Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På et møte i Hatteland Electronics i Åmsosen i 1996 kommer oppfinner Ingvar Hognaland på en lysende idé. Rogalands-bedriften sliter med lagerplass, og han synes det burde finnes en annen løsning enn å flytte lagerlokalet.

– Hva finnes det mest av i et lager?, spør han. Varer og ting, eller hyller, tenker de andre.

Luft, sier Ingvar. AutoStore er født, og prosessen med å sikre verdenspatent er i gang.

I 2002 er den første AutoStore-prototypen i på plass. Siden da har det gått fra salg av 5 roboter i 2004, til i overkant av 7300 i 2017. I 2011 var global distribusjon av produktet i gang, og produksjonen av robotene skjer i Polen.

Så, hva er det?

AutoStore består av en «grid» – et aluminiumsrutenett. Under rutenettet stables kassene (bins) oppå hverandre. Oppå toppen kjører røde, mellomstore roboter rundt, med seks meter lange «armer» som plukker kassene systematisk. Kassene med de mest populære varene forblir på topp for effektiv plukking. Deretter leveres kassene ned til en port hvor ansatte plukker varer. Alt styres via et kontrollbord, som legger ruta til hver enkelt robot og passer på at ingen går i veien for hverandre.

Ti roboter bruker like mye strøm som én støvsuger, og lader seg selv om de har lite med strøm.

Finnes ingen som AutoStore

Til nå har AutoStore inntatt Latin-Amerika, Nord-Amerika, Frankrike, Storbritannia, Benelux, Norden, Tyskland, Polen, Kina, India, Australia og New Zealand, Sør-Korea og ikke minst Japan.

Robotene er i ferd med å revolusjonere hvordan bedrifter driver sine lager over hele verden.
Robotene er i ferd med å revolusjonere hvordan bedrifter driver sine lager over hele verden. Foto: AutoStore

Hvordan klarte en liten, norsk bedrift å innta alle disse stedene, hvor mange av dem allerede er teknologigiganter selv?

– Det finnes mange lagerløsninger å velge mellom i verden, men det finnes ingen som AutoStore, sier konsernsjef Karl Johan Lier.

Dette begrunner Lier med at AutoStore er enestående når det kommer til plassbesparelse og rask tilgang til varer. Systemet er også designet for å ha en oppetid på 98 garanterte prosent. I tillegg gjør designet på anlegget det mulig å bygge på mer samtidig som det eksisterende lagersystemet går sin gang.

INDUSTRIEVENTYR: Markedsdirektør Magne Hatteland, konsernsjef Karl Johan Lier, sjef for salg og distribusjon Helge Olsen, og seriegründer og tidligere eier Jakob Hatteland.
INDUSTRIEVENTYR: Markedsdirektør Magne Hatteland, konsernsjef Karl Johan Lier, sjef for salg og distribusjon Helge Olsen, og seriegründer og tidligere eier Jakob Hatteland. Foto: Erlend Vikene

Derfor har bedriften klart å få innpass i Japan – og det er det ikke mange norske teknologibedrifter som kan skryte av.

Fantastisk

Statsminister Erna Solberg er i disse dager på besøk i Japan. Hun fikk en varm velkomst med veivende norske flagg hos den japanske møbelgiganten Nitori, som bruker lagerløsningen til AutoStore.

– Det er spesielt (å selge roboter til robotenes hjemland, journ.anm), og det er jo fantastisk at en norsk bedrift klarer, sier Solberg.

Selv fikk hun se robotene og prøve seg som vareplukker.

– Teknologi kan oppfinnes – det er hodene som er viktige, kunnskapen og kompetansen, og det kan være hvor som helst i verden.

Statsminister Erna Solberg er på besøk hos møbelgiganten Nitori i Japan.
Statsminister Erna Solberg er på besøk hos møbelgiganten Nitori i Japan. Foto: Simen Askjer