Få bilmodeller har levd like lenge som Mercedes G-klasse, eller Geländewagen som mange også kjenner den som. Bilen ble lansert helt tilbake i 1979.

I år er det endelig klart for en oppfølger. Den debuterte på bilutstillingen i Detroit i januar, og nå har Mercedes akkurat avduket den nye versting-utgaven av nye G-klasse. Det er ikke småtterier!

Mercedes-AMG G63 heter den, og er egentlig en ganske absurd blanding av firkantet offroader og sportsbil. Med mindre du har god peiling på G-klasse og Mercedes generelt, vil du neppe gjette hva som bor i denne bilen. Men under dette ganske tradisjonelle skallet, skjuler det seg en bil som spiser folke-SUVer til frokost.

0-100 km/t

Skal vi ta noen tall? Jo, under det kantede panseret bor det en 4-liters V8 bensinmotor. Med siste skrik av motorteknologi, banker den ut 585 hestekrefter. Ni-trinns automaten beskrives som "ekstremt hurtig". Fra stillestående når bilen 100 km/t på bare 4,5 sekunder. Da nærmer vi oss superbil-tid, i en ikke akkurat spesielt aerodynamisk bil som veier 2.485 kilo!

G-klasse fantes i svært motorsterke varianter i første generasjon også. Men å si at understell og kjøreegenskaper helt hang med på notene, er nok å overdrive. Nå skal det imidlertid være andre boller.

Mye teknikk og såkalt elektronisk arkitektur i nykommeren, er hentet over fra dagens E-klasse. Men selve konstruksjonen er naturligvis mer robust og tilpasset bruksmønsteret til de som kjøper en bil som dette. G-klasse har blitt enda mer kapabel utenfor vei, men det er på landevei de virkelige store forskjellene skal merkes.

Den er helt ny, men det er sannelig ikke så enkelt å se...
Den er helt ny, men det er sannelig ikke så enkelt å se...

Se hvem som fronter ny og ekstrem bil

Mer krefter bak

Utfordringen er å kamuflere både høyde og vekt best mulig. Avansert teknologi med flere kjøreoppsett og utstrakt bruk av aluminum er viktig her. Et påkostet understell er også avgjørende for å klare å kombinere offroadegenskapene med presise kjøreegenskaper på landvei. G-klasse skal være morsom og underholdende å kjøre, også i høye hastigheter på Autobahn.

For å understreke dette er kreftene i Performance-modus fordelt 40/60 foran og bak. Her skal du altså få litt bakhjulstrekk-faktor, igjen noe som underbygger at bilen skal gi kjøreglede.

Mercedes forteller at de nå har klart å presse snittforbruket ned i 1,32 liter/mil, Co2-utslippet ligger på 299 gram/km. Det høres kanskje ikke spesielt imponerende ut, men i forhold til størrelse, vekt og prestasjoner er det slett ikke verst (og så tipper vi det er omtrent null prosent av kjøperne som bryr seg særlig om akkurat dette).

G-klassen har vokst og aller mest i bredden. Det er positivt for både plass og kjøreegenskaper.
G-klassen har vokst og aller mest i bredden. Det er positivt for både plass og kjøreegenskaper.

Dette er terningkast 6 fra Mercedes

Vokst mye

Utvendig er det kanskje vanskelig å se at G-klassen har blitt helt ny, men det har den altså.

Hos Mercedes har man landet på at G-klasse har en så sterk identitet at det vil være uklokt å gjøre særlige endringer på designet.

Men bilen har vokst, både i bredde og lengde. Det betyr mer plass, både foran og i baksetet. Den er 5,3 centimeter lengre, og hele 12,1 centimeter bredere enn opphavet. Blant annet er det snakk om 15 centimeter bedre beinplass for de som sitter bak. Dessuten har det skjedd veldig mye med plassutnyttelse siden bilen debuterte. Nye og moderne løsninger frigir mye plass i interiøret.

Helt nytt interiør og helt ny sittestilling foran. Her merkes nok også økt bredde godt, tidligere satt du tett inntil dørene her.
Helt nytt interiør og helt ny sittestilling foran. Her merkes nok også økt bredde godt, tidligere satt du tett inntil dørene her.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Med hanskene på

Selve dashbord-designet blir helt nytt. Her tar Mercedes med seg elementer fra flere av sine øvrige modeller. Stor infotainmentskjerm er på plass øverst i midtkonsollen. En rekke funksjoner styres også fra multifunksjonsrattet.

Det mest karakteristiske med dashbordet, er de store og robuste luftdysene. Noen av knappene er også av typen som skal kunne betjenes med hansker på.

G-klasse skal fortsatt være et kjøretøy for tøffe forhold. For å understreke dette har forsetepassasjeren et eget håndtak som han eller hun kan bruke til å holde seg fast i, for eksempel under terrengkjøring.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Under et kantete og tradisjonelt design skjuler det seg en bil med ekstreme ytelser.
Under et kantete og tradisjonelt design skjuler det seg en bil med ekstreme ytelser.

Se video: Mercedes bygger opp mot lansering av ny G-klasse