Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gro Beate Wennevold bestilte tur til Florida i begynnelsen av januar i år for å besøke hennes tidligere vertsmor fra ungdomstiden.

Hun valgte en av de raskeste rutene, og sparte fem timer på å mellomlande i København og Toronto.

– Jeg har flydd den samme ruten i åtte ganger tidligere, og har aldri hatt noe problem med det, sier Wennevold til TV 2.

Hun forteller videre at hun hadde søkt om visum til USA i god tid i forveien, og fikk grønt lys av personalet i SAS-skranken på Gardemoen.

– De spurte om jeg hadde visum klart, og jeg fortalte at jeg hadde visum på plass til USA. I det jeg skulle ta frem papirene, viftet de det bort og sa at det gikk fint, forteller hun.

Ble stoppet i gaten

I billetten til Gro Beate står det spesifikt at man skal huske visum/transittvisum til USA. Det står ingen informasjon om Canada.

Bagasjen var sjekket inn og Gro Beate var klar for en lang flyreise fra København til Toronto. Men da Gro Beate kom frem til gaten på Kastrup ble hun bedt om å vise papirer igjen.

– De ba meg vise papirer, og jeg ga dem papirene for innreise til USA. Da ristet de bare på hodet, sier Wennewold.

Canada innførte nemlig obligatorisk reiseregistrering (ETA) for visumfrie tilreisende fra og med den 30. september 2016. Ifølge UDs informasjonsider må alle nordmenn som ikke har visum eller fast opphold i Canada og som ankommer med fly, ha gyldig ETA før avreise.

Stoppet 20 nordmenn

Dette er ikke alle nordmenn klar over.

– Den danske flyvertinnen beklaget seg veldig, og synes situasjonen var håpløs. Samme dag hadde de stoppet 20 nordmenn som alle manglet reiseregistrering til Canada.

Gro Beate forteller videre at det ble et styr med å få ut bagasjen.

– De brukte to timer på å ta ut bagasjen min. Så dette er jo et problem som rammer flere ledd, sier hun.

– Dette må de reisende huske selv

Informasjonsrådgiver i SAS, Knut Morten Johansen, mener dette ikke handler om flyselskapets informasjonsformidling.

– Dette er et godt eksempel på at reisende ikke har satt seg godt nok inn i reiseruten på forhånd. Det er kundens ansvar å ha alle papirer på plass før man ankommer flyplassen, sier Johansen til TV 2.

– Men hadde det ikke vært lettere for alle hvis dere informerte tydeligere om dette ved innsjekking av bagasje?

– Det skal vi i hovedsak gjøre. Hva som har skjedd i dette tilfellet er umulig for meg å si. Men den gjennomgående regelen er at man skal sjekke alt selv på forhånd.

Gro Beate har kun fire dager igjen av ferien som egentlig skulle vart i seks.

– Jeg føler meg jo litt dum, men det virker jo som at jeg ikke er den eneste som har havna i denne fella. Det har vært svak informasjon.

Heldigvis fikk Gro Beate godkjent sin reiseregistrering i København, og kan trygt mellomlande i Canada på onsdag.