Noen tjener grovt på elbil-ventetiden
Selges opptil 100.000 over nypris.
,På finn.no er det nå godt utvalg av nye Opel Ampera-e elbiler som tilbys for priser opptil 100.000 kroner over bilens egentlige nypris.
Og utålmodige elbil-kunder kjøper til solid overpris, i stedet for å vente i måneder og år.
Denne trenden startet med en gang de første Opel Ampera-e ble levert til kunder i Norge. For mange ble det mer fristende å putte opptil 100 000 kroner ekstra rett i lomma, enn å ta i bruk sin nye bil.
Prisene spratt i været
Da vi sjekket sist, lå det flere titalls nye Amperaer for salg. Det var 2017- og 2018-modeller, med kjørelengde fra 0 til 17 000 kilometer. Prisene varierte fra 410.000 til 459.000 – friskt, når dagens nypris er 359.900 kroner, ifølge Opel Norges nettside.
Mange har bestilt bilen til en pris rundt 320.000 kroner, men det var før General Motors solgte Opel til PSA-gruppen (Peugeot Citroën og DS). Dermed måtte PSA betale det produksjonen av Ampera-e virkelig kostet, etter at prisene ifølge GM fra starten hadde vært subsidiert.
Da spratt prisen i været - og den glødende interessen for Opel Ampera-e kjølnet tilsvarende. Det ble som å få en bøtte isvann i hodet båt for kundene som sto på venteliste - og for entusiastiske Opel-forhandlere, som omsider igjen hadde kunnet glede seg over stor interesse og økende salgstall.
Topp 10:elbilene med lengst rekkevidde
Elbil-salg kunne doblet seg
Likevel er bilen fortsatt aktuell for mange som er villig til å betale for å slippe ventetid. Ikke minst den lange rekkevidden bidrar til dette.
– Vi ser noe av det samme også for andre elbil-modeller. For eksempel kan en kunde også tjene flere titusener på å videreselge sin nye VW e-Golf med en gang, sier Morten Altmann i Norsk Bilpool.
– Folk vil ikke vente, og i et marked med slik ubalanse mellom tilbud og etterspørsel blir prisene deretter. Jeg er rimelig sikker på at dersom alle elbil-leverandører hadde hatt biler på lager for levering, så ville elbil-salget her i landet ha doblet seg over natten, legger Altmann til.
3.000 å spare i måneden
– En annen løsning som er svært populær i dag, er å kjøpe en noen år gammel brukt elbil for å spare penger mens man venter på den bilen man har bestilt. Siden 1. januar i år er det ikke lenger registreringsavgift på elbiler, så nå slipper man også den utgiften.
En bil vi ser mye av i dette bildet, er elbil-utgaven av Fiat 500. Kjøper man en slik i dag for 140.000 kroner og har den et års tid, er den trolig fortsatt verdt rundt 110.000 kroner. Har man så i løpet av dette året spart 3.000 kroner i måneden bare på bompenger, så blir jo dette regnestykket veldig hyggelig. legger Morten Altmann til.
Brukt elbil: Hvor lenge varer egentlig batteriet?
Spennende elbil-år: Se mer i videoen under