Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når nye Audi e-tron kommer til Norge mot slutten av året, er den en svært etterlengtet nyhet for mange.

Over 3.000 nordmenn har nemlig betalt depositum på 20.000 kroner for det som blir Audis første elbil.

e-tron er en SUV og går rett i konkurransen mot Teslas Model S og X – samt nye Jaguar I-Pace som slår Audien med noen måneder. Den kommer nemlig til sommeren.

Audi avduker straks en spesialkamuflert prototype av e-tron på bilutstillingen i Genève. Samtidig skal 250 prototyper av bilen tilbakelegge mer enn fem millioner kilometer under til dels ekstreme forhold på fire ulike kontinenter, inkludert grundig testing på skandinaviske vinterveier.

85.000 timer med testing

– Det er en trygghet for alle våre kunder at bilen går gjennom omfattende testing under alle slags forhold. I vår del av verden er kulde, snø og store avstander vante forhold. Det blir det også for Audi e-tron. Vi snakker om en stor SUV med god plass til fem mennesker, med lang rekkevidde og mulighet for 150 kW hurtiglading, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Audien skal gjennom ekstrem varme i Afrika, høye fjell i Asia, bykjøring i tett trafikk i Kina til nordsløyfa på Nürburgring. Og selvsagt også kulde og snøforhold på skandinaviske vinterveier.

Totalt tester man bilen 85.000 timer på en distanse som tilsvarer 125 runder rundt jordkloden. Med utgangspunkt i de forholdene kunder vil kjøre Audi e-tron under, tester man ytterpunktene under temperaturer fra minus 20 grader til pluss 50 grader. Hensikten er å forsikre seg om at den elektriske SUV-ens allround-kvaliteter ikke utfordres av ekstreme forhold.

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Audi må se seg slått av Jaguar I-Pace som lanseres noen måneder tidligere, bortsett fra det er de svært tidlig ute med elektrisk SUV.
Audi må se seg slått av Jaguar I-Pace som lanseres noen måneder tidligere, bortsett fra det er de svært tidlig ute med elektrisk SUV.

Kompromissløs

Prototypen av Audi e-tron gir nok en forsmak på hva kundene har i vente. Bak den lette kamuflasjen skjuler det seg en dynamisk premium-SUV med god plass til fem mennesker og rikelig med bagasje.

Plassen og komforten i bilen står ikke tilbake for hva man forventer av en Audi i premium-segmentet. Rekkevidden legger ifølge Audi til rette for langturer og de mange lademulighetene bidrar også til at helelektrisk mobilitet med Audi e-tron blir kompromissløs.

Dette er en av de smarteste SUVene på markedet

Audi er i gang med test-innspurten, nå er det ikke veldig lenge til e-tron går i produksjon.
Audi er i gang med test-innspurten, nå er det ikke veldig lenge til e-tron går i produksjon.

20 elbiler på gang

På under en halv time kan bilen lades opp for langtur. Audi har tidligere antydet rekkevidde på over 500 kilometer. Quattro-systemet sikrer gode egenskaper i all slags terreng.

Den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron kommer til det europeiske markedet mot slutten av 2018. Produksjonen av bilen vil skje på Audis karbon-nøytrale anlegg i Brüssel.

I 2020 har Audi tre helelektriske biler i porteføljen, med Audi e-tron først ut. Så følger den produksjonsklare utgaven av SUV-konseptet Audi e-tron Sportback concept og deretter en mer kompakt elbil. I 2025 har Audi lansert minst 20 elbiler og ladbare hybrid-biler, fordelt på ulike segmenter og konsepter.

Her kommer enda en lekker elbil

Se video av nye Audi e-tron under: