Før - i gode og riktige gamle dager - slik for 10 år siden, da skulle SUVene være store. Jo større jo bedre og naturligvis skulle det være dieselmotor under panseret.
En av de grommeste og i noens øyne kanskje mest vulgære, var Audi Q7. Bilen gjorde alt annet enn stillferdig entre i 2006. Den var stor og kraftig og utstrålte nesten like mye ydmykhet som Frankenstein.
Dette var definitivt noe av det råeste du kunne parkere utenfor hytta den gangen.
Verdens sterkeste SUV
Men for de fleste forble det med drømmen. Grunnen var, som så ofte før, prisen. I 2007 kostet en Q7 i enkleste utgave fra 944.600 kroner, da med 3-liters dieselmotor på 233 hestekrefter bak den store grillen. Valgte du den med 4,2 FSI bensinmotor og 350 hestekrefter og som sjuseter, steg prisen til friske 1.387.600 kroner, kan vi lese i Audis egen prisliste fra 2007.
Men om du virkelig skulle være sjefen over alle sjefer og kongen av snøhaugen og vinne både påskeskirennet og after skien – uten så mye som å ha ski på beina – så var det Q7 V12 TDI som gjaldt.
Det var verdens sterkeste SUV da den kom i 2008. Den bød som betegnelsen røper en 12-sylindret dieselmotor på 6-liter og intet mindre enn 500 seige hestekrefter. Dreiemomentet var det heller ikke noe å si på: 1000 Newtonmeter. Den gjorde, og gjør kanskje fortsatt, unna sprinten fra stillestående til 100 km/t på bare 5,5 sekunder! Det er lynkjapt med tanke på fysisk størrelse, biltype og vekt. Den parkerer med andre ord de fleste "GTI-biler" ganske så godt. Kanskje ikke rart betegnelsen monster-SUV ofte ble brukt ...
Skal du kjøpe en slik versting-SUV, bør du tenke deg om
Var en "snakkis"
Men igjen; smaker det så koster det. Fra 2.403.500 kroner som femseter står det i prislisten fra 2010. Før du har satt ett eneste kryss i tilbehørslista... Som kjent skal du ikke sette mange kryss her før du bruker ett par hundre tusen kroner ekstra. Dette var heller ikke bilen å være kjip på. Det var full pakke som gjaldt i dette segmentet. Da som nå.
Det er jo i den sammenheng interessant å nevne at nye Audi Q7, som er andre generasjon og som dukket opp i 2015, har priser som starter på fra 844.800 kroner, med 3-liter diesel. Altså 100.000 mindre enn for ti år siden. Den dyreste nå, fortsatt med 3-liter diesel, koster fra 951.400 kroner.
Selv om Q7 definitivt var en stor "snakkis" i forkant av lanseringen i 2006 og fikk ekstremt mye presseomtale da den var ny, ble det ikke solgt så mange eksemplarer i Norge. 387 kjøpere her hjemme første året var greit, med tanke på prisen. Men allerede i 2007 ble det redusert til 37 biler og det ble også fasit i 2008. Nyhetenes interesse forsvant fort. Men det skal legges til at en god del biler har kommet til landet som bruktimporterte.
Så det er faktisk et nesten overraskende stort antall av første generasjon Audi Q7 til salgs i bruktmarkedet.
Les vår test av ny Audi Q7 her
Hva koster den nå?
Hva må man betale for en brukt Audi Q7 nå? De billigste får du faktisk for under 200.000 kroner. Verre er det faktisk ikke. Billig er kanskje litt feil ord på et slikt beløp, men med tanke på nybilprisen, som sjelden var under én million, er det kanskje ikke helt feil allikevel ...