Dette førerkortet fikk sjåføren utvist fra Norge

Ferden endte i Gudbrandsdalen.

Ingen bønn: Sjåføren hadde falskt førerkort, dermed ble han tatt hånd om av politiet og utvist fra landet. Foto: Statens vegvesen.
Ingen bønn: Sjåføren hadde falskt førerkort, dermed ble han tatt hånd om av politiet og utvist fra landet. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen har den siste uken hatt intensive kontroller av tunge kjøretøy på flere kontrollstasjoner, på Otta, Gol og Kalplassen i Valdres.

Vegvesenets statistikk viser at nærmere 400 tunge kjøretøy har blitt grundig kontrollert i løpet av uka.

– Langt flere kjøretøy fikk fortsette turen etter en kjapp tur innom kontrollplassen. Vi forsøker å målrette kontrollene våre, slik at de som virker å ha alt i orden får kjøre videre relativt raskt, sier fagleder i vegvesenet, Martin Børresen.

80 kjøreforbud

En som imidlertid ikke fikk kjøre videre, var en fører fra Ukraina.

Ikke akkurat godkjente dekk... Foto: Statens vegvesen.
Ikke akkurat godkjente dekk... Foto: Statens vegvesen.

Kontrollørene fattet nemlig mistanke og oppdaget at vedkommende kjørte vogntog med falskt førerkort.

– Han ble utvist fra landet og er tatt hånd om av politiet, sier Børresen.

Nærmere 80 kjøretøy fikk kjøreforbud inntil feil og mangler var rettet opp. Av disse var det 17 tilfeller av dårlig lastsikring, 11 som hadde montert utstyr i frontrut som var til hinder for sikten og seks biler som hadde mangler ved bremsene. I åtte tilfeller var det som ble avdekket så alvorlig at det førte til anmeldelse.

Denne lastesikringen var ikke kontrollørene spesielt imponert over... Foto: Statens vegvesen.
Denne lastesikringen var ikke kontrollørene spesielt imponert over... Foto: Statens vegvesen.

Vogntoget ble stoppet, slik så fire av dekkene ut

Brette ut kjettingene

– Hovedfokuset denne uken har vært vinterutrustning. De fleste vi har stoppet har hatt greie dekk og riktig antall kjettinger, men vi har stoppet biler med tilnærmet blanke dekk. Det trekker ned helhetsinntrykket, sier Børresen.

Til sammen fikk 16 førere gebyr for dårlige dekk eller mangler på kjettinger, mens 7 fikk kjøreforbud og 20 fikk mangellapp.

– I tillegg til at vi sjekket dekk og antall kjettinger, måtte flere førere brette ut kjettingene sine, slik at vi fikk sett at de faktisk passer til dekkene på vogntoget. Det var for øvrig flere vogntog, både norske og utenlandske som kom inn til kontrollene med kjettinger forskriftsmessig montert. Det er gledelig, sier Børresen.

LES MER: Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge

Se video: Yrkessjåfør Thorbjørn har rett og slett fått nok!