Hit drar bilprodusentene når de vil være helt i fred

ARJEPLOG (Broom/TV 2): Her tester de ut kommende modeller.

Arjeplog, langt nord i Sverige, er et yndet sted når verdens bilprodusenter skal teste ut kommende bilmodeller. Foto: Jaguar.
Arjeplog, langt nord i Sverige, er et yndet sted når verdens bilprodusenter skal teste ut kommende bilmodeller. Foto: Jaguar.

Fra innsjøen ser det egentlig ut som en ganske vanlig fritidseiendom. Et rødmalt hus, noen sidebygninger, på ingen måte prangende.

Men når vi kommer nærmere, oppdager vi kjapt at dette er noe helt annet. Bak "stugan" ligger det nemlig flere digre bygninger. Det er en rekke garasjeporter, biler svinger inn og ut – og i ett av husene er det et eget kontrollsenter. Det spraker i walkie-talkier, bilder på PC-skjermer viser hva som skjer rundt på anlegget.

– No photos!

Vi er på Jaguar Land Rovers testanlegg, langt nord i Sverige. Her utenfor Arjeplog vintertester de bilene sine, og de er langt fra alene. Den bittelille byen får mer enn doblet innbyggerantallet sitt hver vinter. Hit kommer en rekke bilprodusenter. For å teste biler, og for å få gjøre det i fred.

– No photos!

Beskjeden før vi får komme inn på anlegget er klar og tydelig. Her er det strengt forbudt å ta bilder. Dessuten er vel biljournalister egentlig de man aller minst ønsker å ha inne på dette området. Men i dag er det et lite unntak.

Husene i bakgrunnen kan se ut som de hører hjemme på et ganske vanlig svensk småbruk. Men dette er noe helt annet. Foto: Jaguar.
Husene i bakgrunnen kan se ut som de hører hjemme på et ganske vanlig svensk småbruk. Men dette er noe helt annet. Foto: Jaguar.

Pris i Sverige: 340.000 kroner. Pris i Norge: 1.120.000 kroner

Øde område

Vi er nemlig med i en liten gruppe som er invitert til Sverige for å få kjøre splitter nye Jaguar I-Pace, på samme innsjø som Jaguar Land Rover har isbanene der de gjør vintertester. Og dermed får vi også en kjapp tur innom selve testsenteret, med klart og tydelig fotoforbud.

Dagen før har vi flydd med Sveriges svar på Widerøe. Nextjet heter de, fra Stockholm, via et sted som heter Lycksele og til Arvidsjaur. Derfra en drøy times kjøretur til Arjeplog. Det er øde så langt nord i Sverige. Ett hus her, et hus der. Stort sett bare skog, før vi kjører inn i Arjeplog.

Reinsdyr er et ganske vanlig syn ute på de øde landeveiene, de flytter seg ikke helt uten videre...
Reinsdyr er et ganske vanlig syn ute på de øde landeveiene, de flytter seg ikke helt uten videre...

Dette er en av de mest spesielle testbilene vi har sett i Norge

Sett stygt på

Hit er det rett og slett ikke så mange som kommer, med mindre de bor eller jobber her. Og det er naturligvis perfekt for bilprodusentene som rykker inn med ingeniører, biltestere og ikke minst biler, hver vinter. Her får de være i fred, godt hjulpet av en lokalbefolkning som vet at bilindustrien betyr både penger og arbeidsplasser. Dukker du opp her med kamera over skulderen, blir du sett stygt på!

Det er nesten helt dødt i sentrum. En Volvo V70 taxi står på tomgang, med digre ekstralykter i fronten, obligatorisk ekstrautstyr her oppe.

Så kommer det en godt kamuflert testbil kjørende. Snøen virvles opp når den passerer, i noe som virker som godt over fartsgrensen. Så forsvinner den i snødrevet.

Nord-Sverige er et øde område, her er det langt mellom småbyene.
Nord-Sverige er et øde område, her er det langt mellom småbyene.

Er her for å jobbe

Hotellet ligger tre kilometer utenfor sentrum. I det vi svinger inn, får jeg øye på tre kamuflerte biler, temmelig sikkert Mercedeser. Men det går for fort til at jeg får tatt bilder. Og når jeg stikker opp etter innsjekk, er de borte.

Bakke inne på testområdet, her sjekker man hvordan bilene oppfører seg på ulike underlag.
Bakke inne på testområdet, her sjekker man hvordan bilene oppfører seg på ulike underlag.

På kvelden prates det stort sett engelsk og tysk rundt bordene. Disse gjestene er ikke her for å gå på ski! Faguttrykkene er mange, stemmene demper seg når det kommer nye innom baren. Noen tar en øl eller to, de fleste gir seg tidlig. De er her for å jobbe og det handler ikke om åttetimers-dager når man reiser hit opp.

På vei ut spør jeg resepsjonisten om de ser mange kamuflerte testbiler her i området.

– Njaaa, nei, noen er det jo kanskje. Men ikke så veldig mange, sier han, og viser tydelig at dette ikke er noe han har så lyst til å prate om.

