Dette blir plassmester til gunstig pris

Her kommer en ekte plassmester.

Tredje generasjon Kia Ceed er på gang, stasjonsvognutgaven har et bagasjerom som er større enn på mange biler i klassen over.
Tredje generasjon Kia Ceed er på gang, stasjonsvognutgaven har et bagasjerom som er større enn på mange biler i klassen over.

Når du skal ha stasjonsvogn, er det som regel én ting som veier svært tungt: Bagasjerommet.

Her handler det om å ha plass til mest mulig. Og da gjelder det vel også å kjøpe størst mulig bil?

Nei, ikke alltid. De siste årene har det nemlig kommet endel stasjonsvogner som er kompakte og bytrafikk-vennlige i utvendige mål, men som har imponerende stort bagasjerom.

Nå er det klart for en til: Nemlig nye Kia Ceed stasjonsvogn.

En ekte plassmester, selv om den er ganske kompakt utenpå.
En ekte plassmester, selv om den er ganske kompakt utenpå.

Stor andel av salget

Den debuterer på bilutstillingen i Geneve akkurat nå. Og til tross for at dette i utgangspunktet er en bil i Golf-klassen er bagasjerommet på imponerende 600 liter! Det er en økning på hele 72 liter i forhold til bilen den erstatter.

Volvo V90 er en diger stasjonsvogn, men har mindre bagasjerom enn nye Ceed.
Volvo V90 er en diger stasjonsvogn, men har mindre bagasjerom enn nye Ceed.

Den tradisjonelle stasjonsvogn-mesteren Volvo kan til sammenligning på by "bare" 560 liter i sin storbil V90. Den koster også mer enn dobbelt så mye som Ceed.

I dag starter Ceed stasjonsvogn på 251.000 kroner, skal du virkelig flotte deg, kan du velge toppmodellen til 332.000 kroner... De fleste V90-kundene bruker til sammenligning minst 750.000 kroner på bilen sin.

Nykommeren er tredje generasjon av Ceed (som nå har mistet apostrofen i c'eed), bilen er designet, utviklet og produsert i Europa. Siden produksjonen av første generasjon startet i desember 2006, har det rullet ut mer enn 1.2 millioner biler. 640.000 av disse er andre generasjon Ceed som ble lansert i 2012. Kia venter at nye Ceed vil stå for en enda større andel av salget i Europa.

600 liter bagasjerom blir et viktig salgsargument for Kia når denne kommer til Norge i høst.
600 liter bagasjerom blir et viktig salgsargument for Kia når denne kommer til Norge i høst.

Her er en ladbar nyhet på plass i Norge

Blitt lengre

Ceed har blitt lavere og bredere, den har også lengre overheng bak. Rette linjer erstatter de rundere formene, og fronten har fått en bredere grill med lavere luftinntak. Nytt er også ‘ice cube’ LED-kjørelys som standard, noe som tidligere har vært forbeholdt GT og GT-Line modellene.

Skulderlinjen er mer horisontal, og nye Ceed adopterer den brede C-stolpen som har blitt et kjennetegn på Kias design de siste årene. Bak gir nye LED kjørelys bedre synlighet og gjenkjennelse på veien.

Ceed stasjonsvogn har vokst hele 9,5 centimeter i lengden. Det er noe av forklaringen på det digre bagasjerommet. Men Kias designere har også gjort en imponerende jobb med plassutnyttelsen. Baksetene kan splittes 40:20:40. Kia lover også bedre plass til fører og passasjerer i kupéen.

Velkjente linjer fra Kia, bilen er både designet og utviklet i Europa.
Velkjente linjer fra Kia, bilen er både designet og utviklet i Europa.

Her tester vi nybil – uten fartsgrense

Kommer til høsten

Ceed kommer med flere motoralternativer: Kias 1.0-liters turbo bensinmotor 120 hk er på plass, dessuten en ny 1.4 liters bensinmotor med 140 hk, samt en 1.4 liters bensinmotor på 100 hk.

I tillegg kan nye Ceed leveres med Kias helt nye ‘U3’ dieselmotor. Motoren kommer med 115 og 136 hk, og utslipp er ventet å komme under 110 g/km.

Alle motorer kan kobles med en seks-trinns manuell gearkasse, mens de nye 1.4 liter T-GDi og 1.6-liter CRDi motorene også kan leveres med Kias syvtrinns dobbelklutsjkasse.

Standard sikkerhetsutstyr inkluderer fjernlysassistent, førervarsel, filskiftholder og kollisjonsvarsel. Femdørs Ceed kommer for salg i juni, mens stasjonsvogn er på plass i høst.

Optima er ladbar og går lenger enn konkurrentene, les testen her:

Se video: Her debuterer VWs nye bilmerke