Slik ser det ut inni nye Ford Mustang – som kommer til Norge i løpet av våren. Den amerikanske sportsbilen er en vinner i sitt segment – og er den mest solgte sportsbilen i verden for tredje år på rad. Illustrasjonsfoto
Slik ser det ut inni nye Ford Mustang – som kommer til Norge i løpet av våren. Den amerikanske sportsbilen er en vinner i sitt segment – og er den mest solgte sportsbilen i verden for tredje år på rad. Illustrasjonsfoto

Verdens mest solgte – igjen

Men i Norge ser du ikke mange av den.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stor etterspørsel etter nye Ford Mustang har bidratt til at det amerikanske sportsbilikonet for tredje året på rad er verdens mest solgte sportsbil.

Ifølge en helt fersk Ford-analyse av registreringstall fra IHS Markit, ble det totalt solgt 125.809 Ford Mustanger til hele 146 land i løpet av fjoråret.

For å sette det litt i perspektiv: Det er 25 prosent flere biler enn Tesla produserte totalt, i 2017!

Bare i USA ble det registrert 81.866 nye Mustanger i 2017. Det betyr at nesten to av tre registrerte salg skjedde i samme landet som bilen er produsert. Der ble en ny modell av sportsbilikonet introdusert i fjor.

Ny Mustang vist fram – fansen ikke fornøyd

Solgte 13.000 Mustanger i Europa i fjor

Ford solgte også hele 13.000 Mustanger i Europa i fjor. Ifølge selskapets statistikk ble blant annet Porsche 911 forbigått i hele 13 europeiske markeder, blant dem Storbritannia og Spania.

De fem største markedene for Mustang i Europa var Tyskland (5.742 solgte), Storbritannia (2.211), Frankrike (942), Belgia (900) og Sverige (512.).

Det er imponerende høye tall.

Dette er fortsatt et av klassens beste kjøp

Her er fastback-utgaven av den nye Ford Mustangen, som kommer til Norge i løpet av våren.
Her er fastback-utgaven av den nye Ford Mustangen, som kommer til Norge i løpet av våren.

Lavt salg i Norge

I alt er det solgt mer enn 35.000 Ford Mustang i Europa siden den kom hit i 2015. I Norge er det solgt i alt 100 Ford Mustang i den samme perioden.

Bakgrunnen for det lave tallet har naturligvis mye med avgifter å gjøre. Mustang er egentlig et prisgunstig alternativ i sportsbilklassen. Men bensinmotoren straffes hardt for utslipp og forbruk i Norge.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det solgt 21 nye Ford Mustang i Norge i fjor.

Thomas trodde drømmebilen glapp, men nektet å gi seg

Ny, raskere og enda bedre

Den helt nye og ansiktsløftede Ford Mustang kommer til Norge i løpet av våren – både som cabriolet og fastback.

Topputgaven har en 5-liters V8-er, som leverer 450 hk og et fyldig lydbilde. Slik vi forventer av amerikanske sportsbiler. Denne gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Den nye 2.3-liters Ecoboost-motoren leverer 290 hk. Den har fått en overboost-funksjon for turboladeren som blir iverksatt ved kraftig akselerasjon. Dreiemomentet på denne er på 440 Nm.

Begge motorene bruker en 10-trinns girkasse til å fordele kreftene.

Denne er perfekt hvis du vil provosere miljøvern-naboen

Mustang er naturligvis også tilgjengelig som cabriolet.
Mustang er naturligvis også tilgjengelig som cabriolet.

Mer premium-følelse

Designet er gjenkjennbart og tar vare på mer enn 50 år med tradisjoner.

Materialvalget i interiøret på den nyeste utgaven skal også sørge for mer premiumfølelse. S.

En ny startknapp i bilen blinker rødt fra bilen låses opp til du vekker motoren til live.

Nye Mustang får også Fords første 12-tommers krystallklare digitale LCD-skjerm i dashbordet. På den kan du velge mellom bilens ulike kjøremodus. I tillegg til Normal, Sport, Bane og Snø-/regn-modus har den fått to nye kjøreoppsett: Drag mode og MyMode).

Amerikansk muskelbil – nå stiger prisene