STOPPET: Denne lastebilen ble stoppet tirsdag ettermiddag og ble pålagt kjøreforbud og 45 timers hvile.
STOPPET: Denne lastebilen ble stoppet tirsdag ettermiddag og ble pålagt kjøreforbud og 45 timers hvile. Foto: Statens Vegvesen

Tatt etter 22 dager på veien uten ett eneste døgns hvile

– Dette er svært alvorlig, sier kontrollingeniør Hans Zandbergen i Statens Vegvesen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ettermiddag hadde Statens Vegvesen tungbilkontroll på Stokmarknes i Nordland.

Der stoppet de en norsk vogntogsjåfør som hadde kjørt 22 døgn uten godkjent ukehvile.

Regelen er at sjåførene må gjennomføre en ukehvil på 45 timer senest etter seks døgn.

Den aktuelle sjåføren hadde kjørt 22 dager i strekk – uten så mye som én eneste dag hvile.

– Dette er svært alvorlig, og betyr politianmeldelse på stedet, sier kontrollingeniør Hans Zandbergen i Statens Vegvesen til TV 2.

Kjøreforbud

Han forklarer videre at sjåføren fikk kjøreforbud på stedet, og ble pålagt 45 timer hvile. Hva som skjer videre er opp til politiet.

– Hva er vanligvis konsekvensen i slike tilfeller?

– Dette er en veldig uvanlig hendelse, så jeg vet ikke hva som skjer videre. Det er opp til politiet, sier Zandbergen.

Statens Vegvesen har ikke konkrete tall på hvor mange brudd på hviletiden de oppdager, men opplyser at det ikke er mange og at det er snakk om enkelttilfeller.

Zandbergen legger til at å kjøre i så lange perioder uten hvile er et alvorlig brudd på trafikksikkerheten.

Fartsskriver

Kontrollingeniøren oppdaget avviket ved å se på sjåførens dagstall – hvor lenge han hadde kjørt og tatt pauser den aktuelle dagen.

Alle sjåfører som er omfattet av kjøre- og hviletidsregelverket skal ha fartsskriver i kjøretøyet. Fartsskriveren holder styr på kjøretiden og sikrer at sjåførene vet når de skal ta pause.

– Vi så på de siste 14 dagene sjåføren hadde jobbet, og da oppdaget vi at han ikke hadde hvilt i det hele tatt. Da så vi også lengre tilbake i tid og fant større avvik, sier Zandbergen.