Et av Norges smarteste bilkjøp blir ny

Men én ting mangler den fortsatt.

Mazda fornyer sin crossover CX-3 for andre gang siden den ble lansert. Nykommeren er på plass i Norge over sommeren.
Mazda fornyer sin crossover CX-3 for andre gang siden den ble lansert. Nykommeren er på plass i Norge over sommeren.

Den lever kanskje litt i skyggen av storebror CX-5 som i mange år har vært en av Norges mest solgte SUV-er. Men også Mazda CX-3 har bitt godt fra seg. Siden introduksjonen i 2015 har det blitt solgt nesten 5.000 eksemplarer her hjemme.

Og det er ikke så rart. CX-3 gir deg nemlig svært mye bil for pengene. Startprisen er på gunstige 259.000 kroner. For 100.000 kroner mer får du topputgaven Optium med 150-hesters bensinmotor, firehjulstrekk og automatgir. Det er det ikke mange konkurrenter som klarer å matche.

Mazda-kjenner...

Nå er det snart klart for en oppdatering av modellen. Den kommer med videreutviklet design, oppdaterte motorer og flere nye sikkerhetsfunksjoner.

Utvendige er det snakk om nydesignet grill, nye felger, pianosvarte B- og C-stolper og nye baklys. Likevel: Du skal nok være bra Mazda-kjenner for å legge merke til dette. Mazda er tydelig fornøyd med designet på CX-3 og vil ikke endre for mye på dette.

Dette bil-comebacket har overrasket mange

Mindre endringer også i hekken.
Mindre endringer også i hekken.

Skiller seg fra konkurrentene

Innvendig har det også skjedd ting, slik som nye paneler, nye skinnseter, midtarmlene og elektronisk parkeringsbrems med “auto-hold”-funksjon. Dashbordet er fortsatt ganske særpreget, her tør Mazda å skille seg litt fra konkurrentene.

Nye biler får stadig mer sikkerhetsutstyr. I CX-3 er sikkerhetspakken oppdatert med adaptiv cruisecontroll som har fått Stop & Go funksjon, dessuten Mazdas adaptive matrix LED front- og fjernlys.

Interiøret er også oppgradert, fortsatt med et særpreget dashbord-design.
Interiøret er også oppgradert, fortsatt med et særpreget dashbord-design.

Ikke elektrisk

På motorfronten er det bare snakk om små endringer. Dieselmotoren er en nå en 1,8-liter med 115 hestekrefter. 150-hesters bensin er uforandret.

I det norske markedet handler mye nå om hybrider og elbiler. Mazda har ikke noe av dette, og vi må vente til neste generasjon CX-3 før det kan bli aktuelt. Det vil nok også slå ut på salget av denne modellen de kommende årene.

Nye CX-3 forventes til landet etter sommeren. Norske priser er foreløpig ikke klare.

PS: Mazda CX-3 holder seg bra i pris i bruktmarkedet. Her starter prisene nå på i underkant av 200.000 kroner. Da får du typisk en 2015/2016-modell som slett ikke behøver å ha gått spesielt langt.

Liten snobb til hyggelig pris: Les testen her

Se video: Her er nye CX-5 i Norge