Jaguar tester sin kommende elbil I-Pace på en islagt innsjø, et stykke fra Arjeplog. Foto: Jaguar.
Jaguar tester sin kommende elbil I-Pace på en islagt innsjø, et stykke fra Arjeplog. Foto: Jaguar.

Se hva Ole oppdaget i parkeringskjelleren

Vært her siden 80-tallet

Dagen etter bærer det ut til testsenteret. Først langs en øde landevei, så inn på en stikkvei uten noe navn, eller skilting. Ute i skogen kommer vi plutselig til en bom. Sjåføren hopper ut og slår inn en kode, bommen går opp og vi får kjøre videre.

Jeg legger merke til at hun følger med i speilet til den har gått ned igjen. Her skal det ikke komme noen uvedkommende inn etter oss.

Noen minutter senere kjører vi ned til innsjøen. Her har altså Jaguar Land Rover sitt anlegg. De har vært her siden 80-tallet, og stadig utvidet. BMW holder til på en annen side av sjøen, det er også et tredje selskap her, hvor bilprodusenter som ikke har egne anlegg kan leie seg inn.

Midt ute i det øde området står det en bom. Den er der for å holde uvedkommende borte.
Midt ute i det øde området står det en bom. Den er der for å holde uvedkommende borte.

Kunne ikke solgt bilene

Å utvikle nye bilmodeller er tidkrevende. Det handler om utrolig mange valg. Ting som må prøves og testes, gang på gang. Vinter og glatte veier byr på store utfordringer. Og for å få testet ut dette i praksis, er det ikke noe annet som kan måle seg med å gjøre det under realistiske forhold, på snø og is. I time etter time, dag etter dag.

– Vi kunne rett og slett ikke solgt bilene våre hvis vi ikke hadde dette testsenteret. Det vi gjør her oppe er helt avgjørende for det ferdige resultatet, forteller Adam Brant som er en av de som leder utviklingen av Jaguar I-Pace.

Inne på senteret ser vi flere kamuflerte biler, ikke bare I-Pace. Et par ser ut som modifiserte Range Rover Sport, også en bil som godt kan være neste Range Rover Evoque, ut fra proporsjonene under all kamuflasjen.

Det er dimensjoner over denne garasjen, bak portene skjuler det seg en rekke testbiler. Foto: Jaguar.
Det er dimensjoner over denne garasjen, bak portene skjuler det seg en rekke testbiler. Foto: Jaguar.

Her ble en kul Range Rover avslørt

Knaker i isen

Flere titalls ingeniører sitter og jobber rundt i de ulike bygningene. Det er kontorplass til 60 her, garasjer til 100 biler. Testbilene tankes på en "mini-bensinstasjon" inne på området. Det summer av konsentrert aktivitet.

Adam forteller at Jaguar og Land Rover stort sett frakter testbilene på lukkede biler. Da blir de kjørt helt til anlegget og losset av her. Men endel produsenter bruker også reisen opp og ned som en del av testprogrammet. Ikke sjelden dukker disse bilene også opp i Norge, opp gjennom årene har du kunnet se ganske mange av dem her på Broom.

Det knaker i isen når bilene kjører forbi. En ekkel lyd, før du blir vant til den. Isen er minst 40 centimeter tykk. Et eget team med brøytemannskaper jobber på to skift, de første starter klokken tre på natten. Alt må være klart til testsjåførene begynner på morgenen.

Det islagte vannet inneholder en rekke testbaner, brøytemannskapene jobber to skift i døgnet hele uka for å holde dem åpne.
Det islagte vannet inneholder en rekke testbaner, brøytemannskapene jobber to skift i døgnet hele uka for å holde dem åpne.

Teste på isen

De ulike banene må også vedlikeholdes. Noen blir "spesialpreppet", for å lage ulike underlag. Her er ikke mye overlatt til tilfeldighetene!

Broom-redaktør Knut Skogstad har testet I-Pace på isen.
Broom-redaktør Knut Skogstad har testet I-Pace på isen.

Inne på land er det også egne baner, laget for å kunne strekke testperioden litt ekstra, før og etter at isen er tykk nok til å kunne kjøres på.

Etter en kjapp tur rundt om på anlegget, blir vi skysset ut og videre. Det er tid for å leke litt testsjåfør selv, og kjøre I-Pace ute på isen. Så langt er den kamuflert både utenpå og inni, men det er ikke lenge til den skal debutere og så leveres til de første kundene.

1.200 nordmenn har bestilt allerede. De vil snart kunne dømme selv om Jaguar har gjort jobben sin, på innsjøen langt nord i Sverige.

Klikk her for å lese mer om I-Pace på isen

Her står den og lader innimellom to testrunder, Jaguars nye elbil I-Pace. Foto: Jaguar.
Her står den og lader innimellom to testrunder, Jaguars nye elbil I-Pace. Foto: Jaguar.

Se video: Her blir testbilene tatt på fersken, i Norge