Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kulden har festet grepet i store deler av landet vårt, det er noe mange bileiere også merker.

Her handler det ikke bare om kald start på dagen med skraping av is. Noen opplever også at bilen rett og slett ikke starter. Firmaene som tilbyr veihjelp, har nå fullt opp med utrykninger til bileiere som trenger hjelp til å få i gang bilen.

– Det er både kjedelig og fort kostbart, hvis man må betale for det selv. Og det verste er at dette i det fleste tilfellene kunne vært unngått. Mange kan nok takket seg selv for at de havner i denne situasjonen, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Mye som trekker strøm

Som regel er det batteriet som er årsaken til startproblemene. Det har for lite strøm til å få startet bilen.

– Ofte har man ikke har fått noe forvarsel i det hele tatt. Ikke før det plutselig bare sier "klikk" når du vrir om tenningsnøkkelen eller trykker på startknappen. Og da er gode råd dyre. Derfor er det utrolig viktig å ha et bevisst forhold til strømbruken i bilen, sier Benny.

Bilene har nemlig fått stadig flere ting som trekker strøm de siste årene. Det er varme i bakrute og frontrute, setevarmer gjerne både i forseter og bakseter. Behagelig og godt når det er kaldt, men det må ikke brukes ukritisk.

Varmesete: Pass på hvis du bruker dette ofte

Når må det byttes?

– To varmseter og varmetråder i bakruta, trekker til sammen 400 watt. Dynamoen i bilen produsere ofte rundt 800-1.000 watt. Det betyr altså at man bruker nesten halvparten av dette på å ha det varmt i setene og tine opp bakruta, sier Benny.

Her hører det også med til saken at batterikapasiteten synker når det er kaldt I 20 minusgrader er den for eksempel på bare rundt 40 prosent.

– Har man da et batteri som begynner å trekke på årene, går det fort galt. Det finnes ingen fasit på hvor ofte man bør bytte batteriet, men etter fem-seks år begynner de aller fleste bilbatteriene å bli svekket. Da er det smart å bytte, forteller Benny.

Les mer: Dette er noe av det smarteste du kan gjøre nå

Lad batteriet

Bortsett fra å spare på strømbruken, har han følgende råd til bilistene nå i vinterkulda:

– Det er å unngå veldig mye småkjøring. Kaldstarter trekker mye strøm. Hvis du har mange korte turer da, rekker ikke bilen å fylle opp batteriet igjen. Det blir en ond sirkel, som ender med at du ikke får start.

– En annen god og rimelig forsikring mot problemer, er å lade batteriet et par ganger i løpet av vintersesongen. En batterilader får du fra noen hundrelapper. Kobler du til og lar den stå og lade for eksempel over natten, er sjansen for flatt batteri mye mindre, avslutter bileksperten.

Dieselforbudet kan gi prisras på bruktbil

Se video under: De skal revolusjonere batteriene