Denne bilen forsvinner – og blir ikke erstattet

Et veldig tydelig tegn i tiden...

Citröen C4 utgår av sortimentet og blir ikke erstattet. Kan det være starten på en ny trend?
Citröen C4 utgår av sortimentet og blir ikke erstattet. Kan det være starten på en ny trend?

Den såkalte Golf-klassen har i årevis vært en av de mest dominerende og best selgende bil-segmentene her i Europa.

Det vil si kompakte og ikke altfor dyre biler, men allikevel med plass nok til en liten familie. Typiske biler i dette segmentet er selvfølgelig VW Golf, som har gitt navn til det hele, men også biler som blant andre Opel Astra, Peugeot 307/308, Mazda 323/3, Ford Escort/Focus og Citröen C4 – for å nevne noen.

Har for mange modeller

Bilene har vært tradisjonelle tre- eller femdørs kombier og i en del tilfeller kanskje ikke direkte spennende. Her har det ofte vært kombinasjonen fornuft, pris og plass som har fått prioritet. Uten på at det noen måte har vært galt.

Nå er det endringer på gang i dette segmentet også, som på så mange andre områder innen bil og motor om dagen.

Citroëns produktsjef Xavier Peugeot (!) forteller nå at produksjonen av Citröen C4 er stoppet og at den ikke vil få noen direkte etterfølger.

Grunnen er, etter det vi forstår, at salget av Citröens folkebil har vært for dårlig.

Og PSA-gruppen (som består av Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall) må kunne ned på antall modeller. Da ryker de med minst suksess.

Det trenger ikke koste mye å skille seg ut

Dette blir C4-alternativet til Citröen nå, nemlig den nye Cactus.
Dette blir C4-alternativet til Citröen nå, nemlig den nye Cactus.

Trenden endrer seg

Kan dette være begynnelsen på at folk ikke vil ha disse bilene mer? Og at kundene vil i større grad ha mer spennende biler som forteller litt mer om både livsstil og hvem som sitter bak rattet?

Den tendensen har vi sett i flere andre bilklasser allerede. Det mest tydelige er stasjonsvognene i familie-klassen. De har tapt mye salg de siste årene, særlig til SUV-ene.

C4-modellen har, om vi titter litt i bakspeilet, hatt et langt og varierende liv. Den startet som den ganske spektakulære Citröen GS allerede i 1970, ble etterfulgt av ZX i 1990, som ble til Xsara i 1997 og som til slutt endte opp som C4 i 2006.

Citroen C4: - Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger

i Citröen-ånd

Citröen har jo også en liten spesialitet på biler som ikke er helt A4. Og enn så lenge er det den litt spesielle C4 Cactus-modellen som "erstatter" den vanlige C4-kombi. Slik kan det nok også bli framover. Cactus er også Norges mest solgte Citröen-modell, og kom i ny utgave for kun kort tid siden.

Dessuten har de jo også Aircross-modellene sine, som er SUV-er/crossovere. Alle disse bilene er nok tross alt mer i kjent Citröen-ånd, enn den alminnelige og litt anonyme C4-en som nå har forsvunnet.

Les også: PSA overtok Opel for ett år siden

Video: Satte rekord med Opels elbil