Tomm Bech er gal. Det sier i alle fall 69-åringen selv om sitt forhold til bil. Taxisjåføren fra Oslo kjører nemlig det som må være Norges desidert råeste taxi.

Faktisk er han trolig den eneste i verden akkurat nå, som kjører en splitter ny Mercedes-AMG E63 S med lysskilt på taket.

Bilen er noe av det absolutt heftigste du kan kjøpe for penger i sin klasse. Egentlig liker den seg aller best på bane, men Tomm kjører den i stedet som taxi i hovedstaden.

Mine damer og herrer. Dette er lidenskap og interesse på høyt nivå. Vi i Broom har blitt med på en taxitur vi sent kommer til å glemme.

Over 600 hestekrefter

Vi møter Tomm like ved et taxistopp i Oslo. Noe skiltnummer har vi ikke fått, men det gjør ingen verdens ting. Her er det bare å gå etter lyden!

Den ser kanskje uskyldig ut, men denne kjører fra de aller, aller fleste på veien.
Den ser kanskje uskyldig ut, men denne kjører fra de aller, aller fleste på veien.

Nyvasket og fin står bilen og buldrer på tomgang. Et lite knakk på vinduet, og et stort glis møter oss.

– Nå må du fortelle. Hvorfor i alle dager valgte du E63 S som taxi!?

– Jeg har kjørt Mercedes i mange år, og drømmen har alltid vært å kunne eie min egen AMG. Nå som jeg nærmer meg 70, ser jeg i grunn at livet er ganske kort. Man har rett og slett ikke så mange år igjen til å kunne glede seg over slike biler – så det var nå eller aldri, forteller Tomm, og legger til:

Det er lov å glise på jobb når du kjører denne doningen.
Det er lov å glise på jobb når du kjører denne doningen.

– Du lever jo bare én gang. Da jeg endelig fikk anledning til å realisere den store drømmen, klinket jeg til med den aller råeste versjonen.

Og brutalt er det virkelig! Mercedesen er blant verdens raskeste serieproduserte biler i sitt segment.

Under panseret sitter en V8-er på fire liter. Den yter 612 hk og ekstreme 850 Nm. 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,4 sekunder! Nevnte vi at bilen har drift-mode også?

Her tester vi den! Mercedes-AMG E 63

Ikke snev av fornuft

Dette er ytelser som hører hjemme i alt annet enn en drosje, vil nok de fleste hevde. AMG-versjonen har i tillegg et langt stivere understell kontra en ordinær E-Klasse.

– Det er absolutt galskap, la det ikke være noen tvil om det. Når jeg tenker meg om finnes det jo ikke snev av fornuft i det hele tatt. Det eneste fornuftige med bilen er at størrelsen er helt lik de andre sedanene i drosjeparken, sier Tomm i det vi nærmer oss Ryentunellen.

Jeg vet nøyaktig hva som kommer til å skje. Tomm vipper bilen fra comfort til sport +. Bølla fra Affalterbach svarer med å åpne eksosventilene bak, og ut kommer et lydbilde som minner om Koreakrigen. Det smeller og buldrer noe voldsomt. At dette er en taxi blir vanskelig å ta innover seg. Etter det lille gasspådraget sitter vi begge og ler. For en maskin!

Det er bare å notere A342 med det samme! Bilen går både dag og kveld i Oslo-området.
Det er bare å notere A342 med det samme! Bilen går både dag og kveld i Oslo-området.

Mercedes CLS: Lekker familiebil blir ny

Kundene overrasker

69-åringen understreker at bilen stort sett forblir i comfort-mode, og at lappen er i god behold, tross kreftene han har til disposisjon.

– Jeg tør ikke ta noen sjanser med den. Men jeg vet sånn noenlunde hva den er god for. Jeg fikk nemlig testet litt på Autobahn i Tyskland, da jeg hentet bilen på fabrikken rett før jul, smiler Tomm.

612 hk skulle nesten ikke vært lov i en taxi... Så brutalt er det!
612 hk skulle nesten ikke vært lov i en taxi... Så brutalt er det!

– Men du, nå er jeg veldig spent på hva kundene sier?

– Det er faktisk overraskende mange som ikke reagerer i det hele tatt. Det skal jo sies at jeg kjører nokså pent, pluss at bilen er sort og ikke har noen AMG-logo bak. Dessuten er jeg ikke den eneste som kjører E-Klasse i dette gamet, men likevel blir jeg litt overrasket, forteller entusiasten og fortsetter:

– En gang fikk jeg faktisk spørsmål om dette var en elbil. Da er du rimelig på jordet, og jeg fikk litt lyst til å svare at bilen går på DAB, ler Tomm.

Her tester vi ekstreme Mercedes AMG GT R.

Valg mellom bilen og kjerringa

Men heldigvis er det også mange som reagerer på skikkelig vis. Flere kunder kvitterer med sjokk, og blir mildt sagt overrasket over å se en vaskeekte AMG som taxi.

Tomm forteller til Broom at det spesielt er én kunde han husker ekstra godt.

– For det første var han helt vill i blikket da han så bilen. Turen var visstnok det råeste han hadde fått oppleve på denne jord, han var helt over seg. Men det som gjør historien ekstra morsom er at kona også var med. Hun var selvfølgelig motstander bare av tanken på å kjøpe en slik bil. Dermed gikk hun rett på meg ved å spørre om jeg er gift, noe jeg naturligvis ikke er. Det ville jo aldri gått bra, ler Tom.

Tomm Bech har med noen få opphold kjørt taxi i hovedstaden helt siden 1969. Og det har stort sett foregått bak rattet i ulike Mercedeser. Bilen han har nå overgår alt.
Tomm Bech har med noen få opphold kjørt taxi i hovedstaden helt siden 1969. Og det har stort sett foregått bak rattet i ulike Mercedeser. Bilen han har nå overgår alt.

Enden på visa er at den entusiastiske kunden fikk en klar beskjed fra kona: Kjøper du noe sånt, vil ekteskapet henge i en meget tynn tråd.

– Noen ganger må man velge. Kona eller bilen. Jeg er i alle fall glad for mitt valg, humrer 69-åringen, som nyter kveldene bak rattet i drømmebilen.

Dette skal bli Norges råeste taxi

Grisedyr moro

Det er ingen tvil om at interesse og lidenskap har overgått all rasjonell tankegang. Mercedesen til Tomm har nemlig en listepris som begynner på godt over 1,6 millioner. Med litt utstyr nærmer den seg fort 2 millioner. Riktignok blir den noe billigere ved å kjøpe den inn som taxi.

0-100 km/t er unnagjort på 3,4 sekunder.
0-100 km/t er unnagjort på 3,4 sekunder.

– Er det egentlig noe med bilen du ikke liker?

– Absolutt ikke! Men jeg må innrømme at forbruket ikke er bilens sterkeste side. I snitt ligger jeg på 1,7 liter per mil. På det meste har jeg vært oppe i 2,7 liter, mens det beste jeg har klart er 0,78. Det er ikke så verst med tanke på at 612 hester skal fores med bensin.

Vi tester AMG GT C på Vestlandet

Verdt hver eneste krone

Det er med vemod vi avslutter en hysterisk givende taxitur sammen med Tomm og hans brutale fartsmonster.

Egentlig er det litt sprøtt å tenke på at en tur i AMG-børsa koster nøyaktig det samme som en Toyota Prius Hybrid. Heldigvis er det fritt taxivalg her i landet...

– Hvis du helt avslutningsvis skal oppsummere det beste med bilen, hva blir det?

Bilder: Broom/Mats Brustad

– Godt spørsmål... Det er helheten. Jeg syns Mercedes har kommet seg ekstremt bra på design de siste årene. Bilen ser rålekker ut. Men selvfølgelig, det er alle kreftene og akselerasjonen som er det aller største. Man blir nesten litt frelst, avslutter han.

På vei ut av bilen klarer jeg ikke dy meg. Jeg spør Tomm om han ikke kan ruse motoren en siste gang i race-mode. Jeg får et pent smil tilbake, og et lydbilde som burde vært fredet! Tomm gliser enda bredere, mens jeg bare rister på hodet. Denne turen var verdt hver eneste krone.

SE VIDEO: Her kan du bli med på tur i Tomms ville Mercedes-AMG:

Millionbilen er utsolgt allerede før Norges-lanseringen