Mercedes har akkurat sluppet bildene av den nye innstegsmodellen A-klasse. Og her er det lagt opp til økt fokus på både sportslighet og luksus.
Mercedes har akkurat sluppet bildene av den nye innstegsmodellen A-klasse. Og her er det lagt opp til økt fokus på både sportslighet og luksus.

Dette skal bli luksusbil til folkelig pris

Slik vil de sette ny standard i klassen. Se bilder og video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagens generasjonen av Mercedes A-klasse ble en ny start for det tyske premiummerket i 2012. For første gang blandet man seg inn i kampen om kundene til klassens mest kjøpte bil: VW Golf.

A-klasse var med på å gi Mercedes en ny og mer ungdommelige image. Den har også hente mange nye kjøpere til merket.

Nå har de akkurat sluppet informasjon om oppfølgeren.

Helt nytt design og teknikk hentet fra langt mer kostbare modeller er noen av nyhetene nykommeren skal ta med seg inn i kompaktbil-segmentet.

Luksusbil? Nei, dette kommer i den rimeligste modellen

Sportslig

Designet har blitt lagt mer sporty. Mange vil gjenkjenne grillen og de smale og vinklede LED-lysene som nylig ble presentert på den store og luksuriøse firedørscoupeen CLS.

Multibeam LED-frontlykter med 18 individuelle lysdioder er eksempel på teknologioverføring til kompaktklassen.

Det vektlegges også å ha så lav luftmotstand som mulig. Her mener Mercedes at A-klasse skal være best i klassen. Noe av det skyldes aktive lameller i grillen, som justeres etter kjølebehov.

Klikk her for å lese mer om første generasjon A-klasse

Revolusjonerende interiør

Fronten minner mye om den store og luksuriøse firedørscoupeen CLS. A-klasse er imidlertid langt mer folkelig priset.
Fronten minner mye om den store og luksuriøse firedørscoupeen CLS. A-klasse er imidlertid langt mer folkelig priset.

Interiøret i nye A-Klassen er fullstendig redesignet. De doble frittstående skjermene er tilgjengelig fra 7" til 10,25" tommer. Sammen med de bakbelyste luftdysene i turbindesign gir de interiøret særpreg.

Støyisoleringen er også blitt bedret fra utgående modell. I tillegg til støyisolert fjæring og såkalte aeroakustiske tiltak, er også karosseriet forbedret. Vindstøy har også blitt betydelig redusert i forhold til dagens A-Klasse.

Nå vil Mercedes gjøre som alle andre

Kunstig intelligens

For første gang innføres dessuten det nye multimediesystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

En unik egenskap ved dette systemet er evnen til å lære, takket være kunstig intelligens. MBUX kan individualiseres og tilpasses ulike brukere. Ambisjonen er å skape en følelsesmessig forbindelse mellom bilen, sjåføren og passasjerene. Intet mindre...

Det nye infotainmentsystemet i A-klasse skal sette en ny standard i segmentet.
Det nye infotainmentsystemet i A-klasse skal sette en ny standard i segmentet.

Infotainmentsystemet har intelligent stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes».

For kunder som ikke er komfortable med denne måten å navigere på, er det også mulig å bruke «touchpaden» i midtkonsollen eller de berøringsfølsomme knappene på rattet.

Les vår test av forrige generasjon A-klasse her

Romslig luksus

Den nye modellen har vokst i størrelse, sammenliknet med dagens modell. Bagasjerommet er utvidet med 29 liter og rommer totalt 370 liter.

De todelte baklyktene gjør lasteåpningen 20 cm bredere enn tidligere. Dette var et viktig område å forbedre, da dagens modell har en trang åpning til bagasjerommet. Nå skal inn- og utlasting bli lettere.

For første gang tilbys klimatiserte seter og multikonturseter med massasjefunksjon i A-Klasse.

Bagasjerommet er blitt 29 liter større enn på dagens modell. Det rommer nå 370 liter.
Bagasjerommet er blitt 29 liter større enn på dagens modell. Det rommer nå 370 liter.

Så lite må du betale for en ny Mercedes

Intelligent som S-Klasse

I bilverden handler mye om autonom kjøring for tiden. Og der skal også A-klasse melde seg på. Den kan kjøre semiautonomt, grunnet forbedrede sensorer som gjør det mulig å "se" opptil 500 meter fremover.

Den benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med aktiv bremseassistent som standard. Bilen kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister.

Nyutviklet motorprogram

Fra salgsstart blir A-Klasse tilgjengelig med bensin- og dieselmotorer. Blant disse finner vi to fire-sylindrede bensinmotorer med partikkelfilter. Disse får 163 hk og sylinderkutt, og 224 hk / 350 Nm.

Også ny er den fire-sylindrede dieselmotoren på 1,5 liter, med 116 hk og 260 Nm.

Ytterligere nye motorer vil følge, det samme gjelder 4MATIC firehjulsdrift.

Elektriske drivlinjer

Det nevnes ikke noe om hybride- eller elektriske motorer til denne modellen enda. Det er naturligvis noe mange er spent på i Norge.

Ofte er bilprodusenter forsiktige med å gjøre endringer på biler som har solgt godt. Men Mercedes tør å være litt mer vågale enn mange av konkurrentene.
Ofte er bilprodusenter forsiktige med å gjøre endringer på biler som har solgt godt. Men Mercedes tør å være litt mer vågale enn mange av konkurrentene.

Prisene er heller ikke klare. Men dagens A-klasse starter på under 300.000 kroner for innstegsmodellen på 102 hk.

Det åpnes for å bestille fra mars og Mercedes forventer å få den på norske veier til våren.

Du kan se video av nye A-klasse nederst i denne saken.

Mercedes A-klasse: Fikk 40.000 bestillinger før den er i salg

Se video: Her er nye A-klasse