Konseptbilen 40.2 ble vist første gang i 2016. Nå er det klart at den er utgangspunktet for Volvos første helelektriske bil.
Konseptbilen 40.2 ble vist første gang i 2016. Nå er det klart at den er utgangspunktet for Volvos første helelektriske bil.

Dette skal bli Volvos første elbil

Og den er ikke langt unna.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har lenge vært kjent at Volvo jobber på spreng med elektriske drivlinjer. Fra neste år skal de tilby en eller annen form for elektrisk drivlinje på alle sine modeller. Og ren elbil er heller ikke langt unna.

Nå avslører engelske Autocar at Volvos første elbil skal baseres på konseptbilen 40.2. De har nemlig pratet med Volvos utviklingssjef Henrik Green, som letter ganske mye på sløret rundt planene.

Ny plattform

Vi i Broom var for øvrig på den eksklusive avdukingen av denne modellen, da den ble vist første gang som konseptbil i 2016. Da sto den sammen med modellen som senere har blitt XC40, og som lanseres i Norge i løpet av noen uker.

40.2 er litt lenger unna. Vi får ikke noen konkret lanseringsdato ennå, bare at den skal komme til neste år.

Bilen er bygget på Volvos nye plattform for kompakte biler, kalt CMA. Denne plattformen er utviklet fra bunnen av for å kunne brukes til flere drivlinjer, også ren elektrisk.

Sporty kombidesign med en liten offroadfaktor preger 40.2.
Sporty kombidesign med en liten offroadfaktor preger 40.2.

Denne elbilen fikk lengre rekkevidde

Annerledes å utvikle elbil

Rekkevidde er noe mange lurer på når det gjelder elbiler. Her er det klart at Volvo kommer til å satse på flere alternativer. Sannsynligvis blir det en versjon som skal kunne klare minst 500 kilometer, etter dagens målestandard. Det blir også utgaver med kortere rekkevidde, dermed også lavere pris.

Hos Volvo jobber de nå på spreng med bilen. Og de har fått erfare at det er noen ekstra utfordringer å utvikle elbil.

– Vi er midt i utviklingen og tar hele tiden nye skritt. Dette er ganske så forskjellig fra å utvikle en nybil, sammenlignet med hvordan det var for 5-10 år siden. Da satte du forutsetningene 3-4 år før bilen skulle lanseres og jobbet mot de målene. Gjorde du det bra, ble resultatet som regel konkurransedyktig. Men nå føles det som vi endrer kravene hver måned. Vi forsøker hele tiden å legge til nye elementer, fordi teknologien endrer seg så raskt, forteller Henrik Green, til Autocar.

Volvo går for et særegent design på sin 40-serie, det gjelder også denne bilen.
Volvo går for et særegent design på sin 40-serie, det gjelder også denne bilen.

Du kan spare nesten 200.000 kroner på XC90 – men, det er et men...

I strupen på Leaf og e-Golf

Og Volvo er avhengig av at dette blir en suksess. Målet er å selge én million elektrifiserte biler, innen 2025. Det betyr en rekke elbiler, og ladbare hybrider. Det er for øvrig ventet at XC40 blir den andre, rene elbilen fra svenskene.

XC40 deler plattform med den første elbilen fra Volvo.
XC40 deler plattform med den første elbilen fra Volvo.

XC40 forandret seg lite fra konseptstadiet, til produksjonsklar. Ryktene sier at det samme gjelder 40.2. Dette er en sporty, femdørs kombi, med et lite snev av offroad-faktor.

Med alle batteriene plassert nede i gulvet er det grunn til å forvente god innvendig plass. I forhold til dagens konkurrenter, snakker vi en bil som kommer til å gå rett i strupen på bestselgere som Nissan Leaf, VW e-Golf og Hyundai Ioniq, for å nevne noen.

PS: Volvo har laget elbiler tidligere også, den siste var en elektrisk utgave av småbilen C30. Men her var produksjonsantallet svært lavt, bilene var i praksis mer en test av teknologien for Volvos del.

Dette er bruktbilen for deg som ikke skal på IKEA

Produksjonen er i gang, se mer av XC40 i videoen under: