Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kompakte SUV-en Tiguan har vært en stor suksess for Volkswagen. Første generasjon var Norges mest solgte SUV i flere år. Når andre generasjon har slitt litt med å følge opp det, skyldes det nok mer utviklingen i nybilmarkedet – enn bilen selv.

Tiguan har nemlig møtt veldig tøff konkurranse fra hybrider og elbiler og har ikke kunnet svare direkte på det. VW tilbyr nemlig ikke noen ladbar GTE-versjon, her er det kun bensin og diesel som gjelder.

Tidligere har vi testet Tiguan med både bensin og dieselmotor.

Denne testbilen heter Allspace. Det betyr i praksis en forlenget Tiguan, med to ekstra seter bakerst. Sjuseters SUV er drømmebil for mange nordmenn, nå skal vi finne ut hvor bra denne nykommeren er.

Under panseret finner vi for øvrig en 2-liters dieselmotor på 190 hestekrefter. Bilen har 4x4, DSG-automatgir og høyeste utstyrsnivå som heter Highline.

Allspace betyr at Tiguan er forlenget , og har fått to ekstra seter bakerst.
Allspace betyr at Tiguan er forlenget , og har fått to ekstra seter bakerst.

Hva er nytt?

Allspace-utgaven er 21,5 centimeter lengre enn standard Tiguan. Hvis du tar fram linjalen og sjekker, er ikke det veldig mye. Men på denne plassen har altså VW klart å klemme inn to ekstra bakseter, med litt bagasjerom igjen bak der igjen.

Totalt sett måler bilen 4,70 meter. Det er kompakt til å være sjuseters SUV. Men for de som ikke ønsker seg en stor og prangende SUV, er det naturligvis positivt.

Klappbord på forseteryggene, med integrert koppholder. Dette er et bra sted å være!
Klappbord på forseteryggene, med integrert koppholder. Dette er et bra sted å være!

Hva er styrker og svakheter her?

Tiguan er i utgangspunktet en svært kompetent og gjennomført bil. VW ødelegger ikke det inntrykket når de lager sjuseter av den. Akselavstanden er økt med 10,9 centimeter. Du bør nok helst gå direkte fra den ene utgaven til den andre for å merke særlig forskjell på det.

Ute på veien har Tiguan solid og komfortabel kjørefølelse. Støydempingen er også god.

Interiøret er ikke i premiumklassen, men alt du tar og kjenner på føles solid. Her er det ikke mye å sette fingeren på.

Apropos kompakt bil: De to bakerste setene egner seg best for barn. Det er høyden som fort er problemet her. Beinplassen kan du øke ved å skyve det midterste baksetet framover (det er todelt). Smart løsning for å få utnyttet plassen best mulig. Som sjuseter har den 230 liters bagasjerom.

Digert bagasjerom når du bruker den som femseter, hele 700 liter.
Digert bagasjerom når du bruker den som femseter, hele 700 liter.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Hva koster den?

Tiguan har aldri vært en spesielt rimelig bil, da blir du kanskje ikke overrasket over prislappen på denne utgaven heller. Den starter på 583.100 kroner. Her er det i tillegg utstyr som Discover Pro navigasjon, ryggekamera og parkeringsassistent, head up display, sportsseter i skinn og svingbart hengerfeste, for å nevne noe.

Volkswagen har begynt å ta seg godt betalt for utstyret de siste årene. Her ender vi på 696.700 kroner. Ja, nesten 700.000 kroner for en Volkswagen Tiguan. Det er nok i manges øyne veldig mye penger.

Hvem er konkurrentene?

Interessant nok kommer den tøffeste fra "eget hus", nemlig Skoda Kodiaq. De to deler også veldig mye under skallet. De har også nesten nøyaktig de samme målene, men Kodiaq er jevnt over noe rimeligere. Det skal den da også være.

Land Rover Discovery Sport er en annen sjuseters-konkurrent, den blir i praksis fort dyrere enn Tiguan. Etter at Qashqai +2 forsvant, er X-Trail Nissans bil i denne klassen, den selger ikke særlig bra i Norge.

Hvis antall seter og 4x4 er det viktigste for deg, ikke at det er SUV, da skal du også ta en titt på Ford S-Max. Den gir betydelig mer plass, til lavere pris.

Vil naboen bli imponert?

Dette er egentlig en smart bil for de som ønsker å snobbe litt ned med bilvalget sitt. Det er neppe mange som tror at du har brukt 700.000 kroner på bil når du kommer i denne. Tiguan oser nøkternhet og diskret design. Allspace-utgaven ser litt "påbygget" ut, i alle fall nå i starten.

Designet er diskret og temmelig nøkternt. Her er det ikke så veldig mye som røper at vi snakker bil til nesten 700.000 kroner.
Designet er diskret og temmelig nøkternt. Her er det ikke så veldig mye som røper at vi snakker bil til nesten 700.000 kroner.

...men denne har naboen garantert ikke maken til

Broom mener:

Joda, den koster kanskje mer enn du forventer, men Tiguan Allspace er en bil som langt på vei forsvarer prisen. I denne utgaven savner vi ikke noe utstyr, 190-hesteren er sterk og gir solid kraftoverskudd. Legg til utmerket DSG-automat, sju seter og firehjulstrekk, og du har en bil som er perfekt for veldig mange norske familier.

Men så er det også en ganske høy "tenk om"-faktor her. Nemlig: Tenk om denne hadde vært ladbar hybrid!

Testbilen sender avgårde 244.743 kroner til statskassa i form av avgifter. Hva tror du det tilsvarende tallet er for Passat GTE som står ved siden av Tiguan Allspace i salgslokalene? Null kroner!

Hadde Tiguan Allspace fått en slik prisreduksjon, er det nok ikke langt unna at dette ville vært Norges mest solgte bil. Da snakker vi Lotto-gevinst for importør og forhandlere. Vi vil tro de har vært innom tanken noen ganger... Men til tross for rykter i starten, har altså ikke VW valgt å lage noen GTE-utgave av Tiguan. Og i dag er mange skeptisk til å kjøpe diesel, også i denne klassen.

Her får du SUV med sju seter til lavpris

Hva mener eierne?

47 Tiguan-eiere har lagt inn vurdering av sin bil i Brooms bilguide. Lurer du på hva de mener? Da skal du klikke her:

Visste du at:

– Tiguan-navnet gikk til topps i en navnekonkurranse i tyske Auto Bild. Blant de andre alternativene var Namib, Nanuk og Rockton.

– Første generasjon Tiguan solgte svært godt, også mot slutten. Derfor lot Volkswagen i enkelte markeder leve videre under navnet Tiguan Limited, med ekstra mye utstyr til en hyggelig pris.

– Du får Tiguan uten 4x4, hvis du ønsker det. Aller billigste utgave har forhjulstrekk og starter på 326.600 kroner.

Tiguan har akkurat fått en lillebror, les mer om den her:

Hadde det stått GTE på denne hekken, ville prisen vært betydelig lavere. Og vi nordmenn hadde sannsynligvis flokket oss rundt den.
Hadde det stått GTE på denne hekken, ville prisen vært betydelig lavere. Og vi nordmenn hadde sannsynligvis flokket oss rundt den.

VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE

Modell: 2,0 TDI 4x4 DSG Highline Motor: 2-liter diesel Effekt: 190 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 8,6 sek Toppfart: 210 km/t Forbruk: 0,59 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,70 - 1,83 - 1,67 meter Vekt: 1770 kg Bagasjerom: 230/700/2.775 liter Pris: 583.100 kroner

Se video: Her er Tiguan Allspace ute på test