Julen 2016 mottok busseier Vidar Ødegård et gavekort fra Yrkestrafikkforbundet.

Gavekortet fikk han etter å ha vervet medlemmer til fagforeningen.

Gavekortet var av typen «SpendOn», og fungerer som et vanlig visakort. Gavekortene selges i en rekke norske butikker og kiosker.

Kortet var merket med utløpsdato i august 2019.

20 kroner

Vidar la gavekortet til side og glemte det helt. Men nå i februar – et drøyt år etter at han mottok det, bestemte han seg for å benytte det på den lokale MIX-kiosken på Averøya på Nordmøre.

Men da kom overraskelsen. For det var ikke lenger hundre kroner på kortet –det var bare 20 kroner. Årsaken er at det etter seks måneder påløper et gebyr på kroner 10 per måned. Nå var altså 80 kroner trukket fra kortet.

– Det er jo helt utrolig, mener Vidar Ødegård.

Han tok først kontakt med kortselskapet SpendOn, men ble henvist videre til banken som er ansvarlig for gebyrene, Sparebank1 SMN. Der fikk han beskjed om at det var slik reglene var, og at han måtte forholde seg til det.

Utskrift fra kortsaldoen. Foto: Privat
Utskrift fra kortsaldoen. Foto: Privat

Gebyrene er ramset opp på baksiden av kort-konvolutten.

– De har jo sånn sett varslet om hva som vil skje etter seks måneder?

– Gebyr på gavekort er ganske smålig uansett. Når beløpet var så lite som 100 kroner og de tar gebyr av det sier det bare litt om banken forøvrig som ligger i toppsjiktet når det kommer til å gjøre seg rik på kundene.

Vidar påpeker at han selv jobber innen servicebransjen.

– Mitt motto er: Jeg er ikke fornøyd før kundene er fornøyd. Slik burde bankene også tenke. Det er ikke rart de mister kunder når de oppfører seg slik.

Må dekke kostnader

Kommunikasjonsdirektør i Sparebank1 SMN, Hans Tronstad, sier i en epost til TV 2 at deres gebyrstruktur ikke skiller seg fra andre leverandører av slike produkter.

– Etter seks måneder ilegger vi ti kroner i gebyr per måned. Vi tar gebyr for å dekke kostnader knyttet til å produsere, distribuere og forvalte kortene, sier Tronstad.

Han opplyser også om at de er i ferd med å fase produktet ut av markedet, blant annet på grunn av svak lønnsomhet.

Forbrukertilsynet sa i 2012 at de skulle ta en gjennomgang av denne type kort og gebyrer. Men det har ikke skjedd.

– Vi planla en større gjennomgang av gavekortene, men måtte legge om planene og prioritere andre områder, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrum til TV 2.

Han sier at når det gelder gebyrer og varighet må det opplyses klart om dette i vilkårene til kortene.

– Forbrukerne har krav på informasjon om prisene på tjenesten før de kjøper den.