissan Leaf er høy, men altså ikke nok til å kunne demme opp for det fallende dieselsalget. Dermed må Nissan ta grep.

Leaf i Norge: – Helt vanvittig respons

Nissan produserer blant andre crossoveren Qashqai og elbilen Leaf ved sin fabrikk i engelske Sunderland. Foto: Scanpix.
Nissan produserer blant andre crossoveren Qashqai og elbilen Leaf ved sin fabrikk i engelske Sunderland. Foto: Scanpix.

Store endringer i Norge

– Dieselmotoren har virkelig havnet i "skammekroken" de siste årene, og utviklingen har gått fort. For bilprodusentene er dette naturligvis en hodepine. Å utvikle nye biler koster svært mye penger og krever planlegging over flere år. Da er det ikke enkelt å snu seg kjaptv. Særlig gjelder det merkene som har stor dieselandel, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Også her hjemme merkes det godt. Bilsalget har endret seg voldsomt de siste årene:

– I mars var dieselandelen nede i bare 16 prosent. Elbilene og hybridene er de store vinnerne nå. Og de merkene som ikke kan tilby elektrifiserte drivlinjer har det tungt. Ett eksempel: Vi må helt ned på 13. plass blant de mest solgte personbilene så langt i år for å finne en bil som hverken er elbil eller hybrid: Nemlig Skoda Octavia. Og den sliter i konkurransen, så langt i år er Octavia-salget ned med over 25 prosent, forteller Benny.

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!

Se krasjen: Her møter nye Nissan Leaf veggen