Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen er både et ikon og en legende. Den selges i mer enn 190 land verden over og har allerede med seg en 65-årig lang historie i bagasjen. Vi snakker om Toyota Landcruiser.

Den kommer nå i ny utgave. For å finne ut hva som bor i bilen sendte vi vår egen bilekspert, langt, langt av gårde. Nærmere bestemt til Afrika og Namibia. Der skal han teste denne bilen der den kanskje på sett og vis aller mest hører hjemme – i villmarka.

Vi skal selvfølgelig gjøre som vi alltid gjør. Ta en telefon for å få et kjapt førsteinntrykk, men nå er vi rett og slett spent på om vi overhodet oppnår kontakt. Stedet er ikke kjent for spesielt god 4G- eller nettdekning, men la oss gi det et forsøk.

I Afrika

– Ring, ring...

– Hallo, det er Benny her.

– Heisann, er du vel framme?

– Ja da. Etter to flybytter og nesten ett døgn etter jeg dro hjemmefra i snøføyke i Asker, så er jeg i Namibia. Her er det solkrem, shorts og solbriler som gjelder. Greit med litt variasjon, sier Benny og høres mer enn fornøyd ut.

– Høres deilig ut. Bilen da. Har du sett noe til den enda?

– Absolutt. Den er her den vet du. Til alle som måtte lure; dette er ikke en ny bil. Men en facelift.

Toyota Land Cruiser: Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Nye lykter og ny grill er det som syns best, men det har skjedd mye mer med Landcruiseren som nå kommer i oppgradert versjon.
Nye lykter og ny grill er det som syns best, men det har skjedd mye mer med Landcruiseren som nå kommer i oppgradert versjon.

Nytte og funksjon er viktig

– Ja bildene har vi jo sett. Men modellen begynner å bli gammel. Den kom i 2010, om jeg ikke husker feil. Hva er grunnen til at de fortsatt flikker på den gamle, tror du?

– Selve karosseriet er mer eller mindre det samme. Men under karosseriplatene har det skjedd ganske mye på disse årene. Dette er facelift nummer to. Så siden starten har den fått ny motor, ny girkasse, oppgradert drivverk og mer utstyr, samt noen kosmetiske endringer.

– Åtte år er ganske lenge for en modell, det er riktig. Men denne sorterer nok under "Nyttekjøretøyavdelingen" til Toyota og der er ikke modellfrekvensen den samme som på personbilene. Her i Afrika selges fortsatt 70-serien ny. Den forsvant fra det europeiske markedet i 1996. For mange er nok nytten og funksjonen ved bilen viktigere enn utseendet.

– Men 2018-modellen har da også fått noen eksteriørmessige forandringer. Nye frontlykter og grill er det første man legger. Andre felger og en del andre detaljer skiller den også fra 2017-modellen, forklarer Benny.

Sjekk hva de som eier Landcruiser mener om bilen sin, her:

Interiøret har også fått et betydelig løft og bilen har mye nytt sikkerhetsutstyr.
Interiøret har også fått et betydelig løft og bilen har mye nytt sikkerhetsutstyr.

Betydelig oppgradering

– Okei, så det er innvendig vi finner de største nyhetene da kanskje?

– Ja, og om de kanskje heller ikke her er så veldig store, så er de i alle fall viktige. Her snakker vi helt nytt instrumentpanel, med en ny 4,2-tommers fargeskjerm, nye brytere og mer ergonomisk betjening. Nå har også Landcruiseren fått Toyotas "Touch 2 Go"-multimediasystem, med større og bedre skjerm for å nevne noe.

– De oppvarmede spylerdysene og oppvarmet baksete får jeg neppe testet her nede, men ny ventilasjon i forsetene virker i alle fall, kan Benny bekrefte.

– Er det noe mer nytt, for eksempel angående framkommeligheten? Jeg regner med at Toyota fortsatt vil befeste sine offroad egenskaper også?

Slik ser de nye lyktene og grillen ut.
Slik ser de nye lyktene og grillen ut.

– Jepp, og det skal vi nok få testet etter hvert også. Enn så lenge har det vært snill kjøring, på ikke altfor gode veier. Men vi skal både ut i sanda og opp i fjellene på noen klatreetapper. Det gleder jeg meg til! Landcruiser har nå fått tre valgmuligheter på den bakre differensialen, samtidig som de har forbedret sitt Multi-terrain Select System ytterligere.

Bruktbiltest: Toyota Land Cruiser 1996-modell

Kjenner seg igjen

– Men når det gjelder selve kjøreopplevelsen da - hvordan opplever du den? Du hadde jo en slik bil, men noe år eldre. Er det stor forskjell?

Baklyktene er også nye.
Baklyktene er også nye.

– Man kjenner seg jo igjen. Selve kjørefølelsen er ganske lik, samtidig som du merker forbedringene også. Både komfort, design og ikke minst utstyret oppgraderes, slik sett klarer de å gi bilen et langt liv. Toyota har forresten også forbedret og lagt til nye funksjoner og oppgradert "Toyota Safety Sense", altså sikkerhetspakka. Vi snakker om ting vi har sett før, slik som adaptiv cruiscekontroll, blindsonevarsling, automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, helautomatiske hovedlys og slike ting.

– Dette sammen med nye bedre materialer innvendig, litt ny layout og så videre gjør at bilen ikke føles så gammel som den faktisk er.

Gammel Land Cruiser : Som en hytte uten vann og strøm

Benny skal virkelig sette den nye Landcruiseren på prøve i den afrikanske villmarken.
Benny skal virkelig sette den nye Landcruiseren på prøve i den afrikanske villmarken.

Ikke bare diesel

– Jeg tror faktisk du skal slite med å finne en bil som kombinerer driftsikkerhet, komfort, rå framkommelighet og – la oss kalle det diskret raffinement – på en slik måte som Landcruiser gjør. Den er egentlig både tøffere og mer luksuriøs enn det litt trauste ytret sladrer om.

– Hjemme i Norge er det 2,8-liter diesel på 177 hk. som gjelder. Ellers kan den også leveres med to bensinmotorer. En 2,7-liter eller en 4-liter på henholdsvis 161 og 249 hestekrefter. Men du nå, skal vi kjøre videre. Ikke bli bekymret om du ikke hører noe fra meg på noen dager. Vi skal nå seriøst ut i bushen. Til en eller annen camp. Det snakkes om både leirbål, ville dyr og teltovernatting, avslutter Benny.

Benny kommer så klart tilbake med en full test her på Broom om kort tid. Om han ikke blir spist av løver eller krokodiller da ...

Vi har kjørt Landcruiser under tøffe forhold før, les mer om det her:

Video: Dette er også en tøffing fra Toyota