Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dieselbiler får ofte kritikk av bilentusiaster for å ha et lite attraktivt lydbilde. "Knatringen" er liksom ikke det samme som sangen fra en seks- eller åttesylindret bensinmotor.

Men det finnes faktisk dieselmotorer som høres ut akkurat som sistnevnte: En vakseekte V8-er!

Den bragden er det Audi som står bak. Deres 3-liters biturbo-motor på 313 hk, broomer nok til å gi høy gåsehud-faktor.

En ny Audi A7 med denne motoren lettet deg for nesten halvannen million kroner, om du la på "litt" ekstrautstyr tilbake i 2012.

Nå kan du få den for under en halv million. Såvidt.

Nå får du snobbebil til folkelig pris

Her er den aktuelle bilen. Sort med S-line-pakke og sort grill og sorte lister. Det er en tøff kombo. Faksimile: autodb.no
Her er den aktuelle bilen. Sort med S-line-pakke og sort grill og sorte lister. Det er en tøff kombo. Faksimile: autodb.no

Raskere - og mer effektiv

499.000 er prisantydningen på dagens bruktbilfunn. 2012-modellen med 110.000 kilometer på telleren, er altså en A7 med nettopp denne godbiten av en dieselmotor. 313 hk / 615 Nm dreiemoment. Joda, det blir fraspark av slikt!

Faktisk mer fraspark enn i 3-literen med bensinmotor på 300 hk. 0-100 km/t går 0,3 sekunder raskere med dieselmotoren (5,3 sek. vs 5,6 sek.) – samtidig som forbruket er betydelig lavere (0,64 l/mil vs 0,82 l/mil).

Så får hver og en bestemme seg for hvor mye man skal bry seg om denne diesel-frykten som virker å prege markedet akkurat nå ...

Broom-Benny ble overbevist: Rett og slett en suveren bil

Lekker og kontroversiell

A7 er etter vår mening en av de lekreste modellene Audi har produsert de senere årene. Den har særpreg og særlig med S-line-pakke og noen passe store felger, ser den skikkelig barsk ut.

Men den er litt kontroversiell også. Hekken er det delte meninger om. Og noen synes at den fra siden ser ut som en hund som gjør sitt fornødne.

Men de færreste er likegyldige til denne bilen – og det er alltid bedre enn at folk bare hever på skuldrene og ikke mener noen ting ...

Audi kan dette med interiør. A7 er såvisst intet unntak. På forrige generasjon får du dessuten menyhjul, og ikke bare touchskjerm, slik det er på den nye.
Audi kan dette med interiør. A7 er såvisst intet unntak. På forrige generasjon får du dessuten menyhjul, og ikke bare touchskjerm, slik det er på den nye.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye utstyr

Bilen vi har funnet har 21" felger som nok er litt elsk/hat – og 20" vinterfelger.

I tillegg er den ganske godt spekket med nødvendig utstyr på en slik bil. S-line-pakke, elektriske komfortseter med varme, massasje og kjøling, adaptive cruise, sort taktrekk, soltak, varme i rattet, lufjæring og full-LED-lys foran.

Det loves at bilen er godt holdt, og den kan leveres med garanti. Det siste er godt nytt. For dette er biler som det koster mye å fikse på, og en god garantiløsning kan vise seg å være gull verdt. Bare sjekk hva den egentlig inkluderer.

Her er Norges beste – og verste – nybilgarantier

Mye å velge mellom

Om ikke akkurat denne bilen passer til dine kriterier, er det mye annet å velge mellom. I skrivende stund ligger det over 100 til salgs på finn.no og autodb.no.

Prisene starter faktisk på like under 300.000 kroner. Men da er bilen gjerne rullet rundt 200.000 kilometer.

Legger på du 50.000 kroner til, er utvalget betydelig bedre, og du får biler som ikke har kjørt over 150.000 kilometer. Disse har gjerne 2,8-liters bensinmotoren på 204 hk, eller 3-liters diesel på 204/245 hk.

Som vanlig gjelder det å finne velholdte eksemplar som er "riktig" utstyrt (disse bør ha mest mulig duppeditter), med god historikk og som er godt vedlikeholdt.

A7 er nå på plass i Brooms bruktbilguide - les mer om den her: