Akkurat nå er denne knappen gull verdt

Gjør kalde morgener mye hyggeligere.

Oppvarmet frontrute finnes på noen biler, men langt fra alle. Det er ganske rart, synes Brooms bilekspert.
Oppvarmet frontrute finnes på noen biler, men langt fra alle. Det er ganske rart, synes Brooms bilekspert.

Å starte dagen med å skrape is av frontruten er ikke akkurat noe man gleder seg til.

Det er som regel en iskald og neglebitende opplevelse, som sitter igjen en god stund i løpet av kjøreturen også.

Denne uka har kulden virkelig bitt seg fast i store deler av Norge. Er du ikke så heldig å ha garasje, betyr det at frontruten må skrapes.

Eller må den egentlig det..?

Neida, noen bileiere er heldigere enn andre også på dette området. De har nemlig varmetråder også i frontruten!

Første gang på 80-tallet

Disse varmetrådene tiner isen på frontruten i løpet av kort tid. Her er det bare å sette på varmetrådene med en gang du starter bilen. Så er frontruten som regel klar når du har skrapet isen av de andre rutene.

– Jeg husker ikke helt når jeg var borti dette første gang, men det var en eller annen gang tilbake på 1980-tallet. Ford var tidlig ute her, både i Scorpio og Mondeo. Siden kom det også i bilmerker som Ford eide, slik som Land Rover og Volvo. Og etter hvert flere andre. Men standardutstyr har det aldri blitt hos så veldig mange, heller ikke tilvalg. Det tror jeg vi kan sette på kontoen til at nordisk klima kanskje ikke er det som veier tyngst hos alle bilprodusentene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Noen velger absolutt enkleste løsning, og kjører avgårde med bare et lite 'kikkehull'. Det er absolutt ikke smart...
Noen velger absolutt enkleste løsning, og kjører avgårde med bare et lite "kikkehull". Det er absolutt ikke smart...

Derfor sliter mange med å få start på bilen

Effektivt mot dugg

– Men stemmer det at disse varmetrådene kan være forstyrrende for sikten framover?

– Det argumentet har jeg hørt noen ganger, som regel fra folk som ikke har dette i sin egen bil. Etter min mening er det et ikke-eksisterende problem. Under spesielle lysforhold legger du kanskje merke til dem. Men du blir også svært fort vant til varmetrådene, som er tynne, og tenker ikke over at de er der.

Varme i frontruten er også svært effektivt mot dugg. Det kan være et problem i for eksempel tunneler.

På vinteren kan det også bli svært fuktig inne i bilen, når man har dratt med seg snø inn på gulvet, og denne smelter. Da dugger det fort på rutene. En effektiv løsning er å sende mye av varmen ned mot gulvet, og bruke varmetrådene til å holde frontruten duggfri.

Er det ikke garantisak når frontlyktene dugger?

Brukes med forsiktighet

– Hva med strømforbruk. Det er jo noe man bør være bevisst på, særlig i denne årstiden?

–Ja, akkurat det er en av mine kjepphester. Det har etter hvert blitt veldig mange ting som trekker strøm i en bil. Varmetråder i bakruten har vi hatt lenge. Setevarme har også blitt obligatorisk, mange har det også i baksetet. Oppvarmet ratt har også kommet på mange biler. Kjører man i gang alt dette – inkludert varmetrådene i frontruten – gir det et strømforbruk som virkelig kan svekke batteriet. Det gjelder særlig hvis man har mye småkjøring.

– Det gjelder å tenke seg litt om og passe på at ikke alt står på samtidig. Du MÅ kanskje ikke ha setevarmen på for fullt hele turen? De fleste biler med varmetråder i frontruten har et system som gjør at disse automatisk slår seg av etter en stund, men dette kan man også overstyre. Slå dem av med en gang frontruten er fri for dugg og is. Det samme gjelder naturligvis også for varmetrådene i bakruten, det er ikke noe poeng å bruke dem mer enn høyst nødvendig, avslutter Benny.

PS: Vi i Broom har tidligere skrevet om en ny oppfinnelse fra Volkswagen som skal gjøre skraping av is unødvendig. De kommer nemlig med en ny frontrute som takket være et løvtynt og usynlig skikt med strømledende materiale, skal få bort både dugg og is i en fei.

Du kan få bot hvis du slurver, vet du hvor mye du må skrape?

Se video: Her er det ikke mange som får sitte...