Dieselflukten: – Nå kan du gjøre et bruktkupp
Dramatiske endringer i bilmarkedet.
Nybilsalget av dieselbiler stuper. I mars var dieselandelen nede i rekordlave 16 prosent. Og utviklingen går fort. Samme måned i fjor var den på 24,6 prosent. Også det ble ansett som et svært lavt tall.
Det er faktisk ikke så mange år siden nybilsalget var dominert av dieselbiler – så høyt som 80 prosent på det meste.
Politiske føringer
Det er politiske føringer som sørger for den voldsomme snuoperasjonen. Dieselbiler har høyt NOX-utslipp, noe som er skadelig for luftkvaliteten i byene. Dette har fått et høyere fokus, enn at CO2-utslippet i dieselbiler er lavt.
Nå vil politikerne, både i Norge og en rekke andre land, gjøre det mindre gunstig både å kjøpe og eie dieselbiler.
Resultatet av det merkes tydelig på kjøpsstatistikken.
Gunstig å kjøpe brukt
Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener imidlertid at det ikke er noen grunn til å styre unna brukte dieselbiler.
– Nå som markedet er så usikkert, og dieselbilene får såpass juling på nybilmarkedet, kan det være et svært godt tidspunkt å kjøpe seg brukt dieselbil. Folk må ikke tro at dieselbilene plutselig har blitt dårlige. For mange kan de fortsatt være et fornuftig kjøp. Særlig som bruktbil, understreker Broom-Benny.
Bestselgeren ble 40.000 kroner billigere over natten
Markedet bestemmer
– Den gamle regla om at biler som selger godt som nye, også er populære på bruktmarkedet, gjelder fortsatt. For tiden er det elbiler og ladbare hybrider som er mest populært – mens dieselbiler er på vei ned. Det vil i sin tur påvirke bruktprisene på dieselbilene. Forøvrig er også bensinbiler mindre populære enn før, men her har ikke nedgangen vært i nærheten av like voldsom.
Lavt forbruk
– Det er fortsatt flere gode grunner til å kjøpe dieselbil. For eksempel er pumpeprisen på diesel fortsatt lavere enn bensin – og forbruket er lavere enn på en ditto bensinbil. For de som kjører fort, langt og mye betyr det at det kan være gode penger å spare. Dieselbiler har dessuten ofte sterkt moment, som passer veldig godt for å trekke henger og campingvogn.
Ikke minst drar litt større biler nytte av dieselmotorens høye moment og lave forbruk.
Norske kunder rømmer fra dieselbilene
Ingen grunn til panikk
Forøvrig understreker Broom-Benny at det er stor forskjell på nye og eldre dieselmotorer.
– Har du en Euro 6-motor trenger du ikke å ha dårlig samvittighet for miljøet, heller. Det har skjedd mye på utslippsfronten de siste årene. De mest moderne dieselmotorene er svært effektive og utslippene ikke noe å skjemmes over.
Det er med andre ord ingen grunn til å få dieselpanikk enda. Mange forhandlere opplever nå en opphopning av brukte dieselbiler. Det kan gi gode kjøp.
Les også: En av årets viktigste nybiler akkurat avduket
Ulempene
Likevel oppfordrer han ikke til å kjøpe brukt diesel ukritisk. Og minner om at det kan komme ytterligere utfordringer ...
– Vi vet jo ikke hvilke grep som blir tatt med tanke på å ytterligere straffe bruk og eierskap. Men det vil nok strammes inn ytterligere på litt sikt. Vi ser jo allerede at de bruker både årsavgiften og bomveier til å skattlegge dieseleiere. Akkurat nå er dette litt uforutsigbart og det skaper en skepsis i markedet. Salgstallene på nye biler underbygger dette. Spørsmålet er om man også gjør noe med prisen på diesel.
– Alt dette, kombinert med den utviklingen vi ser i nybilmarkedet, gjør at det kan bli vanskelig å selge dieselbilen igjen, understreker Brooms bilekspert.
Les også: Nå er dette Norges mest solgte bil
Video: Mercedes overrasker med diesel-hybrid