Ingen kjøper flere av denne enn vi nordmenn

Ladbar Outlander startet en helt ny trend.

Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess i ladbar utgave, dette var også verdens første ladbare SUV.
Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess i ladbar utgave, dette var også verdens første ladbare SUV.

I løpet av kort tid har de ladbare hybridene etablert seg sterkt i det norske bilmarkedet. Rundt 20 prosent av alle nybiler som selges nå, er en ladbar hybrid.

En av bilprodusentene som har ført an i den utviklingen er Mitsubishi.

De var nemlig tidlig ute med å tilby en SUV som var ladbar. Og kjøpe-kåte nordmenn lot ikke vente på seg.

Tredje største marked

Outlander PHEV var faktisk verdens første ladbare SUV da den kom, og her i Norge var bilen i flere år uten reelle konkurrenter. Det har også gitt rekordsalg.

Nå har Mitsubishi oppsummert litt rundt salget av denne modellen i Europa, i de fire årene den så langt har vært på markedet. Og den statistikken viser at ingen har kjøpt flere ladbare Outlandere i forhold til folketallet enn oss.

Norge har faktisk vært det tredje største markedet for Outlander PHEV, bare slått av Storbritannia og Nederland. Og vi slår store bil-land som Tyskland, Frankrike og Spania rett ned i støvlene.

De ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, det nyter Outlander godt av.
De ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, det nyter Outlander godt av.

– Jeg er sjokkert over forbruket

– Perfekt timing

Totalt sett er det solgt 13.429 nye og ladbare Outlandere i Norge. Den har også stått for en stor del av Mitsubishi-salget her hjemme i denne perioden.

– Ja, den ladbare Outlanderen har virkelig truffet markedet, med perfekt timing. Vi nordmenn elsker SUV med firehjulstrekk. Når man i tillegg får de ladbare avgifts-fordelene og mulighet til å kjøre bare på strøm, blir det innertier. Vi må naturligvis huske at Outlander relativt sett er rimeligere i Norge enn i de fleste andre markeder. Det er fordi biltypen har så lite avgifter her hjemme, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

Halv pris i bruktmarkedet

Han følger nybilmarkedet tett og er imponert over hvor godt Outlander har holdt koken salgsmessig.

– Nyhetens interesse er forlengst over, og det har kommet en rekke ladbare konkurrenter inn de siste årene. Likevel har den vært Norges mest solgte ladbare hybrid både i 2016 og 2017. Når Outlander selger så godt, er det nok blant annet fordi den er rimeligere enn mange andre biler i klassen. For rundt 450.000 kroner får du en svært godt utstyrt modell. Og har du mye småkjøring og er flink til å lade ofte, vil du kunne ha svært lave driftsutgifter med denne bilen.

Det begynner også å bli bra med ladbare Outlandere til salgs i bruktmarkedet. De koster fra halv nypris og oppover:

Outlander PHEV fra før faceliften, nå får du disse fra rett over 200.000 kroner i bruktmarkedet.
Outlander PHEV fra før faceliften, nå får du disse fra rett over 200.000 kroner i bruktmarkedet.

Mange til salgs

De rimeligste eksemplarene starter på mellom 220.000 og 230.000 kroner. Da snakker vi 2014/2015-modeller, som gjerne har gått et stykke. Kilometerstand på rundt 150.000 er ikke uvanlig her.

Men du trenger ikke å legge mer enn 20.000-30.000 kroner til på bordet, for å finne et eksemplar med bare rundt halvparten av den kjørelengden.

Suksessen Outlander har hatt har også resultert i at mange eksemplarer har kommet inn via bruktimport. Ikke alle importerte biler har ikke samme garanti som de norsksolgte.

Les vår vintertest av Outlander her

Se video: Bilselgeren om hva han mener det er lurt å kjøpe