– Denne bruktbilen stiger faktisk i verdi

Nei – ikke alle biler trenger å være en dårlig investering.

Har du en brukt VW e-Golf i garasjen? Da har du sannsynligvis gjort en god investering, sier Morten Altmann i Norsk Bilpool.
Har du en brukt VW e-Golf i garasjen? Da har du sannsynligvis gjort en god investering, sier Morten Altmann i Norsk Bilpool.

Bil er sjelden en veldig god investering. Det er nok, dessverre, en erfaring mange har gjort seg.

Helt ny, eller nyere bruktbil betyr som regel en avskrivning på flerfoldige tusen kroner hver måned, for de aller fleste bilmerker og modeller.

– Ja, og enda er nok vi i Norge ganske heldige, tross alt. Vi har en lavere avskrivning på våre biler enn i mange andre land. Det sier Morten Altmann, som er daglig leder i Norsk Bilpool.

Et selskap som siden 1997 har kjøpt og solgt bruktbiler og bilflåter i business-til-business-markedet (altså fra forhandler til forhandler).

Vi snakker om mangfoldige tusen biler i løpet av disse 20 årene. Mannen vet med andre ord mer enn de fleste om hva som rører seg i bruktbilmarkedet til enhver tid.

Men det finnes én bilmodell som skiller seg seg litt ut fra den gemene hop når det gjelder avskriving. En ganske så alminnelig bil også. Vi snakker om noe så lite spektakulært som VW Golf.

Eldgamle mekanismer som etterspørsel og tilbud gjelder fortsatt, sier Morten Altmann hos Norsk Bilpool.
Eldgamle mekanismer som etterspørsel og tilbud gjelder fortsatt, sier Morten Altmann hos Norsk Bilpool.

Etterspørsel og tilbud

– Jepp, det er helt riktig, sier Altmann.

– Men det gjelder ikke alle modellene da, det er den elektriske VW e-Golf dette handler om, legger han kjapt til.

– Okei – hva skjer her?

– Det er egentlig ganske enkelt. Dette handler om den eldgamle regla, tilbud og etterspørsel. VW Golf har i årevis vært Norges mest kjøpte bilmodell og har dermed alltid hatt et "hyggelig" verditap, om det går an å bruke et slik uttrykk. Biler som selger godt som nye er også populære på bruktmarkedet. Slik har det alltid vært, forklarer Morten.

– Men så kom elbilbølgen skyllende over oss. Alle vet jo hva det gjorde med oss nordmenn. Vi gikk mann av huse for å få billig bilhold og e-Golf var en suksess fra dag én. Modellen kjente vi jo fra før og det ga nok ekstra trygghet for mange nye elbilkjøpere, tror Morten.

– Men det både har vært, og er fortsatt, lang leveringstid på VW e-Golf. Opptil ett år. Får man ikke ny, så titter folk på brukt. Vi nordmenn er jo litt utålmodige. Når vi har bestemt oss så skal vi ha med en gang og aller helst i går. Så da kan du jo selv tenke deg hva som skjer med de få brukte bilene som finnes. De blir formelig revet bort.

Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler

Økt med 20.000 kroner på et halvt år

– Noe som igjen påvirker prisene?

– Nemlig! Når folk står i kø for å kjøpe varen du har, så setter man jo ikke ned prisene. Jeg vil anslå at at prisene på pent brukte og godt utstyrte VW e-Golf steg med rundt 20.000 kroner siste halvår i fjor, sier Altmann.

– Dette sier heller ikke så rent lite om hvor fort utviklingen har gått. Da disse bilene var nye for bare noen få år siden, var mange forhandlere skeptiske til å lease dem ut, for de var usikre på restverdien. Dieselbilene derimot ble nærmest dyttet ut med friske gjenkjøpsavtaler ... De dieselbilene generer tap nå, mens e-Golfen gir et svært hyggelig pluss i boka for de som tok sjansen på å lease dem ut med lavt gjenkjøp.

– Vil du si at bransjen her sov litt i timen og ikke fulgte godt nok med?

– Nå, i etterpåklokskapens lys, kan det jo virke slik. Men nei – det er feil. Dette sier heller noe om hvor vanvittig fort utviklingen går, sier Altmann etter en liten tenkepause.

Les også: – Slapp av – dieselbilene skal være her i mange år til

Trenger forutsigbarhet

Han sender også en kraftig oppfordring til myndighetene, som han mener må følge mye tettere med på utviklingen slik at de ikke setter en hel bransje i dødens posisjon, med vinglete politikk og ensidig fokus.

– Bransjen trenger forutsigbarhet, understreker han.

– Men dette med prisstigning på bruktbiler, slik som på VW e-Golf har du opplevd noe lignende tidligere?

– Etter flere tiår i bransjen har man jo vært med på mye rart. Jeg har sett det samme på enkelte nisjemodeller og samlermodeller opp gjennom, man da i mye mindre skala. Både eldre Porsche 911 og eldre Volvo er jo to gode eksempler på det, men det er allikevel noe helt annet. Jeg kan ikke huske å opplevd noe nærheten av dette på en så alminnelig bil som VW Golf, avslutter Morten Altmann.

Les også: Flere tusen nordmenn slo til: Super-deal på Tesla

Video: Det er stor usikkerhet i dagens bilmarked