En rekke bilprodusenter tester akkurat nå kommende modeller i vår del av verden. Vintertest av nye biler er en viktig del av utprøvingen alle nye biler må gjennom, før de kan gå ut i produksjon.

Mye av dette foregår på islagt vann nord i Sverige. Noen biler transporteres på lukkede trailere opp og ned dit, mens andre kjøres på vei. Fordelen med det siste er at man da også får med seg mange mil på landvei, under vinterlige forhold.

Tok bilder i rundkjøringen

Det siste gir også gode muligheter for bilinteresserte fotografer: Som Ingar Evensen (53) fra Elverum. Han var ute og kjørte med kameraet i bilen forleden, da han fikk et ganske spesielt syn:

– Jeg møtte bilene på Trysilvegen, ved avkjøringen til Starmoen. Da bråsnudde jeg og kjørte etter dem, men det rakk å komme to biler mellom meg og testbilene. Jeg fikk tatt noen bilder i en rundkjøring som ligger i Elverum på Hamarvegen, mellom Terningmoen og Mekonomen forteller Ingar.

Så gikk ferden videre, med fotografen på hjul:

Dette er en av de mest spesielle testbilene vi har sett i Norge

Rette linjer

– Jeg kjørte etter dem til Løten, hvor jeg fikk tatt noen bilder til i krysset ved Myklegard. Deretter mot til avkjøringen til Løten sentrum, Jeg håpet at de skulle stoppe, men de fortsatte mot Oslo, forteller Ingar som fikk med seg at det var biler fra Mercedes som var ute på test.

Rette og ganske firkantede linjer preger GLB, ikke ulikt SUV-en GLK som ble erstattet av GLC for noen år siden. Foto: Ingar Evensen.
Rette og ganske firkantede linjer preger GLB, ikke ulikt SUV-en GLK som ble erstattet av GLC for noen år siden. Foto: Ingar Evensen.

Nærmere bestemt er det mye som tyder på at dette er den helt nye SUVen GLB, og kommende A-klasse sedan.

– GLB er en kompakt SUV, mellom dagens GLA og GLC. Det har lenge vært spekulert i at bilen skal ta med seg designelementer fra konseptbilen Ener-G Force, som vi så allerede i 2012. Disse bildene bekrefter i alle fall at grunntrekkene stemmer. Jeg syns designtrekkene minner veldig om GLK, som senere ble erstattet av GLC. Blant de største forskjellene fra dagens GLA og GLC er den rette taklinjen, som betyr bedre plass i baksetet. Her tror jeg vi heller ikke skal utelukke at bilen som lanseres neste år, kommer som sjuseter, sier Brooms Mats Brustad.

En av verdens tøffeste biler blir ny

Ladbar hybrid?

Han følger blant andre Mercedes tett. Her er noen flere stikkord fra Mats, rundt GLB:

Brooms Mats Brustad til stede på isbane-kjøring med BMW Norge.
Brooms Mats Brustad til stede på isbane-kjøring med BMW Norge.

– Bilen bygger på Mercedes sin nye MFA2-plattform, sammen med nye A-Klasse. Den skal bli både lettere og mer fleksibel enn utgående plattform.

– Leveres trolig med både forhjulstrekk og 4Matic

– Det ryktes allerede om ladbar hybrid med 70 kW batteri.

– Interiøret blir tilnærmet likt kommende A-klasse.

– Det forventes 500 liter bagasjeromsplass.

– Motorer: MB har inngått avtale med Renault og Nissan, og vil trolig bruke nye 1,3- og 1,8-liters bensinmotorer i GLB. Mercedes' egne dieselmotorer kommer også.

Ener G Force: SUV-en du kan skremme naboen med

Kommer til Norge?

GLB bør kunne ha stort potensiale i SUV-landet Norge, særlig hvis ryktene om ladbar hybrid stemmer. Disse bilene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, det har bidratt til høye salgstall.

Akkurat det kan vi nok ikke forvente av den andre testbilen Ingar har knipset, A-klasse sedan:

– Nei, USA og Asia generelt er de viktigste markedene for små sedaner. Derfor vil nok bilen prioriteres dit først. Det er heller ikke en automatikk at modeller skreddersydd for enkelte markeder tar turen til Europa. Det er BMW 1-serie sedan et eksempel på. Men akkurat når det gjelder A-Klasse tror jeg absolutt denne vil dukke opp i Norge. Da vil den blant annet ta opp konkurransen mot Audi A3 Sportsedan, sier Mats Brustad.

Mercedes-minstemannen A-klasse skal nå for første gang komme som sedan. Foto: Ingar Evensen.
Mercedes-minstemannen A-klasse skal nå for første gang komme som sedan. Foto: Ingar Evensen.

Versting-grill

– Bilen så vi som konsept under fjorårets bilmesse i Shanghai, og det er veldig mye likt her. Det lille vi ser av baklyktene er nærmest identisk med konseptet. De går fra å være veldig runde i kantene til å bli avlange med rette linjer. Faktisk minner de litt om lyktene til en sterk konkurrent fra Ingolstadt.

– Hvis vi ser nærmere på hekken, ser vi at den er sterkt inspirert fra den langt mer luksuriøse CLS, som akkurat er lansert. Basert på andre bilder jeg har sett, vil også fronten minne mye om CLS. Et mer aggressivt og foroverlent design, som vi nok kommer til å se mer av på Mercedes sine modeller fremover. Jeg tror forresten vi heller ikke skal utelukke at nye A-Klasse får en helt ny Panamericana-grill, den vi kjenner igjen fra verstingen AMG GT R, avslutter Mats.

Dette er lekker bil som få skal kjøpe

USA er et stort marked for mindre sedaner, her hjemme er kundegrunnlaget langt mindre. Foto: Ingar Evensen.
USA er et stort marked for mindre sedaner, her hjemme er kundegrunnlaget langt mindre. Foto: Ingar Evensen.

Motorsport-fotograf

Det er forresten langt fra første gang Ingar har tatt bilder av bil i fart. Han har blant annet fotografert på svært mange motorsportstevner:

Her er ett av Ingvars bilcrossbilder, fra Starmoen i 2008. Foto: Ingar Evensen.
Her er ett av Ingvars bilcrossbilder, fra Starmoen i 2008. Foto: Ingar Evensen.

– Første gang var på Rally Sweden i 2002. Jeg har også vært på Rally Finnskog, Rally Hedmarken, Romjulsrally, Vålerbanen og bilcross på Starmoen i Elverum.

– Jeg har med meg fotosekken stort sett hver gang jeg setter meg i bilen, om så det er en liten tur på butikken, avslutter Ingar.

Akkurat det nyter altså alle leserne på Broom godt av nå. Mens noen testsjåfører hos Mercedes kanskje ikke er like fornøyde...

LES MER: SUV-en ble dekket til med en gang Tom begynte å ta bilder

Se video: Her filmer han testbilene med dashcam