I det som trolig er den første rettssaken hvor elsyklist er tiltalt for å ha kjørt en motorvogn, erkjente den tiltalte mandag straffskyld for grov uaktsomhet, melder NRK.

Grovt uaktsomt

I Sør-Trøndelag tingrett erkjente den tiltalte at han i høy hastighet kolliderte med en annen syklist på en sykkelsti i Trondheim 1. mai i fjor. Mannen i 30-årene kjørte en elsykkel som var spesialtrimmet.

Han innrømmet at han burde ha kjørt i veien og ikke på sykkelstien, hvor han kolliderte.

Statens vegvesen har undersøkt sykkelen og slår fast at den har en effekt som tilsvarer 7,6 hestekrefter. De har anslått toppfarten til 108 kilometer i timen på flat mark.

Det var ikke nødvendig å tråkke på pedalene for å bevege seg og elmotoren på sykkelen kuttet heller ikke ut ved lovpålagte 25 kilometer i timen.

– Dette kjøretøyet trengte ikke pedalassistanse og slik det fremsto, er det ikke snakk om en elsykkel. Den kan heller ikke klassifiseres som en moped, men en elektrisk lettmotorsykkel, sa Jens Petter Storrø fra Trondheim trafikkstasjon ifølge Adresseavisen.

I retten sa den tiltalte mannen at han hadde betalt 60.000 kroner for sykkelen på internett. Han hevdet han ikke visste den hadde langt høyere effekt enn hva som er lovlig på en elsykkel i Norge så lenge han kjørte på det laveste nivået.

Nakkebrudd

Kvinnen mannen kolliderte med ble påført brudd i nakken og hjernerystelse.

– Han kom brått, og jeg skjønte vi ville kollidere. Så ble det mørkt, sa kvinnen i retten.

Et vitne som kjørte bilen sin i 60-sonen i veien ved siden av vitnet i retten. Bilisten ble passert av elsyklisten og vitnet anslo hastigheten til 80 kilometer i timen.

Påtalemyndigheten mener mannen må sone 18 dager i fengsel og tap av førerretten i et halvt år, foruten å betale den skadde kvinnen 75.000 kroner i erstatning. Dom er ventet 7. mai.

(©NTB)