Helt ny – og nå kan du bli med på tur

Den nye London-taxien kommer også til Norge.

Designet er tradisjonelt, men under skallet skjuler det seg en bil som virkelig har blitt ny.
Designet er tradisjonelt, men under skallet skjuler det seg en bil som virkelig har blitt ny.

London-taxien har forlengst blitt et ikon. Den karakteristiske bilen er et landemerke i seg selv, gjerne rattet av en cockney-pratende og utadvendt kar med stålkontroll over alle Londons gater og smug.

Å erstatte en slik bil er naturligvis ikke enkelt, men det er akkurat det London EV Company (LEVC) er i gang med. Det aller første eksemplaret av dere nye TX e-City London Taxi er nå ute i trafikken i Storbritannias hovedstad London.

Ladbar hybrid

Bak rattet sitter David Harris (46). Han er tidligere tennisproff, og har kjørt drosje i London siden han la racketen på hylla. Harris var den aller første som bestilte den nye taxien, dermed er han også først ut med den i byens gater.

Førsteinntrykket er nok at bilen ikke ser så veldig ny ut, men det er den så absolutt. Dette er nemlig en revolusjon i forhold til bilen den erstatter.

I tråd med stadig økende miljøfokus også i London, har den nye Londontaxien blitt elektrifisert. Dette er en ladbar hybrid, med elektrisk rekkevidde på inntil 130 kilometer. I tillegg er den utstyrt med en 1,5-liters bensinmotor, som fungerer som en rekkeviddeforlenger. Planen er at bilen skal kunne brukes på strøm innenfor bystrøk, så kan bensinmotoren trå til på lengre turer.

Les også: Dette kaller vi heftig taxi

Her er David Harris på plass bak rattet i sin nye taxi. Han forventer å spare flere tusen kroner i drivstoffutgifter framover.
Her er David Harris på plass bak rattet i sin nye taxi. Han forventer å spare flere tusen kroner i drivstoffutgifter framover.

Bedre opplevelse for passasjerene

Bra for miljøet, men også bra for eieren. Det er anslått at de månedlige driftsutgiftene vil ligge rundt 5.000-6.000 kroner lavere, enn for diesel-taxien den erstatter.

Opplevelsen for passasjerene skal også bli en helt annen tidligere. Komfort og sikkerhet er kraftig forbedret. I tillegg kan passasjerene glede seg over wifi, flere strømuttak, USB-porter og et stort panorama-glasstak.

London er naturligvis viktig for dette prosjektet, men LTC har større planer enn som så. Etter at de ble overtatt av kinesiske Geely (som også eier Volvo) tilbake i 2012, har de startet en omfattende produktutvikling.

Her kommer mange nordmenn til å sitte, gjerne omgitt av en god bunke handleposer. Både komfort og sikkerhet skal være vesentlig forbedret sammenlignet med forgjengeren.
Her kommer mange nordmenn til å sitte, gjerne omgitt av en god bunke handleposer. Både komfort og sikkerhet skal være vesentlig forbedret sammenlignet med forgjengeren.

Geely kommer snart med et helt nytt bilmerke

Norsk importør

Her er det snakk om milliard-investeringer, i en helt ny og skreddersydd taxi-plattform.

Geelys ambisjon er å kunne selge denne bilen over hele verden. Klarer de å kuppe markedet for taxier i verdens storbyer, kan de virkelig ha skutt blinken.

Det blir forresten ikke lenge til vi får se den i Norge også. Selskapet Autoindustri AS har nemlig blitt offisiell importør av London-taxien:

Også hekken er tro mot tradisjonene, selv om bilen har blitt helt ny.
Også hekken er tro mot tradisjonene, selv om bilen har blitt helt ny.

Ikke bare taxi?

– Dette gleder vi oss til. Vi har stor tro på denne modellen ut mot taximarkedet, sa adminstrerende direktør Jan Kåre Holmedal i Autodindusti, til Broom før jul i fjor.

– Vil dere kun henvende dere til taxibransjen, eller kan dette også være en bil for privatmarkedet?

– Det har vi egentlig ikke tatt stilling til ennå. Bilen er jo bygget fra bunnen av som en taxi, men har naturligvis også kvaliteter som mange andre også vil sette pris på, sa Holmedal den gangen.

Brukt taxi kan være kjempesmart bilkjøp

Den nye London-taxien har allerede vært i Norge, se video under: