Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De tyske bilprodusentene kniver intenst i en rekke klasser. Tøffest av dem alle regnes klassen for premium-familiebiler å være.

Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse har fulgt hverandre som skygger i flere generasjoner. De er alle storselgere. De er også spydspisser for både teknologi, komfort og luksus. Og ikke minst er de pengemaskiner for de tre produsentene, her henter de ut solide marginer.

Derfor er det også utrolig viktig å ikke falle av i denne konkurransen. Det vet naturligvis Audi veldig godt, når de nå gjør seg klare til å lansere en helt utgave av sin A6.

Stasjonsvogn kommer senere

Jobben har ikke blitt enklere i løpet av de siste årene. Særlig har siste generasjon Mercedes E-klasse bidratt til det. Her tok Mercedes store steg både på design og kjøreegenskaper, samtidig som de virkelig hevet lista interiørmessig. Dessuten har flere merker ambisjoner om å melde seg på i konkurransen, blant dem er Volvo, Jaguar, Maserati og Lexus.

Ny A6 betyr at vi har kommet til femte generasjon av denne modellen. Bilen får sin verdenspremiere i mars, på bilutstillingen i Geneve.

I første omgang er det klart for sedan-utgaven av A6, før stasjonsvogna Avant introduseres senere i år. På begge varianter vil større plass, nytt designspråk og en lang rekke nye innovasjoner bidra til at A6 skal heve listen i sitt segment.

Dette var drømmebil. Men særlig bra var den ikke...

Audi er forsiktige med designendringer, men i hekken har de dratt på litt.
Audi er forsiktige med designendringer, men i hekken har de dratt på litt.

To motorer i starten

Her snakker vi om blant annet digitalisert multimedia-system, sofistikerte assistent-systemer og Audis mildhybrid-system.

Først ut kommer nye A6 med to motorer: En TFSI-bensinmotor og en TDI-dieselmotor.

Med 340 hestekrefter tar den turboladede V6 bensinmotoren deg fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Dreiemoment er 500 Nm. Dieselvarianten har altså 286 hestekrefter og leverer et dreiemoment på 620 Nm.

Akkurat nå er denne knappen gull verdt

Audi starter med sedan, så kommer stasjonsvogn senere i år.
Audi starter med sedan, så kommer stasjonsvogn senere i år.

Selvkjørende teknologi

Alle motorvarianter på nye Audi A6 leveres med mildhybrid-teknologi som skal redusere utslipp og forbruk, ved hjelp av et litium-ion-batteri. Under reell kjøring kan denne teknologien redusere drivstofforbruket med opptil 0,7 liter per 100 kilometer.

Komfort og sikkerhet skal ifølge Audi sette en ny standard i klassen. Bilen vil kunne leveres med parkingpilot og garagepilot, som gjør at bilen selv sørger for parkering ved hjelp av myAudi-appen, uten at sjåføren må sitte bak rattet. A6 er også langt framme på selvkjørende teknologi, her er mye hentet direkte over fra flaggskipet A8.

Slik ser det ut innvendig. Også på dette området er konkurransen knalltøff, det handler om både digitalisering og stadig mer eksklusive materialer.
Slik ser det ut innvendig. Også på dette området er konkurransen knalltøff, det handler om både digitalisering og stadig mer eksklusive materialer.

Kommer til sommeren

Innvendig er nye A6 større enn forgjengeren, noe som blant annet gir økt beinplass for både sjåfør og passasjerer. Bagasjerommet i sedanen er som før, på 530 liter. Men selve utformingen er noe endret, for å gi økt bredde. Dermed er det nå blant annet plass til to golfbager her.

Nye A6 debuterer altså neste uke, bilen er ventet på markedet til sommeren. Norske priser er ennå ikke klare.

– Vi lanserer en rekke nye modeller i 2018, og fellesnevneren er banebrytende teknologi. Ny teknologi kombinert med elektrifiseringen av merkevaren vår, først og fremst med kommende Audi e-tron, viser med all tydelighet at Audi posisjonerer seg godt for fremtiden, sier Audis norske direktør Elin Sinervo, i en pressemelding.

Tøff konkurrent: Dette er terningkast 6 fra Mercedes

Se video av nye Audi A6 under: