Slik ser den ut i konseptutgave, Aston Martins kommende SUV. Bilen skal være på markedet i 2019.
Slik ser den ut i konseptutgave, Aston Martins kommende SUV. Bilen skal være på markedet i 2019.

Dette skal bli en ekte drømme-SUV

Men navnet gjetter du neppe!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV er høyt på prioriteringslista hos en rekke av verdens mest eksklusive bilprodusenter om dagen. Porsche gikk på mange måter opp denne løypa da de kom med sin Cayenne. Den ble en knallsuksess, dermed våknet også konkurrentene opp.

Maserati, Bentley, Jaguar og Lamborghini er noen av de som har fulgt etter, nå er også Rolls-Royce er i innspurten med sin aller første SUV.

Et annet merke med SUV-planer er erke-britiske Aston Martin. Allerede i 2009 avduket toppsjefen Ulrich Bez konseptbilen "Lagonda SUV" på bilutstillingen i Genève.

Konseptbil i 2015

Bilen var stor og grovbygd, og med karosserilinjer som verken minnet særlig om Aston Martins øvrige, svært så spenstige modellrekke – eller om så mye annet.

Konseptbilen hadde V12-bensinmotor. Allerede ved avdukingen, ble det snakket om hybriddrift. Men planene var ikke veldig konkrete.

I 2015 fikk vi så se DBX Concept på bilutstillingen i Geneve. Da var vi kommet et godt skritt nærmere produsjonsklar bil, selv om også dette så absolutt er en konseptbil. Blant annet har den bare to dører, og er utseendemessig langt mer coupe enn SUV. Det vil det bli endringer på til produksjonsklar bil.

Aston Martin Cygnet: Nå er det slutt for verdens dyreste småbil

Her trekker Aston Martin teppet av DBX for første gang.
Her trekker Aston Martin teppet av DBX for første gang.

Skal den hete Varekai?

Det endelige designet skal nå være spikret. Aston Martin jobber på spreng med å gjøre ferdig det tekniske. Og det er ingen tvil om at SUV-en blir viktig for dem.

Aston Martin-sjef Andy Palmer hadde bare hatt jobben i fire dager da han erklærte at en SUV er avgjørende hvis Aston Martin skal overleve.

I engelsk presse går det også spekulasjoner på navnet. Aston Martin har blant annet registrert modellbetegnelsen "Varekai" og mye tyder på at det kan bli det endelige navnet på bilen. Med det fortsetter Aston Martin med modellbetegnelser som begynner med V, fra før har de Vantage, Vanquish og Valkyrie.

En Aston Martin faller voldsomt i pris - men hvorfor?

Slik ser interiøret ut i konseptutgaven. Her er det nok grunn til å vente endringer til produksjonsklar modell.
Slik ser interiøret ut i konseptutgaven. Her er det nok grunn til å vente endringer til produksjonsklar modell.

Samarbeider med Mercedes

Aston Martin har i mange år fått erfare at det er dyrt å være liten i bilbransjen. Det å utvikle nye modeller er svært kostnadskrevende. Og skal man henge med på utvikling av motor og drivlinjer, krever det store investeringer - eller samarbeid med andre. En samarbeidsavtale Aston Martin har inngått med Mercedes-konsernet blir svært viktig her.

Det er blant annet ventet V8-motor fra Mercedes i SUV-en. Aston Martin har altså også snakket om en hybridløsning, samtidig som de skal mene at ladbar hybrid ikke oppfattes som eksklusivt nok i målgruppen...

Ambisjonen til Aston Martin er at den kommende SUV-en skal sørge for en kraftig salgsøkning, samtidig som den skal hente hjem marginer som gjør det mulig å satse betydelige summer i produktutvikling framover.

En av verdens dyreste

Konseptutgaven har bare to dører og svært lav taklinje.I tillegg til å få to ekstra dører, vil produksjonsklar bil også bli en god del høyere.
Konseptutgaven har bare to dører og svært lav taklinje.I tillegg til å få to ekstra dører, vil produksjonsklar bil også bli en god del høyere.

Det er grunn til å vente en bil som virkelig tar mål av seg å flytte grensene i klassen. Det gjelder både på design, ytelser og kjøreegenskaper.

Aston Martin har gjort et poeng ut av at praktiske hensyn ikke skal gå ut over designet. Dette skal bli en bil som virkelig skiller seg ut i trafikken, med klare referanser til merkets sportsbiler.

Prislappen blir nok helt klart også deretter. Dette kommer til å bli en av verdens dyreste SUV-er og dermed ikke noen dagligdags syn. Akkurat det er nok viktig for mange av de potensielle kjøperne, mange av dem har nok minst én Aston Martin i garasjen fra før også.

Topp 5: James Bond-bilene vi husker best

En annen kul bil fra Aston Martin, se mer i videoen under: