Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her får du mer av alt. Mer plass, mer råskap, mer design, mer ytelser – ja rett og slett mer av absolutt alt.

Det er den helt nye 4-dørs versjonen av Mercedes-råtassen AMG GT vi snakker om.

En bil som på sett og vis bryter med alle normer.

Dette er en renbarket sportsbil som vil banke det meste på en racerbane, men det er også en romslig, velutstyrt og komfortabel familiebil.

I tillegg byr den på et helt unikt design, akkurat som slektningene tilbake i AMG-familien. Den er annerledes, muskuløs og særegen. Mercedes har rett og slett strukket strikken i alle mulige retninger med denne bilen.

Ekstreme krefter

4-dørs utgaven av AMG GT leveres med flere motoralternativer. Den råeste heter ikke mindre enn: AMG GT 63 S 4Matic +. Den byr på en 4-liters V8 biturbo, som vi kjenner fra tidligere. Nå er den imidlertid skremt opp til vanvittige 639 hestekrefter. Momentet er på hele 900 Nm, tilgjengelig mellom 2500 og 4500 o/min.

Under dette panseret bor en 4-liters V8 som aldri har vært sterkere.
Under dette panseret bor en 4-liters V8 som aldri har vært sterkere.

Takket være firehjulstrekk og en lynrask 9-trinns Speedshift-kasse fra AMG, gjøres 0-100 km/t unna på bare 3,2 sekunder. Dermed slår den også verstingen AMG GT R med 0,4 sekunder.

Vi snakker med andre ord om den raskeste bilen Mercedes-AMG leverer i dag. Toppfarten er forresten 315 km/t.

Bensinforbruket oppgis til å være 1,12 l/mil ved blandet kjøring - i den grad det betyr noe for de som kommer til å kjøpe denne.

Her er den i Norge – verdens raskeste stasjonsvogn

Overboost-funksjon

Samme motor finnes også i en litt snillere versjon. Bilen heter fortsatt det samme, men S-en i betegnelsen er ikke med. Vi snakker da 585 hestekrefter, 800 Nm og 0-100 på 3,4 sekunder. Toppfarten senkes med 5 km/t og ender på 310 km/t.

Vi kjenner igjen linjene fra GT Coupe.
Vi kjenner igjen linjene fra GT Coupe.

Ved siden av de to V8-motorene finnes en 3-liter 6-sylindret motor, med en hybrid funksjon. AMG GT 53, heter denne. Selv om den ikke er like spinnvill som modellene med V8, så byr denne på friske 435 hestekrefter, med en overboost-fuksjon.

0-100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder og toppfarten er på 285 km/t, mens forbruket senkes til 0,91 l/mil.

Test Mercedes AMG GT R: Den raskeste bilen Mercedes har laget

Vekker følelser

Bak all råskapen finner vi altså en mer praktisk bil enn sine mindre søsken i GT-familien. Dette er en sportsbil for hele familien, som kan konfigureres med to eller tre bakseter.

Designmessig kjenner vi igjen mange av elementene fra coupeutgaven med to dører, spesielt hekken. Her kliner AMG til med fire feite enderør, en markant diffusor og en solid hekkspoiler.

Beveger vi oss forover, henter bilen mye inspirasjon fra helt nye CLS. Fronten er foroverlent og ser mildt sagt aggressiv ut med den solide Panamericana-grillen. Utover dette ser firedørsutgaven unektelig noe fyldigere ut rundt midjen. Slik må det bare være.

Legg merke til at de fire store knappene i midtkonsollen, de er formet likt som motoren: V8.
Legg merke til at de fire store knappene i midtkonsollen, de er formet likt som motoren: V8.

– Den ser helt hinsides brutal ut. Designet er svært vellykket, spesielt hekken. Det er kanskje litt trangt i baksetet, men interiøret er himmelsk! Sånn hvis det skulle være noen tvil.. Denne bilen vekker følelser, sier Broom-Vegard som akkurat har sett beistet live i Geneve.

AMG GT C: Naturstridig at nordmenn står i kø for denne

Drift-modus

I kjent AMG-stil er det jobbet mye med aerodynamikken også. I hastigheter over 300 km/t er jo ikke dette med marktrykk bare løst prat. Det er faktisk viktig.

Derfor kan GT-en leveres med et spesielt "Aerodynamics package" som tilbehør.

Se bildeserie av bilen her. Saken fortsetter...

^

Som vi kjenner fra flere andre AMG-modeller kan du naturligvis velge kjøremodus tilpasset kjørestil og humør, deriblant ”race”. Her kan du dessuten aktivere drift-mode, som betyr at AMG tillater deg herredømme over 639 hk rett på bakhjulene. Det lukter det svidd av…

Lansering av den nye råtassen fra Affalterbach skjer allerede i sommer. Når bilen kommer til Norge er ikke bekreftet helt ennå

Under kan du se video av helt nye AMG GT 4-dørs coupe:

Millionbilen er utsolgt allerede før Norges-lanseringen