Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det begynner å bli en god stund siden 8-serie var BMWs flaggskip, nærmere bestemt skal vi tilbake til 90-tallet.

I løpet av de ti årene bilen var i produksjon, ble det kun laget rundt 30.000 eksemplarer av det som var BMWs dyreste modell. I 1999 stanset produksjonen, men nå er det straks klart for et skikkelig comeback!

Avsløres på bane

Så langt har vi kun sett bilder av konseptbilen, samt noen få spionbiler av det som nærmer seg en produksjonsklar modell. Nå letter imidlertid BMW litt på sløret, og avslører likeså godt verstingutgaven på testkjøring i Italia. Nærmere bestemt på bane i Aprilia.

Her snakker vi feite enderør. Bare vent til du får høre lyden i videoen nederst i saken.
Her snakker vi feite enderør. Bare vent til du får høre lyden i videoen nederst i saken.

Selv om vi snakker om en kamuflert prototype, bekrefter BMW at bilen gir en sterk indikasjon på hva vi kan vente oss av nye 8-serie.

Testkjøringen på den fire kilometer lange høyhastighetsbanen viser kommende M8 i fullt driv. Her er formålet å analysere akselerasjon, styring og bremseegenskaper. I tillegg får vi høre en smakebit av lydbildet på verstingutgaven, noe som virkelig lover godt.

Akkurat avduket: En av de lekreste bilene deres noensinne

Ikke like brutal som konseptet

BMW har nylig også sluppet det aller første teaserbilde av det kommende flaggskipet.

Slik ser konseptbilen ut, som ble vist første gang under bilmessen i Villa D'Este i fjor.
Slik ser konseptbilen ut, som ble vist første gang under bilmessen i Villa D'Este i fjor.

Det er ikke mye vi får se, men baklysene bekrefter at spionbildene vi har sett tidligere stemmer med den ferdige produksjonsmodellen.

Det er heller ingen tvil om at 8-serie har et langt mer utagerende design enn de andre modellene fra Bayern. Den lave og brede fronten er på plass, med aggressive linjer både i lyker, spoilere og grill.

Prototypen vi ser på banen avslører dessuten to gigantiske enderør. Det er selvsagt en viktig detalj på en bil som M8.

Hvis vi sammenligner de nye bildene med konseptbilen som ble vist i fjor, fremstår den ikke like spenstig og linjelekker.

BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

Her er alt BMW vil vise av den ferdige produksjonsmodellen.
M8 prototype på test i Italia.
Foto: Uwe Fischer
^

Lanseres i år

Det er ingen overraskelse at BMW kommer til å plassere solide motorer under panseret på nye 8-serie. I følge ryktene skal M8 faktisk få enda mer krefter enn de 600 hestene som bor i nye M5. Kanskje snakker vi om klassens raskeste?

I dag er det Mercedes-AMG S Coupe 63 som er blant aller raskeste i dette segmentet. Den yter nemlig 612 hk og klarer 0-100 km/t på brennkjappe 3,5 sekunder. BMW vil neppe være noe dårligere her.

Nå er det heldigvis ikke lenge igjen til vi får det endelige svaret. 8-serie lanseres nemlig i år, og ryktene skal ha det til at bilen trolig debuterer under årets bilmesse i Geneve. Den går av stabelen mot slutten av mars.

I mellomtiden får vi nøye oss med videoen fra banekjøringen i Italia. Lyden fra nye M8 tror vi du ikke vil gå glipp av:

Sjekk spionbildene av BMW 8-serie her