Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man skal være på vakt når man ferdes på internett.

Det finnes nok av folk med uærlige hensikter som er interessert i dine personlige informasjon, brukernavn og passord.

De fleste har lært seg å være kritiske når de får e-poster som utgir seg for å være fra banken eller Netflix, der man bes om å klikke på en lenke for å «oppdatere» eller «bekrefte» kundeinformasjon.

Datainnbrudd rettet mot bedrifter er vanskeligere å gardere seg mot. En rekke ganger har kriminelle slått til mot kundedatabaser i store bedrifter.

Store bedrifter rammet

I august i fjor hevdet hackere at de stjal personlig informasjon til 6 millioner Instagram-brukere. Informasjonen ble ifølge CNN lagt ut for salg på det mørke nettet.

Hotellkjeden Hilton, lagringstjenesten Dropbox, nettsamfunnet MySpace og IT-selskapet Adobe er andre firmaer som har blitt utsatt for innbrudd de siste årene.

Om du vil sjekke om din påloggingsinformasjon noen gang er kommet på avveie, finnes det flere tjenester på nett hvor man kan kjøre sin adresse mot store databaser hvor informasjon fra kjente innbrudd er lagret. Det er ikke så dumt å ta en slik sjekk, sier seniorrådgiver Vidar Sandland i NORSIS.

– Jeg overvåker flere av mine domener selv gjennom slike tjenester. Jeg får varsel om informasjon kommer på avveie, sier Sandland.

En absolutt betingelse om man vil sjekke sin egen adresse eller domene, er at man aldri må oppgi passord.

– Du må kun oppgi domenenavn eller epostadresse. Dette er ikke sensitiv informasjon som du sikkert har delt ut hundrevis av ganger uansett, sier Sandland.

Samler stjålet data

Have I been pawned er en slik tjeneste. Her er det samlet enorme mengder data fra datainnbrudd, altså data som noen har tilegnet seg ulovlig og siden er gjort offentlig tilgjengelig.

Et kjapt søk viser at undertegnedes gmail-adresse og passord ble eksponert da Dropbox hadde et sikkerhetsbrudd i 2012.

Selv om personlig informasjon er på avveie, er det slett ikke sikkert at noen har forsøkt å bruke det på en ondsinnet måte. Likevel kan det være en god idé å bytte passord.

NORSIS anbefaler folk å benytte ulike passord på ulike tjenester. De anbefaler også sterkt at man tar i bruk totrinns verifisering på tjenester som tilbyr dette, som Facebook og Google.

Dersom man gjør det, vil ikke uvedkommende kunne logge seg inn på din konto selv om de sitter med både brukernavn og passord.

Vidar Sandland understreker at NORSIS ikke går god for noen tjenester som lar deg sjekke din bruker mot datainnbrudd.