Volkswagen T-Roc skal bli SUV. Nyheten er offisiell og VW har akkurat sendt ut dette skissebildet av den kommende modellen.
Volkswagen T-Roc skal bli SUV. Nyheten er offisiell og VW har akkurat sendt ut dette skissebildet av den kommende modellen.

Nå skal de kappe taket av denne bilen

VWs kompakte SUV går inn i en bitte liten bilklasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen har stolte cabriolet-tradisjoner, der særlig to modeller har stått fram.

Først den klassiske Bobla, deretter Golf. De to har gitt mye cabriolet-moro i flere tiår.

Men cabriolet-salget er ikke hva det en gang var. Det har også Volkswagen fått merke. Som et resultat av det la de faktisk ned produksjonen av Golf cabriolet i 2016.

Én konkurrent

Når de nå har nye cabriolet-planer igjen er det ikke snakk om å gjenopplive den takløse utgaven av Golf. Nei, her går de nye og interessante veier.

VW har nemlig akkurat bekreftet at den nye crossoveren T-Roc skal komme som cabriolet, i 2020. De har også sendt ut det første skissebildet av bilen.

Dermed velger VW virkelig å gå nisjeveien med denne. Cabriolet basert på crossover/SUV er det ikke mange av. I praksis er det bare en eneste bil i denne klassen i dag: Nemlig Range Rover Evoque Convertible. Den har ikke akkurat blitt noen storselger så langt, men er en viktig imagebygger for Range Rover.

Les mer om den: Bilen du kanskje ikke vet at du har lyst på

T-Roc har fått et særegent og sporty design, her drar VW på mer enn de pleier.
T-Roc har fått et særegent og sporty design, her drar VW på mer enn de pleier.

Viktig trend

Det samme ønsker nok også VW at den nye cabriolet-utgaven skal bli. T-Roc er så langt en stor suksess for merket. VW skal ha inne hele 40.000 bestillinger på bilen som ble lansert sent i 2017.

Med det følger VW opp en av de store trendene i bilmarkedet. Stadig flere kjøper SUV og mange kunder ønsker seg også en mindre og mer kompakt bil enn de har hatt tidligere, uten å måtte gå på bekostning av kjøreegenskaper og utstyr.

Crossoverne henter mange yngre kunder, men også godt voksne som ikke lenger trenger veldig mye plass.

Les mer: Dette er bilklassen som vokser mest nå

T-Roc kom til Norge før jul i fjor og er den foreløpig tredje SUV-en i VWs modellrekke, under Tiguan og Touareg.
T-Roc kom til Norge før jul i fjor og er den foreløpig tredje SUV-en i VWs modellrekke, under Tiguan og Touareg.

Dropper ståltak

Volkswagen regner selv med at SUV-ene skal stå for 40 prosent av det totale salget deres i 2020. Samtidig som det skjer, satser de nå på flere nisjer. Den nye toppmodellen Arteon er et eksempel på det. T-Roc er med sitt sporty design en bil som skiller seg ut i klassen. Med cabrioletversjon på plass, skal de ta dette enda et skritt videre.

Selve taket blir etter den første skissen å dømme i stoff. Etter at nedfellbart ståltak var det store blant cabrioletene i flere år, har vi de siste årene sett en tydelig trend tilbake til stofftak. I hovedsak fordi det viser seg at kjøperne ønsker det, ettersom det gjør det mer tydelig at bilen er en cabriolet.

Her kan du lese testen av T-Roc: En av klassens tøffeste biler

Blir brysom for konkurrentene: Se video av nye T-Roc under