Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Amerika er allting stort. Bilene, veiene, hamburgerne og avstandene. En del av menneskene er etter hvert også store … Ja egentlig det aller, aller meste er stort der borte.

Det er derfor kanskje heller ikke så veldig rart at det også er nettopp der vi finner verdens største bilforretning?

Er du amcar-frelst, må vi nok skuffe deg. De selger verken Ford, Chevrolet, Dodge eller noe annet amerikansk merke. Denne bilbutikken heter nemlig Longo Toyota.

Den ligger i California, rett utenfor Los Angeles og selger, som navnet sladrer om, Toyota. Ufattelig mange Toyotaer selger de.

Selv i amerikansk målestokk, er Longo Toyota ruvende.
Selv i amerikansk målestokk, er Longo Toyota ruvende.

130 biler hver eneste dag

I et skikkelig godt bil-år her hjemme i Norge selges det 150.000 biler i løpet av ett år. Fordelt på flerfoldige hundre ulike forhandlere.

Longo Toyota – som altså bare er eneste butikk, selger svimlende 30.000 biler i løpet av året. Alene. Eller på sagt på en annen måte: De selger godt over 130 biler i snitt hver eneste dag!

Omtrent det samme som en ikke veldig liten forhandler i Norge selger på ett år. En mellomstor forhandler av et kurant merke selger kanskje én bil om dagen, mens de største selvfølgelig selger noe mer.

Longo-navnet kommer av bedriftens grunnlegger, Dominic Longo, opprinnelig Kanadier som kom til USA i 1957 og startet opp som Toyota-forhandler i 1967. Allerede de første måndene utmerket han seg med uvanlig godt salg.

I 1982 solgte han mer enn 10.000 biler i året. I 18 år var Longo Toyota USAs største bilforretning og de siste årene har de altså også vært verdens største.

Denne Toyotaen er 40 år gammel – men helt som ny

Der andre bilforhandlere tilbyr en kaffe-automat har Longo Toyota en egen Starbucks som sørger for at du ikke behøver å være kaffetørst.
Der andre bilforhandlere tilbyr en kaffe-automat har Longo Toyota en egen Starbucks som sørger for at du ikke behøver å være kaffetørst.

Legendarisk morgen-reklame

Longo hadde sette seg lei på dårlig service i bilbransjen og var tidlig ute med "Kunden først"-slagordet. Han hadde heller ikke, i motsetning til mange av sine bransje-kolleger, egen sekretær. Men besvarte alle telefoner selv og tok gjerne en prat med kundene om det passet slik.

Hver eneste dag i 15 år hadde også Longo Toyota en én-minutts radioreklame. På nøyaktig samme tid, hver morgen. Med en humoristisk vri (innspilt av to komikere), med humoren som det aller viktigste og ofte nesten uten Toyota-budskap. Bare for å få morgen-gretne sjåfører på vei til jobb i litt bedre humør. Den daglige reklame-snutten ble legendarisk.

Dominic Longo gikk bort i 1985. Da bestemte familien seg for å selge forhandleren til Penske, som er en stor forhandlerkjede. Til ære for det gode navet, ryktet og anerkjennelse av Longo-merkevaren, beholdt de nye eierne Longo-navnet. Så butikken lever videre i beste velgående. Større enn noen gang.

Verdens eldste Toyota dukket opp – i Sibir

Med 120 mekanikerplasser går det unna med servicejobbene.
Med 120 mekanikerplasser går det unna med servicejobbene.

Utfører mage hundre servicer hver dag

Området er ikke bare stort. Det er ufattelig stort. Nærmere 500 mål! Det er nesten litt kjøpesenter-aktig. De har blant annet egen stor Starbucks kaffebar, de har Subway-restaurant, de har to bilutleiestasjoner, en egen AAA- (som tilsvarer vårt NAF/KNA) avdeling og et eget treningsstudio for kundene og flere store loungeområder hvor kundene kan slappe av, bare for å nevne noe.

De har også en egen «Wellness Coach» ansatt, for å sørge for at de ansatte har det bra og trives på jobb.

De har så klart også deler og tilbehør i alle mulige og umulige varianter til Toyota. Ikke minst har de verksteder. Med ikke færre enn 120 arbeidsstasjoner. Så kan man jo bare tenke seg hvor mange biler som passerer gjennom der hver eneste dag.

Les også: Dette er bilen å ha når du skal du krysse en ørken

Video: Sjekk ut denne Toyota-legenden