Når denne lyser kan det være for sent

Derfor har bilprodusentene bestemt at den skal være der.

Lysende lamper på dashbordet betyr som regel trøbbel ... Illustrasjonsbilde.
Lysende lamper på dashbordet betyr som regel trøbbel ... Illustrasjonsbilde.

Ååå NEEEI! Ikke nå! Det passer bare så inn i hampen dårlig....

Akkurat dette er jeg sikker på at omtrent 100 prosent av bilistene tenker når en av varsellampene på dashbordet plutselig tennes ...

Ikke så rart. Dette kan fort bety store utgifter.

Den verste av dem er den som lyser "Check engine", eller motorlampa, som vi gjerne litt lettvint kaller den her hjemme.

For å unngå forurensning

Det begynte faktisk i 1996, da amerikanske myndigheter påla at alle nye biler produsert i USA, skulle være utstyrt med «On-board Diagnostics» som vi i dagligtalen forkorter til OBD. Dette påbudet berørte ikke bare amerikanske biler, men også merker som Mercedes, Honda og Toyota som ble produsert i USA den gangen.

OBD ble primært innført for å sikre at bilene ikke forurenser mer enn de skal.

i 2001 fulgte EU opp og innførte et tilsvarende europeisk krav kalt EOBD (European OBD)

Når den gule motorlampa tennes, slår man opp i instruksjonsboka som forteller deg at du må oppsøke verkstedet. Eller man ringer verkstedet for å få vite hva som feiler bilen.

Ny undersøkelse: Mye slurv på svenske bilverksteder

Kan bli kjempedyrt

Når denne lyser, er det noe feil med enten bilens innsprøytningssystem, tenningssystem eller eksosrensesystem.

Men det kan også være andre feil, for eksempel mekaniske, som gir følgefeil på ett eller flere av det nevnte systemene.

Nå havner bilen på verksted, der mekanikeren skal kunne se hva som er feil ved å plugge inn en diagnosetester i OBD / EOBD-kontakten.

Er man uheldig så det kan bli dyrt. Fryktelig dyrt til og med om man har "feil" bil og er maksimalt uheldig. Da kan vi snakke om 150.000 kroner, eller mer om det for eksempel er en dieselpumpe som er defekt.

BMW spøkte med det – Lada bare gjorde det

Få sjekket feilen fort

Heldigvis behøver det ikke å bli så ille. Det kan også være bare en bagatell. I beste fall er det ikke noen feil i det hele tatt, det er bare å få slettet en feilkode med en diagnosetester, og å kjøre videre. Det hender at elektronikken kan få "hikke" og kan sette en feilkode, selv om det ikke er noe permanent galt.

Det er uansett smart å få sjekket hva som er feil fort, om motorlampa tennes. Slik at man ikke kjører rundt i en bil med feil som kan lage følgeskader og utløse unødig dyre reparasjoner.

Frustrert bilkjøper: Får ikke det setet jeg vil ha

Video: Vinterdekk om sommeren – er det OK?