Opel Ampera-e er en bil veldig mange nordmenn har lyst på. Problemet er bare at ventetiden etter hvert har
Opel Ampera-e er en bil veldig mange nordmenn har lyst på. Problemet er bare at ventetiden etter hvert har

Noen tjener grovt på elbil-ventetiden

Selges opptil 100.000 over nypris.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

,På finn.no er det nå godt utvalg av nye Opel Ampera-e elbiler som tilbys for priser opptil 100.000 kroner over bilens egentlige nypris.

Og utålmodige elbil-kunder kjøper til solid overpris, i stedet for å vente i måneder og år.

Denne trenden startet med en gang de første Opel Ampera-e ble levert til kunder i Norge. For mange ble det mer fristende å putte opptil 100 000 kroner ekstra rett i lomma, enn å ta i bruk sin nye bil.

Prisene spratt i været

Da vi sjekket sist, lå det flere titalls nye Amperaer for salg. Det var 2017- og 2018-modeller, med kjørelengde fra 0 til 17 000 kilometer. Prisene varierte fra 410.000 til 459.000 – friskt, når dagens nypris er 359.900 kroner, ifølge Opel Norges nettside.

Mange har bestilt bilen til en pris rundt 320.000 kroner, men det var før General Motors solgte Opel til PSA-gruppen (Peugeot Citroën og DS). Dermed måtte PSA betale det produksjonen av Ampera-e virkelig kostet, etter at prisene ifølge GM fra starten hadde vært subsidiert.

Opel Ampera-e har blitt til en stor frustrasjon for mange kunder, på grunn av ventetiden.
Opel Ampera-e har blitt til en stor frustrasjon for mange kunder, på grunn av ventetiden.

Da spratt prisen i været - og den glødende interessen for Opel Ampera-e kjølnet tilsvarende. Det ble som å få en bøtte isvann i hodet båt for kundene som sto på venteliste - og for entusiastiske Opel-forhandlere, som omsider igjen hadde kunnet glede seg over stor interesse og økende salgstall.

Topp 10:elbilene med lengst rekkevidde

Elbil-salg kunne doblet seg

Likevel er bilen fortsatt aktuell for mange som er villig til å betale for å slippe ventetid. Ikke minst den lange rekkevidden bidrar til dette.

– Vi ser noe av det samme også for andre elbil-modeller. For eksempel kan en kunde også tjene flere titusener på å videreselge sin nye VW e-Golf med en gang, sier Morten Altmann i Norsk Bilpool.

– Folk vil ikke vente, og i et marked med slik ubalanse mellom tilbud og etterspørsel blir prisene deretter. Jeg er rimelig sikker på at dersom alle elbil-leverandører hadde hatt biler på lager for levering, så ville elbil-salget her i landet ha doblet seg over natten, legger Altmann til.

Også VW e-Golf selges mange ganger videre langt over egen nypris.
Også VW e-Golf selges mange ganger videre langt over egen nypris.

Så billig får du brukt elbil

3.000 å spare i måneden

– En annen løsning som er svært populær i dag, er å kjøpe en noen år gammel brukt elbil for å spare penger mens man venter på den bilen man har bestilt. Siden 1. januar i år er det ikke lenger registreringsavgift på elbiler, så nå slipper man også den utgiften.

En bil vi ser mye av i dette bildet, er elbil-utgaven av Fiat 500. Kjøper man en slik i dag for 140.000 kroner og har den et års tid, er den trolig fortsatt verdt rundt 110.000 kroner. Har man så i løpet av dette året spart 3.000 kroner i måneden bare på bompenger, så blir jo dette regnestykket veldig hyggelig. legger Morten Altmann til.

Brukt elbil: Hvor lenge varer egentlig batteriet?

Spennende elbil-år: Se mer i videoen under