Bare fire bilmerker dekker vanlig feil

Resten nekter å ta det på garantien.

Forbrukerrådet har sett nærmere på bilimportørenes praksis rundt rustne bremseskiver og garanti. Det avdekker store forskjeller. Foto: Newspress.
Forbrukerrådet har sett nærmere på bilimportørenes praksis rundt rustne bremseskiver og garanti. Det avdekker store forskjeller. Foto: Newspress.

I dag har de fleste biler bremseskiver på både forhjulene og bakhjulene. Bremseskiver er laget av stål og er dermed utsatt for rustangrep. Risikoen for rustangrep er spesielt stor i områder der veiene saltes i vinterhalvåret.

Det er noe svært mange bileiere har fått erfare, og det koster penger.

Fordi rust kan redusere skivenes bremseeffekt, kontrolleres skivene i sammenheng med service og EU-kontroll. Hvis kontrollen avdekker mer enn 25 prosent rust på én side av bremseskiven, vil du bli pålagt å skifte den. Det skjer altså uavhengig av hvor gammel bilen er, eller hvor lenge bremseskivene har vært i bruk.

Fire gir garanti

I dag har alle nye biler solgt i Norge enten fem eller sju års garanti. Likevel opplever mange bileiere at de må betale for å skifte rustne bremseskiver, selv om bilen er innenfor garantiperioden.

En rekke bilimportører mener nemlig at dette ikke skal dekkes av garantien.

Forbrukerrådet har nå sett nærmere på denne saken. Etter å ha vært i kontakt med alle de norske bilimportørene, er konklusjonen slik:

Ingen service? Da blir det heller ikke garanti

En viss dekning

Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo er de eneste bilmerkene som gir deg full garantidekning mot rustne bremseskiver. Eiere av disse bilmerkene er garantert mot utgifter knyttet til rustne bremseskiver i 5 år/100.000 kilometer.

Citroën, DS, Peugeot og Honda gir deg en viss dekning, mens de andre bilmerkene overlater regningen til bileierne. Blant disse finner vi dyre bilmerker som Audi, BMW, Mercedes-Benz og Porsche.

Betale flere tusen kroner

Brooms bilekspert Benny Christensen har får jevnlig henvendelser om dette til eksperttjenesten Spør Benny, her på Broom. Han mener Forbrukerrådet her gjør en svært viktig jobb:

– Ja, dette er en problemstilling som angår svært mange bileiere og som skaper både usikkerhet og frustrasjon. Bremser er jo i utgangspunktet definert som slitedeler, dermed dekkes de heller ikke av garantien. Men her jo saken i mange tilfeller at bremseskivene ikke er utslitte, de ruster fordi de rett og slett ikke tåler norske kjøreforhold. Og da skjønner jeg at mange bileiere synes det er urimelig at de selv skal betale flere tusen kroner for å skifte dem, når bilen er innenfor garantiperioden.

– Forbrukerrådet har laget sin egen bilgarantiguide, med en svært god oversikt på hva de ulike merkene dekker. Denne har i praksis fungert som en brekkstang overfor importørene og er et svært positivt tiltak for bileierne. Denne uken legger de fram årets utgave av bilgarantiguiden, det skal vi garantert komme tilbake til her på Broom, sier Benny.

Her kan du lese mer om undersøkelsen på Forbrukerrådets nettsider

Bruker bremsene mindre

Problemet med rustdannelse på skivebremser har tradisjonelt først og fremst vært forbundet med bakbremser. Dette fordi en svært liten del av en bils bremsekraft legges på bakbremsene. Dermed vil ikke bremseklossene i samme grad slipe vekk rust fra de bakre skivene.

I en pressemelding fra Forbrukerrådet heter de at de i løpet av de siste årene har fått henvendelser fra forbrukere som også har opplevd rustdannelse på forbremsene. Dette har sannsynligvis sammenheng med en økende utbredelse av elbiler og hybridbiler.

Elbiler og hybridbiler er konstruert for å utnytte energien som oppstår når bilen bremses. Denne bremseenergien brukes til å lade bilens batterier. Dette betyr i neste omgang at bilens regulære bremser brukes i mindre grad enn i andre biler. Og jo mindre bremsene brukes, jo større er risikoen for at bremseskivene utsettes for aggressiv rustdannelse.

LES MER: Her er Norges beste - og verste - nybilgarantier

Se video: Det finnes bare én i hele verden – her er den i Norge