Nå skal svenskene stenge eldre biler ute fra byene

Det gjelder både bensin og diesel.

Regjeringen i Sverige har besluttet et system med tre miljøsoner, som kommunene kan ta innføre i områder der luftkvaliteten er et problem. Det er dårlig nytt for de som har eldre biler, særlig med dieselmotor. Ilustrasjonsfoto: Trafikverket.
Regjeringen i Sverige har besluttet et system med tre miljøsoner, som kommunene kan ta innføre i områder der luftkvaliteten er et problem. Det er dårlig nytt for de som har eldre biler, særlig med dieselmotor. Ilustrasjonsfoto: Trafikverket.

Dieselbilene er under hardt press fra en rekke hold. Volkswagens utslipps-skandale (også kjent som Dieselgate) satte for alvor fart i en prosess som har pågått i flere år allerede.

Men utslippsproblematikken gjelder naturligvis ikke bare diesel. Bensinmotorene forurenser også, om enn ikke like mye lokalt.

Nå er det restriksjoner på gang en rekke steder. Denne uken har regjeringen i Sverige besluttet et system med tre miljøsoner, som kommunene kan innføre i områder der luftkvaliteten er et problem.

Eldre enn 2009

Fra 2020 skal man stenge enkelte bensin- og dieselbiler ute fra områder som blir definert som miljøsone 2. Her tar man utgangspunkt i den såkalte Euro-klassifiseringen av utslipp. Denne startet med Euro 1 tilbake i 1993. I dag er det Euro 6 som gjelder, det ble innført fra 2014.

I sitt nye system setter svenskene grensen ved Euro 5, som ble innført i 2009. Biler som er eldre enn dette vil ikke slippe inn i miljøsone 2, det gjelder altså både bensin- og dieselbiler.

I områder definert som miljøsone 3 blir det enda tøffere. Her slipper man inn bare elbiler, ladbare hybrider og biler som går på gass (og er godkjent etter Euro 6).

På test i Norge: Gjett om den vakte oppsikt på ladestasjonen!

Eldre biler, og da særlig dieselbiler, er nå under press en rekke steder. Foto: Scanpix.
Eldre biler, og da særlig dieselbiler, er nå under press en rekke steder. Foto: Scanpix.

Påvirke bruktprisene

I 2022 strammes det ytterligere inn i miljøsone 2. Da skal denne sonen stenges for alle dieselbiler eldre enn Euro 6, som ble innført i 2014. Bensinbiler med Euro 5 får fortsatt kjøre der.

Med dagens utskiftningstakt av den svenske bilparken, betyr dette at veldig mange biler i praksis vil bli nektet å kjøre inn i disse sonene. Det er ventet at dette vil påvirke bruktbilprisene kraftig i årene som kommer, særlig gjelder det for dieselbilene. Der følger Sverige en utvikling vi ser i mange europeiske land, inkludert i Norge.

Svenske myndigheter ønsker å bruke kameraovervåkning og registrering av regnummer for å kontrollere trafikken i miljøsonene.

Dieselforbud kan bety mye for bilprisene

Stenger Paris

Et annet sted hvor man nå strammer inn bilbruken kraftig er Paris. Alle personbiler registrert før 31. desember 1996, samt varebiler og lette lastebiler registrert før 30. september 1997, er nektet adgang til de sentrale delene av storbyen. Forbudet gjelder også busser og lastebiler registrert før 30. september 2001.

Og dette er bare starten. Planen skal være å stramme inn ytterligere fram mot 2020. Da skal sentrum av Paris stenges for de fleste kjøretøyer. De eneste som slipper unna (og inn), er personbiler registrert etter 2011, og motorsykler registrert etter juli 2015.

Partikkelfilter kan koste deg mange tusenlapper

Mercedes overrasker med diesel, se mer i videoen under: