Suzuki S-Cross er en høyreist bil med fullverdig firehjulsdrift og masse utstyr. Det er en kombinasjon som fortsatt passer mange nordmenn ...
Suzuki S-Cross er en høyreist bil med fullverdig firehjulsdrift og masse utstyr. Det er en kombinasjon som fortsatt passer mange nordmenn ...

Her får du SUV til lavpris

Prøvekjørt: Gammel suksessoppskrift holder fortsatt mål.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Suzuki var ikke mer beskjedne enn at de gjerne døpte modellene sine for Norgesbiler. Den betegnelsen henger i, hos mange.

Oppskriften har jo vært temmelig perfekt for norske bilkjøpere: Lav pris, firehjulsdrift, god bakkeklaring og masse utstyr.

Men de siste årene har det skjedd mye. Ikke minst rundt elektrifisering av biler. Selv om Suzuki nå er i full gang med hybridmotorer på både Swift og Ignis (ingen av dem er ladbare), er det ingen tvil om at de henger litt etter på dette området.

Spørsmålet er om Suzuki S-Cross fortsatt kan betegnes som en Norgesbil, selv uten en elektrifisert drivlinje. Vi har sjekket:

Suzuki S-Cross koster rundt 370.000 kroner for topp utstyrspakke, firehjulsdrift og automatgir.
Suzuki S-Cross koster rundt 370.000 kroner for topp utstyrspakke, firehjulsdrift og automatgir.

Her kan du lese testen av S-Cross før faceliften

Hva er nytt?

S-Cross fikk en betydelig facelift og ny motor i 2016. Det ble LED-lys foran og bak, oppgradert interiør og en 140 hks bensinmotor.

Etter vår mening er det et stort pluss at du nå får S-Cross med vanlig automatgirkasse, i stedet for den trinnløse CVT-en som sto i denne bilen tidligere.

Du får forøvrig en solid bunke med utstyr med på kjøpet: Skinn, LED-teknologi på nær- og fjernlys, panoramasoltak, adaptive cruisekontroll, nøkkelfri adgang og start, DAB+ og Apple CarPlay (iPhone) / MirrorLind (Andriod-telefoner).

Bli med inn i verdens dyreste SUV

Hva er styrker og svakheter her?

S-Cross er god på det grunnleggende du forventer av en bil: Den fører deg fra A til B på en trygg og god måte. Men den byr ikke på så mye ekstra på veien.

Du merker at dette er en bil i lavpris-segmentet, blant annet på støynivået.

Det den scorer høyt på, er bagasjerommet på 440 liter, det er imponerende til å være i denne klassen. Dessuten har den fullverdig firehjulsdrift, og ulike kjøreprogram basert på forholdene.

Det er kanskje ikke kjempestort, men 440 liter er likevel blant de beste i klassen. Ryggen på baksetet kan deles 60/40 – og legges ned. Da øker volumet til 875 liter.
Det er kanskje ikke kjempestort, men 440 liter er likevel blant de beste i klassen. Ryggen på baksetet kan deles 60/40 – og legges ned. Da øker volumet til 875 liter.

Utseendet fikk et fint løft med den nye fronten og hekken, og interiøret gir bedre opplevd kvalitet. Men selv om det nye infotainmentsystemet er blitt fornyet, er det fortsatt ganske kronglete å bruke.

I motsetning til mange moderne biler, går ikke automatgiret automatisk i park når du stopper og slår av tenningen. Det innebærer at vi tidvis glemmer å sette den i park, noe som jo kan være skummelt. Men det er heldigvis en (fryktelig irriterende) piping når du glemmer det. Så det er en uvane du raskt rydder opp i ...

Dette er SUV-ene med minst feil og problemer:

Hva koster den?

I motsetning til mange andre biler på markedet, er denne enkel å forholde seg til når det gjelder pris. For 359.900 kroner får du alt, med unntak av metalikk lakk (5.000 kroner) og automatgir (15.000 kroner).

Dette er de 15 beste billigbilene

Hvem er konkurrentene?

Det er faktisk ikke så mange direkte konkurrenter med bensinmotor og firehjulsdrift til denne prisen. Subaru XV koster mer med sammenlignbar motor og har litt mindre plass. Mens Dacia Duster koster mindre, men går litt dårligere og har mindre utstyr.

Vi synes S-Cross er en tøff liten SUV. Faceliften har gjort den langt mer moderne.
Vi synes S-Cross er en tøff liten SUV. Faceliften har gjort den langt mer moderne.

Vil naboen bli imponert?

Det er ikke en bil du kjøper for å få lange blikk fra naboen. Men den ser bra ut – og hvis du liker å ikke tiltrekke deg mye unødvendig oppmerksomhet, gjør den nytten.

Les vår test av Suzuki Grand Vitara her:

Broom mener:

Akkurat i dette segmentet, har det enn så lenge ikke dukket opp så mange ladbare alternativer. Kia Niro er som kjent ladbar, men da uten firehjulsdrift, og med et mindre bagasjerom.

Derfor lever S-Cross greit med å være tilgjengelig med bare bensinmotor. Og med lav pris, firehjulsdrift og en solid utstyrspakke, synes vi derfor fortsatt den tåler betegnelsen Norgesbil.

Den nye 1,6-literen er forøvrig ganske pigg (0-100 km/t 10,8 sek, mot 13,8 med den gamle 1,4-literen) – og betydelig mindre tørst enn motoren den erstattet. Likevel er ikke 0,57 l/mil noe å rope hurra for lenger.

Skal den holde posisjonen i klassen, bør det nok elektriske drivlinjer på plass her også ...

Totalpakken som C-Cross byr på, passer fortsatt veldig godt for mange nordmenn. Ikke minst med tanke på at prisen er såpass overkommelig.
Totalpakken som C-Cross byr på, passer fortsatt veldig godt for mange nordmenn. Ikke minst med tanke på at prisen er såpass overkommelig.

SUV-ene kjører mye oftere av veien:

Hva mener eierne?

Det ligger inne ni vurderinger av Suzuki S-Cross i Brooms bilguide, der det er eierne selv som gir bilen sin karakter og omtale. Disse gir bilen sin en snittkarakter på 7,2 av 10 poeng. Totalt er det over 7.300 omtaler i bilguiden.

Visste du at:

– Du kan privatlease en S-Cross for 2.617 kroner i måneden (36 mnd/30.000 km. Innskudd: 50.000 kroner)

– Suzuki Swift med hybrid motor og 4x4 koster fra 229.900 kroner

– I bruktmarkedet starter prisene på SX4 S-Cross på under 200.000 kroner

Suzuki S-Cross

Motor: 1,6-liter bensin Effekt: 140 hk / 220 Nm Forbruk: 0,57 l/mil Bagasjerom: 440 / 875 liter 0-100 km/t: 10,2 sek. Toppfart: 200 km/t Lengde x bredde x høyde: 430 x 178 x 158 cm Vekt: 1.310 kg Pris: Fra 334.900 kroner Pris testbil: 380.800 kroner

Suzuki SJ: Husker du denne raringen?