Monza skulle bidra til å gi Opel mer premium-faktor. Det gikk nok ikke helt etter planen.
Monza skulle bidra til å gi Opel mer premium-faktor. Det gikk nok ikke helt etter planen.

Slik yppet de seg mot statusmerkene

Nå kan du sikre deg et sjeldent eksemplar.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På slutten av 70-tallet så bilverden ganske så annerledes ut enn i dag. Det var i prinsipp kun ett europeisk premium-merke - og det var Mercedes.

Bentley, Rolls-Royce, Jaguar og noen amerikanske merker var liksom i en annen liga, sammen med noen av de italienske.

Det var mange som ønsket å gå premium, men veien dit var både lang og kronglete. Flere forsøkte, slik som BMW, Audi – og Opel. Ikke alle lyktes, for å si det slik.

BMW og Audi klarte det etter hvert. Men Opel sitt forsøk bar ikke de ønskede fruktene.

Sjelden bil

I 1977 (som 1978-modeller) lanserte de Senator, som var en stor firedørs sedan, og den mer sporty, tredørs coupen Monza.

Bilen var ingen fiasko. De fikk mye presseomtale og oppmerksomhet. Men som nevnt: De klarte ikke å fullføre premium-løpet, selv om en del biler faktisk ble solgt.

I dag er det imidlertid sjelden å se disse bilene til slags og enda sjeldnere å se dem langs landeveien.

Derfor var det veldig hyggelig da det som ser ut som et pent, originalt og velholdt eksemplar av Opel Monza dukket opp tilsalgs på Autodb forleden.

Her snakker vi grom bil fra 1985 med 2,5-liters rekkesekser, lakkert i lys grønn metallik lakk og med tidstypisk interiør i matchende interiør – også i grønt. 183.500 kilometer er så langt klokket inn på telleverket på bilen som står i Vestby, sør for Oslo.

Se hele annonsen her:

Opel Monza GSE kom i 1983 og hadde en 3-liters innsprøytingsmotor.
Opel Monza GSE kom i 1983 og hadde en 3-liters innsprøytingsmotor.

Mye godt å si om Monza

Eldre Opel-modeller er definitivt klassikere og Monza er ikke noe unntak. Dette er helt klart en bil noen bør ta vare på og stelle godt med.

Selgeren lar oss ikke akkurat fråtse i bilder av bilen han skal selge og beskrivelsen er kort men konkret. "Samme eier fra 1985 til 2011. Bilen er aldri vinterkjørt, servicehefte, hengerfeste, bilen må sees." er det som står å lese.

Man får nok mer og utfyllende informasjon og sikkert flere biler også om man tar kontakt med selger.

Motoren er hentet fra Commodore og denne rekkesekesern yter 140 hk. Det var mye den gang. Da var det ikke så vanlig med automatgir, så her må man gire selv.

Den annonserte Monzaen er en 1985-modell. Altså en faceliftet utgave, som blant kjennere kalles A2 og som kom i 1982. Den fikk blant annet hvite blinklys, andre hovedlamper, og bedre aerodynamikk i form av andre støtfangere og annen spoiler foran.

Det er altså mye godt å si om Opel Monza (og Senator for den del). Så hvorfor lyktes de da ikke, samme måte som Audi og BMW etter hvert gjorde?

Sigrid har eid sin Opel-klassiker i 45 år!

Dette er ikke en bilmodell som dukker opp ofte i det norske bruktmarkedet! Faksimile fra www.autodb.no.
Dette er ikke en bilmodell som dukker opp ofte i det norske bruktmarkedet! Faksimile fra www.autodb.no.

Raskeste Opel noensinne

Mange, og meg inklusive, mener at i alle fall deler av forklaringen er at Opel tok noen short-cuts på veien. Bilene er lekre utvendig, motoriseringen er god nok. Den fantes både som 2,5-liter, 2,8-liter og aller grommest var 3-literen med bensininnsprøyting og hele 180 hk. Det matchet både BMW og Mercedes det, den gangen.

Problemet var at interiøret var mer eller mindre helt likt det man fant i Opel Rekord fra samme tid. Både dørtrekk og seter var skuffende likt. Det samme var dashbordet, med mye og hard plast.

Girkassene var også dårlige på de første bilene og de fikk fort et litt dårlig rykte, selv om Opel ryddet opp i girkasseproblemene etter beste evne.

Kjøreegenskapene er gode, men motorene tørste. 3-liters Monza var i sin tid den raskeste bilen noensinne fra Opel, med en toppfart på 215 km/t og den gjorde 0-100 km/t på, den gang, kjappe 8,5 sekunder.

Det er med andre ord helt klart en klassiker med spennende og interessant historie man her kan skaffe seg. Første mann med penger til Vestby kan bli eier av en Opelklassiker.

Vi gjør oppmerksom på at Autodb og Broom har samme eier.

Les også: Dette er en annen klassiker fra Opel

Video: Er dette en kommende Opel-klassiker?