Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjåføren som TV 2 snakker med, ønsker å være anonym. Han jobber i selskapet Nettbuss.

Mannen forteller at han tirsdag kveld kjørte mot ankomsthallen på Gardermoen, men at det var såpeglatt på veien.

Sjåføren klarte ikke å stoppe, og dermed smalt han fronten inn i bussen foran. Det førte til at bussen foran kolliderte i en tredje buss som sto parkert.

– Jeg fikk meg en skikkelig smell i nakken. Dessuten var jeg redd og sjokkert etter ulykken, forteller sjåføren.

Det var ingen passasjerer i bussen han kjørte, men det satt flere personer i de andre bussene.

Tok bilder

Bussjåføren forventet at folk ville komme bort og se til ham etter sammenstøtet. Det skjedde ikke.

I stedet begynt flere personer å ta bilder av ulykkesstedet og av den skadde sjåføren.

– Jeg reagerte med sjokk. Ingen kom bort og spurte hvordan det gikk med meg. De tok noen bilder, og så gikk de sin vei, forteller sjåføren.

Dette skjedde før nødetatene kom frem til ulykkesstedet.

Bussen frontrute ble knust i sammenstøtet. (Foto: Privat)
Bussen frontrute ble knust i sammenstøtet. (Foto: Privat)

– Det handler om å bry seg. De så at jeg hadde smerter og trengte hjelp. Jeg ba den ene mannen om å slutte å ta bilder av meg, men da kjeftet han tilbake og svarte at «han kunne ta så mange bilder han ville». Folk bør skamme seg, sier sjåføren oppgitt.

Sendt til legevakt

Da nødetatene kom til stedet, fikk han hjelp.

– De tok godt vare på meg. Brannvesenet ga klar beskjed om at jeg måtte sendes til legevakten, forteller han.

Når TV 2 snakker med Nettbuss-sjåføren dagen derpå ulykken, er han skrevet ut fra legevakten.

Han er tilbake i jobben som går ut på å frakte passasjerer mellom flyplassen og de omkringliggende hotellene. Hendelsen tirsdag kveld har satt en støkk i han.

– Jeg har vært bussjåfør i 14 år. Jeg har aldri opplevd noe lignende, og jeg håper det ikke skjer igjen, sier han.

Pliktig til å hjelpe

Kommunikasjonssjef i Nettbuss, Dag Bones, reagerer på episoden som selskapets sjåfør opplevde.

Dag Bones, kommunikasonssjef i Nettbuss.(Foto: Flickr/Nettbuss)
Dag Bones, kommunikasonssjef i Nettbuss.(Foto: Flickr/Nettbuss)

– Det er en ukultur at folk tar bilder av hendelser for så å spre dem i sosiale medier og i pressen. Det er svært betenkelig at man gjør dette fremfor å sjekke tilstanden til en person som er skadet i en ulykke, sier Bones til TV 2.

Ifølge paragraf 12 i vegtrafikkloven er man pliktig til å stoppe og hjelpe personer eller dyr som er kommet til skade i en trafikkulykke.

– På generelt basis kan jeg si at man har en hjelpeplikt i slike situasjoner. Man står ikke og ser på at folk trenger hjelp, sier operasjonsleder i Øst politidistrikt Finn Håvard Aas til TV 2.

I januar skjedde en lignende hendelse i Oslo. Da en lastebilsjåfør satt fastklemt etter en ulykke, valgte folk å ta bilder for de hjalp henne, skrev VG.