Kjøreforbud for én av fire i fjor

Har trappet opp kontrollen av tunge kjøretøy.

Statens vegvesen gjennomførte over 30.000 fullverdige tungbiler i Region øst i fjor. Hele en av fire sjåfører fikk pålegg om å rette feil eller mangler, før de fikk kjøre videre. Dette bildet er fra en tidligere kontroll på Svinesund. Her endte det med en klekkelig bot til sjåføren, som også mistet førerretten i Norge fem år framover. Foto: Statens vegvesen.
Statens vegvesen gjennomførte over 30.000 fullverdige tungbiler i Region øst i fjor. Hele en av fire sjåfører fikk pålegg om å rette feil eller mangler, før de fikk kjøre videre. Dette bildet er fra en tidligere kontroll på Svinesund. Her endte det med en klekkelig bot til sjåføren, som også mistet førerretten i Norge fem år framover. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen har de siste årene hatt økt fokus på kontroll av tyngre kjøretøy. I fjor ble det gjennomført over 30.000 fullverdige tungbilkontroller i Region øst. Det vil si fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland.

Så mye som en fjerdedel av de som ble stoppet, fikk pålegg om å rette feil eller mangler før videre kjøring.

Overlast, dårlig lastsikring og dårlig sikt var hovedgrunnene for kjøreforbud. Dette fordelte seg slik: Overlast – 2.362 kjøretøy. Dårlig lastsikring – 1.905 kjøretøy. Dårlig sikt ut frontrute og speil – 1.946 kjøretøy.

Kan ikke bruke kjettinger

– Selv om de fleste vi stopper har alt i orden, så er disse tallene skremmende høye, sier seksjonsleder i Statens vegvesen Region øst, Erik Wolff.

Vegvesenets mål er å luke ut de kjøretøyene og førerne som er til fare for egen og andres sikkerhet i trafikken.

– Det mest positive er at tilstanden på dekk og kjettinger har blitt mye bedre de siste årene. For få år siden fikk nesten en tredjedel av de vi stoppet kjøreforbud på grunn av dette. Her har det skjedd vesentlige forbedringer. Når det er sagt, ser vi stadig eksempler på førere som ikke kan bruke kjettinger. Da hjelper det lite at de har med seg riktig antall i bilen, sier Wolff.

Slik la vogntoget ut på nordnorske vinterveier

Større blindsone

Seksjonslederen er forundret over at flere tungbiler blir stoppet med juggel og vimpler som reduserer sikten til sjåføren. 1.946 kjøretøy fikk kjøreforbud på grunn av dårlig sikt ut frontrute og speil.

– Det er en del førere som gjør hytta i vogntoget sitt litt for hjemmekoselig. De henger opp vimpler og juggel og monterer til og med bord for å få plass til forstyrrende elementer i frontruta. Dette må vi slå ned på. Blindsonen til et tungt kjøretøy er stor nok som den er, sier Wolff, i en pressemelding.

Han er også bekymret for tilstanden på bremsene til flere av de kontrollerte kjøretøyene.

Kontrollørene til Statens vegvesen var ikke imponert over det som var igjen av sikt i denne frontruta. Det endte med kjøreforbud. Foto: Statens vegvesen.
Kontrollørene til Statens vegvesen var ikke imponert over det som var igjen av sikt i denne frontruta. Det endte med kjøreforbud. Foto: Statens vegvesen.

Sjåføren nektet å flytte vogntoget fra E6

Rene dødsfeller

– 228 kjøretøy hadde så dårlige bremser at de ikke fikk kjøre videre før de hadde utbedret manglene. I åtte av tilfellene var bremsene så dårlige at vi gikk til anmeldelse av føreren. Tunge kjøretøy med dårlige bremser er rene dødsfellene ute i trafikken. Disse er det viktig å få fjernet fra vegen, sier Wolff.

421 av de 1.123 anmeldelsene kom som følge av brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Når vi anmelder for dette, er det snakk om grove brudd på reglene. I mange tilfeller er det ren juks og manipulering. Da setter man seg selv og andre i fare langs vegen og man ødelegger konkurransegrunnlaget for de som driver etter regelverket. Vi ser svært alvorlig på slike brudd, sier Wolff.

Vegvesenets kontrollører har lenge hatt fokus på å sjekke dekkenes tilstand, her har det vært bedring de senere årene. Foto: Statens vegvesen.
Vegvesenets kontrollører har lenge hatt fokus på å sjekke dekkenes tilstand, her har det vært bedring de senere årene. Foto: Statens vegvesen.

Mange slipper unna

337 biler med farlig last, såkalt ADR-transport, ble kontrollert i de fem fylkene i Region øst i løpet av 2017. 103 av disse fikk kjøreforbud og 36 ble anmeldt.

– Dette dreier seg om kjøretøy som for eksempel frakter eksplosiver, syre eller andre skadelige kjemikalier. Ved alvorlige brudd på reglene som gjelder for disse transportene, blir både fører, transportør og i noen tilfeller også speditørene anmeldt, sier Wolff.

Kontrollene er i stor grad målrettet. Langt flere kjøretøy enn de som ender opp i statistikken har sluppet unna med en mindre grundig sjekk eller blitt vinket forbi en av vegvesenets kontrollstasjoner.

LES OGSÅ: Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge

Video: De skal kontrollere vogntoget, se hva som skjer da